اخبار برخط
اخبار برخط

«مرتد»؛ فیلمی معمولی با ریتمی یکنواخت 

متأسفانه با افت کیفی سینمای بلند و داستانی، فیلم‌های کوتاه نیز در کیفیت با افت مواجه شده‌اند، یعنی دیگر از آن عنصر خلاقانه شگفت‌انگیز در فیلم‌ها خبری نیست و کمتر فیلمی می‌تواند مخاطبش را بر سر ذوق بیاورد.

«مرتد»؛ فیلمی معمولی با ریتمی یکنواخت 

در فیلم کوتاه، فیلمسازان معمولاً به دنبال نشان‌دادن مهارت، استعداد و توانایی خودشان در قصه‌پردازی و فیلمسازی هستند. برای آنها فیلم کوتاه دروازه‌ای به سوی ساختن فیلم بلند است؛ به شرطی که بتوانند در آن استعداد‌های بالقوه شان را به فعلیت برسانند.  

به گزارش جوان، متأسفانه با افت کیفی سینمای بلند و داستانی، فیلم‌های کوتاه نیز در کیفیت با افت مواجه شده‌اند، یعنی دیگر از آن عنصر خلاقانه شگفت‌انگیز در فیلم‌ها خبری نیست و کمتر فیلمی می‌تواند مخاطبش را بر سر ذوق بیاورد. فیلم کوتاه «مرتد» به کارگردانی مشترک داود مرادیان و امیر ابیلی که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، یکی از همان فیلم‌هایی است که توانایی شگفت‌زده‌کردن مخاطبش را ندارد و همه چیز در آن به شکلی معمولی ساخته و پرداخته می‌شود. فیلم از داستانی پلیسی و جنایی برخوردار است و همانند دیگر فیلم‌های این ژانر، پلیس در پرونده قتل دچار ابهام و مسئله شده و در جست‌وجوی قاتل است، در نهایت نیز قاتل کسی است که کمترین شک به او می‌رفت و فیلم با نوعی غافلگیری به پایان می‌رسد. «مرتد» از تمام قواعد ژانر جنایی تبعیت می‌کند و دقیقاً مشکلش در همینجاست که کارگردان طبق یک الگوی ازپیش‌برنده فیلمش را ساخته و دیگر هیچ تلاشی برای بهترشدن اثرش نکرده است، ضمن آنکه فیلم در پرداخت همین قصه، ریتمی به شدت یکنواخت و خسته‌کننده دارد و گره‌های داستانی برای مخاطب آنقدر جذاب و هیجان‌انگیز نیستند، حتی پایان‌بندی اثر نیز کوبندگی لازم را ندارد، یعنی با اینکه مشخص می‌شود قاتل شخص دیگری است، اما باز با غافلگیری یا شوکه‌شدن روبه‌رو نمی‌شویم. پلیس خیلی راحت موضوع قاتل‌بودن وکیل را می‌پذیرد و او را راهی می‌کند تا به سوی سرنوشتش برود.

در آخر آن سیگاری را که از اول فیلم روشن نمی‌کرد، روشن می‌کند و به افق خیره می‌شود. اصل نخست فیلمسازی روایت‌کردن داستانی جذاب برای مخاطب است. تا زمانی که فیلمی این زیربنای اصلی را نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. حالا به نظر می‌رسد مشکل فیلمنامه‌نویسی و داستانگویی از فیلم‌بلند به فیلم کوتاه هم رسیده است. اگر قبلاً به بعضی فیلم‌های بلند سینمایی می‌گفتیم اگر بیخودی کش نمی‌آمد، قابلیت تبدیل‌شدن به یک فیلم کوتاه خوب را داشت، حالا نمی‌دانیم به فیلم‌های کوتاه از فرط معمولی‌بودن چه بگوییم.

نویسنده:

این خبر را به اشتراک بگذارید.
این خبر را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1-98
حاجی‌عیدی: از هواداران سپاهان بابت این نتایج عذرخواهی می‌کنم
D984DB8CDAAFD986D8AED8A8DAAFD8A7D986D8A2D8B3DB8CD8A7
تساوی تراکتور در شب صدرنشینی الاهلی عربستان
D984DB8CDAAFD982D987D8B1D985D8A7D986D8A7D986D8A2D8B3DB8CD8A7DBB2
شکست غیر منتظره سپاهان در شب پیروزی آخال
1-96
پیروزی دشوار رئال مادرید در شب تساوی پرگل تورین
D8AAD988D985DB8CD8B3D984D8A7D988D8A7D8B4D8AAD8B1D8A7DAA9D8A7D984DB8C
اشتراکالی: اگر نیمه اول گل‌هایمان را می‌زدیم برنده بودیم
D984DB8CDAAFD982D987D8B1D985D8A7D986D8A7D986D8A2D8B3DB8CD8A7
سپاهان با نویدکیا هم طلسم شده است/ شکست مقابل نماینده اردن
DAAFD988D984D8B1
گولر رئال را در برنابئو شوکه کرد
D985DB8CDAAFD984D8A2D8B1D8AAD8AAD8A7
آرتتا: تعویضی‌ها امسال حتی از فیکس‌ها مهم‌تر خواهند بود
D8B9D8A7D8B1D981D8ADD8A7D8ACDB8CE2808CD8B9DB8CD8AFDB8C
عارف حاجی‌عیدی: غفلت‌هایمان باعث شد گل بخوریم
D8B1D8A6D8A7D984D985D8A7D8AFD8B1DB8CD8AF-1
تنش در رئال مادرید – المپیک مارسی/ اخراج جنجالی کارواخال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *