در آستانه روز پدر؛ بابا در فیلم های ایرانی چطور نشان داده شده؟
در فیلمهای جدیدتر، تصویر پدر اغلب متنوعتر و پیچیدهتر شده است. پدران در این فیلمها میتوانند شخصیتهایی متفاوت باشند.
به گزارش وقت صبح به نقل از هم میهن، در سینمای ایران، تصویر پدر در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته، تصویر پدر اغلب نمادی از اقتدار، فداکاری و مردانگی بود.
پدران در فیلمهای قدیمیتر، اغلب نقشی حمایتگر و مهربان را ایفا میکردند که همواره در کنار خانواده خود بودند و از آنها محافظت میکردند.
اما در سالهای اخیر، تصویر پدر در سینمای ایران دچار تحولاتی شده است.
این تحولات را میتوان تا حدی ناشی از تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران دانست. بهطور کلی، نقش پدر در خانواده در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی شده است.
پدران امروزی اغلب نقشی کمتر اقتدارگرایانه و بیشتر مشارکتی در خانواده دارند.
آنها در تربیت فرزندان خود نقش مهمتری ایفا میکنند و بیشتر در امور خانه و خانواده مشارکت دارند.
این تحولات در سینمای ایران نیز بازتاب یافته است.
در فیلمهای جدیدتر، تصویر پدر اغلب متنوعتر و پیچیدهتر شده است. پدران در این فیلمها میتوانند شخصیتهایی متفاوت باشند، از جمله شخصیتهایی مهربان و دلسوز، شخصیتهایی خشن و مستبد، شخصیتهایی شکستخورده و ناتوان، یا شخصیتهایی که با چالشهای جدیدی در زندگی مواجه هستند.
در ادامه، به برخی از نمونههای تصویر پدر در سینمای ایران اشاره میکنیم:
پدر مقتدر و فداکار
یکی از رایجترین تصاویر پدر در سینمای ایران، تصویر پدر مقتدر و فداکار است.
این تصویر را میتوان در فیلمهایی مانند «قیصر»، «گوزنها»، «مادر» و «بابا عزیز» مشاهده کرد.
در این فیلمها، پدران اغلب نقشی حمایتگر و مهربان را ایفا میکنند که همواره در کنار خانواده خود هستند و از آنها محافظت میکنند.
پدر خشن و مستبد
تصویر پدر خشن و مستبد نیز یکی دیگر از تصاویر رایج در سینمای ایران است
. این تصویر را میتوان در فیلمهایی مانند «خانه پدری»، «به نام پدر»، «فرزند خوانده» و «ابد و یک روز» مشاهده کرد.
در این فیلمها، پدران اغلب شخصیتهایی مستبد و خشن هستند که با زور و اجبار سعی در کنترل خانواده خود دارند.
پدر شکستخورده و ناتوان
تصویر پدر شکستخورده و ناتوان نیز یکی دیگر از تصاویری است که در سینمای ایران دیده میشود.
این تصویر را میتوان در فیلمهایی مانند «جدایی نادر از سیمین»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «آرایش غلیظ» و «چهارشنبه سوری» مشاهده کرد.
در این فیلمها، پدران اغلب شخصیتهایی هستند که در زندگی شکست خوردهاند و نمیتوانند از عهده مسئولیتهای خود برآیند.
پدر با چالشهای جدید
در سالهای اخیر، تصویر پدر در سینمای ایران به سمتی رفته است که در آن پدران با چالشهای جدیدی در زندگی مواجه هستند.
این چالشها میتوانند شامل مسائلی مانند تفاوتهای نسلی بین پدر و فرزندان، تغییرات اجتماعی و اقتصادی، یا بحرانهای شخصی باشند.
نمونههایی از این تصویر را میتوان در فیلمهایی مانند «دختر»، «خوب، بد، جلف»، «شبی که ماه کامل شد» و «برادران لیلا» مشاهده کرد.
در این فیلمها، پدران اغلب شخصیتهایی هستند که در تلاش برای کنار آمدن با این چالشها هستند.
در مجموع، تصویر پدر در سینمای ایران طی سالهای اخیر دستخوش تغییراتی شده است.
این تغییرات را میتوان تا حدی ناشی از تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران دانست.
در فیلمهای جدیدتر، تصویر پدر اغلب متنوعتر و پیچیدهتر شده است.
پدران در این فیلمها میتوانند شخصیتهایی متفاوت باشند، از جمله شخصیتهایی مهربان و دلسوز، شخصیتهایی خشن و مستبد، شخصیتهایی شکستخورده و ناتوان، یا شخصیتهایی که با چالشهای جدیدی در زندگی مواجه هستند.