رپرهای ایرانی چطور تحریم ها را دور می زنند؟

رپ‌فارسی در سال‌های اخیر به کمک ساوندکلاود و یوتیوب تحریم‌های آمریکا را تا حدود زیادی دور زد و کمتر از سایر گونه‌های هنری از وضعیت وخیم اقتصادی آسیب دید.

رپرهای ایرانی چطور تحریم ها را دور می زنند؟
کد خبر : ۲۲۴۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
0

مجله موسیقی بیلبورد نوشت: اقتصاد رپ‌فارسی چنان که می‌بینیم در بدترین شرایط اقتصادی هم پویا، درون‌زا، رو به رشد و کاملا رقابتی‌ست. به گونه‌ای که رپ‌فارسی امسال رکورد قبلی خودش در تولید محتوای زمستانی را شکست. به هر شکل تولید محتوا کار هزینه‌برداری‌ست.

با جا افتادن ساوندکلاود، یوتیوب و اسپاتیفای، اقتصاد و معیشت آرتیست‌ها هم به لنگری از ثبات چنگ زد. حالا همه‌ی رپ‌کن‌ها، پرودوسرها و برنامه‌سازهایی که در تاپ‌چارت رپ‌فارسی فعالیت می‌کنند، به اندازه‌ی خودشان از پلتفرم‌ها درآمد ارزی دریافت می‌کنند؛ مساله‌ای که به عادلانه‌تر شدن توزیع ثروت در این مارکت فرهنگی دامن زده.

معمولا تولید‌کنندگان محتوا از اعلام رقم درآمدشان طفره می‌روند. با این حال اخیرا یکی از پرودوسرهای پرکار و‌ موفق، صورت حساب آخرین دریافتی‌اش از ساوندکلاود را منتشر کرد که رقمی حدود هشت هزار دلار -نزدیک به چهارصد میلیون تومان- را نشان می‌داد. درست است که با این دریافتی می‌توان بالاتر از خط فقر زندگی کرد اما این را هم نباید فراموش کرد که در مجموع، کل‌مبلغ دریافتی رپ‌فارسی از پلتفرم‌های آمریکایی و آلمانی خیلی کمتر از حق واقعی آن‌ است. به هر حال این مساله‌ به ماهیت پلتفرم‌ها در جهان جدید باز می‌گردد.

رپ‌فارسی اگرچه در حسرت اسپاتیفای ماند اما در سال‌های اخیر به کمک ساوندکلاود و یوتیوب تحریم‌های آمریکا را تا حدود زیادی دور زد و کمتر از سایر گونه‌های هنری از وضعیت وخیم اقتصادی آسیب دید. این مساله مرهون همکاری صمیمانه‌ی مخاطبان رپ‌فارسی بود. 

نسل جوان باید تغییر عادت می‌داد و فرهنگ استریم را جایگزین فرهنگ دانلود می‌کرد. این آپدیت فرهنگی تا این لحظه اثر کوتاه مدت خودش را در افزایش کمیت و کیفیت آثار رپ‌فارسی نشان داده. با این حال به نظر می‌رسد پایین بودن سرانه‌ی درآمد در مارکت زیرزمین فقط با گسترش مستمر دایره‌ی مخاطب و تنوع بخشیدن به آن مرتفع می‌شود.

۰
ارسال نظر