نقد آهنگ بوسه یهودای علی سورنا؛ رپ یا مد روشنفکری؟

شب گذشته آهنگ بوسه یهودای علی سورنا پس از سه سال از آخرین اثرش منتشر شد و بازدید زیادی در پلتفرم‌های موسیقی گرفت اما کیفیت کار زیر سوال است.

primary_image
کد خبر : ۲۲۴۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
35

وقت صبح- آهنگ رپ "بوسه یهودا" اثر جدید علی سورنا، رپر نسل 2 فارسی مانند آلبوم گوزن با تمی فلسفی و مشابه کارهای بهرام ارائه شده است.

اما اینکه فرم و واژگان سنگین به نظر می‌رسد آیا به معنای عمیق بودن اثر است؟ حتی مخاطبی با سالها دنبال کردن رپ و خواندن کتاب‌های فلسفی با چند بار شنیدن آهنگ بعید است بتواند ارتباط مفهومی ابیات را درک کند یا از ادامه خسته نشود.

همانطور که مانند آلبوم گوزن اگر تقریبا از هر علاقه مند رپ بپرسید معنی این قسمت چیست تنها نگاهتان می‌کند و می‌گوید بهرحال علی سورنا خیلی باحال است!

شاید در روزهایی که بیشتر رپ تجاری طرفدار دارد، صرف اینکه سورنا ظاهرا عمیق می‌خواند برای بخشی از جامعه ارزشمند باشد اما بیشتر مانند مسکنی برای ارضای مد عمیق به نظر می‌رسد تا واقعیت.

خبر مرتبط
چند نکته از آهنگ جدید علی سورنا "آخرین وسوسه"

آهنگ جدید و 8 دقیقه ای علی سورنا به نام "آخرین وسوسه" که برگرفته از اسم یکی از فیلم های مارتین اسکورسیسی است شب گذشته منتشر شد.

اصولا رپ موسیقی فلسفی نبوده است که مانند کتاب نیچه چند نفر بیشتر آن را نفهمند اما بوسه یهودا بیشتر شبیه کتاب مارکس است که اگر بفهمید هم چندان سود نکرده اید.

بخوانید: تحلیل البوم گوزن و آهنگ ناخدا جلال علی سورنا

ایرادات فنی و محتوایی بوسه یهودا

از نظر "فلو" سورنا بازهم خود را تکرار کرده است.موزیک هم بیش از اینکه مانند بیت رپ سعید دهقان در ناخدا جلال باشد شبیه موزیک راک است.

 بعد از دیس‌های ریزی که او به یاس و تتلو داد که موجب شهرت و جذابیت این رپر 32 ساله شد، وی مانند بهرام تم فلسفی را در پیش گرفت.

اما به سختی می‌توان در انتهای آهنگ فهمید او چه میخواست بگوید و صرفا پانچ لاین‌های جذاب در یاد می‌ماند.

بوسه یهودا با این بیت شروع می شود: 

«بر اساس حادثه

اینجام با انتقام از ضربات فاجعه»

مخاطب در بار اول و دوم ... با شنیدن این مصرع نمی‌تواند متن را به زبان ساده بازگردانی کند تا بفهمد خب این ظاهر قشنگ به چه معنی است؟

البته اگر سعی کنید بهرحال یک چیزی از تویش در می آید اما هنر اگر هم عمیق باشد نباید گنگ باشد و حداقل با کمی فکر بتوان به نتیجه قاطع معنایی رسید. این آهنگ با بیت : 

«نسل نسل توی حصار جون میدادن

هی تکرار می کردن فکر می کردن دژاوو میشن»

ادامه می یابد. در درجه اول مانند اکثر ابیات سورنا این بیت قافیه چفت ندارد. هرچند در رپ صرفا وزن مصوت‌ها مهم است نه قافیه کلاسیک اما سورنا همان را هم رعایت نکرده است.

وزن به این صورت است: میدادن: ای آ اَ/ دژاوو میشن: او ای اَ که به وضوح قافیه‌ای ضعیف است. تقریبا قافیه را با هر رپر حتی شش و هشت مقایسه کنید بسیار ضعیف تر است.

به یک نمونه از آهنگ "خواب راحت" حسین رحمتی که ظاهرا قافیه نیست اما ظرافت آن بعد از دقت مشخص می شود دقت کنید:

گلای باغمه/ کرایه دادمش:

اُ آ اِ آ اَ اِ / اِ آ اِ آ اَ اِ

حتی رپرهای نسل 4 و 5 هم دوقافیه‌ای چفت را رعایت می‌کنند. 

از طرف دیگر عبارت «دژاوو میشن» ایراد دستوری دارد. فعل دژاوو یا آشناپنداری مثل خواب یا رویا «دیدن» است. تکست سورنا مثل این است که به جای خواب می‌بینن بگوییم خواب میشن. دستکم می‌توانست بگوید دچار دژاوو میشن.

هرچند اینکه کاربرد این اصطلاح مثلا باکلاس روانشناختی در متنش درست باشد بحث دیگری است.

تقریبا در تمام ابیات دیگر بوسه یهودا با چنین مشکلاتی طرفیم و برخی بیت ها اصلا قابل فهم نیست.

ایراد درون مایه

تقریبا تمام ابیاتی که به زندانی شدن یا بی رحمی مردم با او برمی‌گردد واقعیت ندارد. او رپر کم حاشیه‌ای است که نه تنها مشکلی برایش پیش نیامده بلکه در برخی محفل‌ها سخنرانی کرده و با سایت‌های داخلی مثل میدان مصاحبه کرده است.

از طرف دیگر او هم مانند شروین حاجی پور که در آهنگش مدعی است بخشی از مردم او را به سطل آشغال انداخته اند اگر شهرتی دارد مدیون مردم است و آنطور که در بوسه یهودا ادعا می‌کند کسی با «باباش تیم نشده زیر پایش بزند»

 

۴
ارسال نظر
  • Alien Alone

    توو این که علی سورنا داستان پردازی و روند اجرای کارهاش رو از بهرام الهام میگیره جای بحث داره.
    اما شما توو این نقد فقط کوبیدید قطعه رو!
    مگه یه فلج نمیتونه از پرواز و دویدن حرف بزنه؟!
    توو ترک بوسه ی یهودا سورنا داره ۶ دقیقه راجع به کلیشه زدایی و اهلی نبودن حرف میزنه!بعد شما میایی ردیف قافیه هاش رو با حسین رحمتی مقایسه میکنید؟!
    توو نقد اصل بر بی طرفی هست و شما رعایت اش نکردید.

  • طاها

    چرا دو بار بیشتر گوش نداده میای نقد می‌نویسی
    میخوای معنی تک تک جمله هاشو برات بگم؟

  • امین

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت ب نویسنده ی محترم
    من خواستم شمارو محترمانه قانع کنم ک آهنگ علی سورنا هیچ مشکلی نداره دلیل واضحشم ❤🫂
    ممنون از وقتی ک گذشتید برا نوشتن این تفصیر

  • رضا

    اگه سورنا گنده و خفن نبود توی دوزاری نقد نمی کردی اهنگاشو

  • ناشناس

    وقتی یه عرزشی نقد میکنه

  • محمد معصومی

    آهنگ یهودا ...
    اسم و آدرس ... ؟
    ...
    دانایی و عقل
    منافقانه ها
    زبان دروغین

  • محمد

    سایتتون پر از دروغه برای اینکه سورنا رو بین مردم خراب کنید
    و من فقط به یکی از دروغ هاتون که از روی اگاهی گفته شده اشاره میکنم
    قافیه «دژاوو میشن» در این شعر با «به قانون میبست» و «نگامون میکرد» و این حتی از قافیه ای از حصین نام بردید چفت تره

  • سورنا

    هنو ب اون لول نرسیدید از علی ایراد بگیرید

  • 9412omid sh

    از ادبیات فقط قافیه و وزن رو یاد گرفتی که اونم شعر های جدید رعایت نمیشه چه برسه به رپ پس باید موج نو یا شعر سپید رو بگی نثر شما منظور رو متوجه نمیشی مجبور نیستی تحلیل کنیپس شاعر هایی که متن عمیق یا شعر عمیق مینوشتن اشتباه کردن اتفاقا همونا موندگار شدن بعضی از پیج ها هم هستند که تحلیل میکنن برای کسایی که متوجه نمیشن .

  • ناشناس

    به نظرم شما که قصد نقد تند به چنین شعر سیاسی ای رو دارید قبل از هر چیزی باید متوجه بشید که ترک از زبان عیسی مسیح خونده میشه و یهوداها رو (انسان های منفعت طلب) به بوسه‌ی عشق دعوت می‌کنه به جای بوسه خیانت
    یهودا زمانو تسلیم شعر کن که بوسه‌ی ما هر مکانو پس میگرفت

  • sorena

    واقعا فکر کردین میتونین سورنا رو نقد کنین؟ شما سطح درکتون پایینه چرا فکر میکنین همه اینطورین؟ فن سورنا نیستین پس نمیتونین بفهمین.
    بعد دارید گیر میدید که چرا قافیه درست نداره. این از زیبایی های آهنگه و خودش میگه بیرونه از هر روند سیستماتیک. پس دیگه جای نقدی نمیمونه تا وقتی دید سطح دارین و فکر میکنین گُنگه

  • بی نام

    وقتی یه آدم با سه کلاس سواد دبستانی سعی کنه راجع به سورنا نقد بنویسه میشه این متن . دست به قلم نزن بی سواد

  • محمد

    فاجعه ترین تحلیلی که می‌شد نوشت اندکی تفکر آرزوست

  • عابر

    چرت‌ترین نقدی که تا الان خوندم.
    نویسنده این نقد اصلا بویی از آثار ادبی نبرده و حتی سواد ساده برده و صرفا با سرهم کردن چنتا لغت و کلمه کَت و کلفت خواسته اثرگذاری رو بیشتر کنه.

  • sorena fan

    عزیزم درست این چیزی که وقت گذاشتی و نوشتی اما به نظرم اینو پاک کن چون همه مثل من محترمانه باهات صحبت نمیکنن و این نقدی که نوشتی بهشون بر میخوره و شاید فقط من باهات اینجوری صحبت کنم در کل گفتم که برات داستان درست نکنن به قول مایی که رپ گوش میدیم (بازیچه نشو )

  • sorena fan

    و یک چیز دیگه بهت بگم اینکه میگی بی معنی و مفهوم هست برای مثال توی اون ورسی که میگه (چگونه شکسته شد نورخدا) اگه یه سرچ ریز بکنی میفهمی جریان و مفهوم این بیت رو میفهمی . سرچ کن نورخدا لجه ای .

  • اشکان

    نمیدونم تخریب خیلی شدید بود یا واقعیت هیچ شناختی نسبت به سورنا ندارم اما کاش همه جا این انتقادای تند باشه تا گاهی ذهن از مسیر خودش خارج بشه و راجب شاید چیزه بیهوده ای که توی ذهن ماست و ما بزرگش کردیم یکمی فکر کنه

  • Artha

    این نقد ماله کیه؟ امیر علی دوازده ساله از اصفهان؟ افراد تک بعدی که نمیتونن تمثیلو درک کنن فکر میکنن کار ارتیست بده ولی از یه لحاظ شما دقیقا حرفاییو زدی که باعث شد بیشتر علی سورنا گوش بدم.. همین که من با اولین بار گوش کردن {بر اساس حادثه اینجام با انتقام از ضربات فاجعه} فهمیدمش این حسو به من میده که از خیلی از منتقدا که ترک اجتماعیو میکوبنو با شیشو هشت مقایسه میکننش با هوش ترم

  • mohamad

    خیلی حقارت بکار بردین نکنید فکر نکنید مردم نمیفهمن البته فایده نداره چون خودتون از اساس فاقد عقلو شعور هستید

  • ماهان

    دژاوو میشن ، ب قانون میبست ، نگامون میکرد ، تعریفت در مورد قافیه چیه آقای بیسواد پر ادعا؟فکردی میتونی از سورنا ایراد بگیری؟سگ کی باشی بابا ! هنوز ب اون درجه ای نرسیدی ک بخای بفهمی سورنا چی میگه و چطور رپ میکنه ت فکنم فقط قافیه واست مهمه و کاری ب محتوای شعر نداری در ضمن اینجا قافیه کاملا رعایت شده همه جای متن شعر هم همینطوره شما نمیخاد اشکالات سورنا رو برا ما توضیح بدی ما خودمون میدونیم بی عیب ترین رپر سورناست
    در ضمن باید بگم سورنا و بهرام هیچوقت مثل هم نبودن بهرام خیلی کلمات واضحی ب کار میبره و در همون بار اول شنونده میفهمه چی میگه و منظور بهرام خیلی راحت ب مخاطب انتقال داده میشه ولی سورنا کاملا برعکس پس سعی نکن بگی سورنا داره مثل بهرام فلسفی میخونه ! راستی کلاس چندمی؟

  • 888

    دوست عزیز متشکر از نقدی که کردید؛شما باید این را در نظر بگیرید که این رپ است نه اشعار کلاسیک و استفاده از قافیه‌های نزدیک باعث ضعیف شدن و کم ارزش شدن معنای شعر می‌شود و این را بدانید خواننده در چارچوب بیت و ریتم است و شما نباید فقط به کلمات اخر هر مصرع چشم بی‌اندازید زیرا کلمات به گونه‌ای باید چیده بشوند که زیبایی کلام و گوشنوازی در شعر نمایان بشوند
    و قافیه (جون می‌دادند) امری طبیعی است در بیشتر ترک های رپ و حتی اشعار کلاسیک چراکه مصرع هم زیبایی کلام و گوشنوازی و همخوانی با بیت دارد پس نمی‌شود آن را ضعیف شمارید و هم می‌توان گفت که استفاده از این قافیه برای شروع عوض کردن فلو و قافیه قبلی است.
    این بسیار اشتباه است که شما اهنگی شش دقیقه‌ای را با چند خط نقد کنید و متاسفانه نقد شما بیشتر بهانه‌جویی است زیرا حتی ﴿علی سورنا﴾ دستورات ادبی را از شعر خود حذف کند معنایی که به جا می‌زارد باز هم قابل توجه است و این را بدانید که نقد رپ به معنای این است که شما بیت، فلو، نوع گویش، منظور را در نظر بگیر بگیرید و شما حتی نتوانستید منظور خواننده را درک کنید ولی نقد کرده‌اید. التماس تفکر

  • Hadi

    پسر تو اومدی از سورنا ایراد بگیری
    اصلا گوش کردی چی خونده ؟
    داره کتاب میخونه برات
    خود سعدی هم بود همچین شعری نمیتونست بگه ادبیات و زیرو رو کرد
    از نظر من شما هیچی از موزیک نمیفهمی فقط راک بودن موزیک رو فهمیدی و اینکه از سورنا هم خوشت نمیاد از تو حرف هات کاملا مشخصه .
    یا تفسیر نکن یا میکنی خود موزیک و شعرش رو تفسیر کن نه خود آرتیست رو

  • مبین

    همین که تو این چیزارو ازش فهمیدی ینی علی اقا کارشو درست انجام داده…

  • پرهام

    تویی که این مقاله رو نوشته.لطف کن به شعور مخاطب توهین نکن و دیگه چیزی ننویس
    با چرت و پرتات عظمت و زیبایی اثر سورنا پایین نمیاد.اخه درستم نقد نکردی

  • فرستاده خدا

    درود . اگر می‌خواهید چیزی رو نقد و بررسی کنید باید اطلاع کافی در اون زمینه داشته باشید ... . شما هنگامی که حتی تعداد قالب شعری و انواع اونها رو نمیدونی از قافیه و ردیف سخن میگی . نوعی شعر نو داریم که نامش موج نو هست که آهنگ ، قافیه و حتی وزن هم نداره ولی برخی از اشعار در این نوع شعر شنیدنی و زیبا هستند .(شعر نیمایی و سپید هم به همین گونه). هر نوآوری و فناوری و خلاقیت در هر ژانری و هر حرفه ای قابل تحسین هست . من طی سال هایی که سبک رپ رو گوش میدم خواننده ای مانند سورنا ندیدم که آهنگاش پر از مفهوم و داستان های به شدت غمناک و زیبا باشه !👑💙 . در ضمن از دیدگاه من ، علی سورنا و بهرام دوستداشتنی بیش از هر رپری ردیف و قافیه ها رو رعایت میکنن . سورنا اون چیزی رو که باید میرسونده رسونده و خب هر کس وظیفه ای داره در این دنیا و هدف از آفرینش همینه . با تمام احترام تحلیل نامناسبی بود و نمیشه یه هنرمند رو به راحتی بدنام کرد !🤝

  • فرستاده خدا

    و این از قلم نیفته که این تِرَک سورنا عرفانی_سیاسی و مردمی بود . این نویسنده پشت پرده آدم دیگه ای یا نهاد دیگه ای هست یا اگه خودش هست همونیه که اهلی شده وگرنه چرا یک انسان بالغ و کاربلد بیاد متنی که کاملا یکطرفه هست و اصلا نقد نیست (نقد به معنای آشکار ساختن خوبی ها و بدی های موضوع هست که اینجا فقط متن ضد هنر سورنا نشر داده شده) رو نشر بده و چندسایت دیگه همین رو موضوع انتشارشون قرار بدن ؟! . خلاصه که علی سورنا ، هنرمندی که هنر خودش رو نفروخته و نیمی از دستش هم نرفته داخل اون داستان زیبا و هنرمندانه انتقادی و اعتراضی خودش افرادی رو مورد هدف قرار داده که بخوام عامیانه بگم ، فشاری شدن و بدگویی کردند از گفته حق علی و در نهایت ، سیاست دست آدم کثیف نباید بیفته و لجن و لجن زارها رو باید پاک کرد تا این دنیا تمیز بشه و بهشتی بر روی زمین بوجود بیاد ... . اگر طرفدار هنرمند ، تیم یا هر شخص دیگه ای هستید که با توجه به مشاهداتتون و پندهایی که از او گرفتید انسان آموزش دهنده و درستکاری هست ، با جون و دل ازش حمایت کنید و وقت بزارید برای دفاع کردن ازش . هیچ قدرتی بالاتر از قدرت پروردگار و اتحاد میان مردم نیست و نخواهد بود 🫡

  • PaRHaM

    دوست عزیزی که وقت گذاشتید و این ترک رو نقد کردید نمی‌دونم چند سال هست موسیقی گوش میدید، این خیلی خوبه که ردیف و قافیه و وزن رو میدونید اما شما مصرع به این سادگی رو نتونستید معنی کنید
    بر اساس حادثه
    اینجام با انتقام از ضربات فاجعه
    پس چطور نقد می‌کنید و چرا اصرار بر این دارید که فقط آرتیست رو بکوبید و چرا اصرار دارید همه ی آرتیست ها باید اشعار رو روان بنویسند . اتفاقاً سورنا برای همون قشر اندک که زبان شعرش رو بدرستی درک میکنند ترک میده نه برای عموم.
    داستان مثل ترک رقص پیچک هست که همه فکر میکنند یک آهنگ عاشقانه ست اما اصلا اینطور نیست

  • آریا

    منظور مرد تنها از با باباهاشون تیم شدن زدن زیر پام اعتقاد مردم به خرافات و فرهنگ های اشتباه تا چیزیو نمیدونی نقد نکن عزیر

  • بی نام

    وقتی سورنا با هم خونات ارتباط خونی داره میشه این تحلیل
    خسته نباشی

  • ناشناس

    لعنت به نظرت

  • یا صاحب الزمان

    وقتی منتقدی ولی سوادت از گاوم کمتره😂😂

  • Hamed

    یه پیام دارم برا نویسنده عزیز ..........

  • Nothing

    با این مقاله ایی که از شما خوندم فهمیدم
    سورنا درست میگفت
    "افتادم تو مردمان کور"

  • m

    تو برو رو دیکتت کار کن

  • m

    دنبال تاریخ بگردید