بهترین کتاب های ژنتیک کنکور که هیچکس بهت نمیگه!

از آنجایی که درس زیست در کل شامل ۵۰ سوال از کنکور سراسری است، مبحث ژنتیک حدود ۳۰ درصد از این سوالات را به خود اختصاص داده‌است.  در واقع حدود ۱۵ الی ۲۰ سوال مربوط به بحث ژنتیک است.

بهترین کتاب های ژنتیک کنکور که هیچکس بهت نمیگه!
کد خبر : ۱۹۷۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
0

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که از ژنتیک دل‌خوشی ندارند و نمی‌دانید چطور باید مباحث سخت و پیچیده این درس را مطالعه کنید، نمی‌دانید بهترین کتاب های ژنتیک کنکور از کدام انتشارات است و کدام کتاب ژنتیک کنکور برای من مناسب‌تر است؟ باید بگویم در این مطلب پاسخ تمام سوالاتتان را خواهید گرفت.

معرفی بهترین کتاب های ژنتیک کنکور

انتخاب‌کردن یک کتاب به عنوان بهترین کتاب ژنتیک کنکور به عوامل مختلفی بستگی دارد. از پایه یازدهم فصل‌های ۶ تا ۸ زیست و از پایه دوازدهم فصل‌های ۱ تا ۴ زیست مرتبط با ژنتیک هستند. کتاب‌هایی که بتوانند به خوبی مباحث این دو سال را در قالب درسنامه پوشش‌دهند و همچنین تست و نکات کنکوری جدید و چالشی داشته‌باشنند، می‌تواند به عنوان بهترین کتاب های ژنتیک کنکور شناخته شود. اینجا برخی از پرطرفدارترین کتاب‌های ژنتیک در بین بچه‌های کنکوری را معرفی می‌کنیم.

کتاب ژنتیک جیبی خیلی‌سبز

کتاب ژنتیک جیبی خیلی‌سبز یک کتاب تک‌جلدی با ابعاد ۱۵ × ۱۰ است که برای ایام جمع‌بندی و مرور، گزینه بسیار مناسبی است. درسنامه کتاب ژنتیک خیلی‌سبز حجم نسبتاً خوبی دارد. دسته‌بندی‌های جدولی و نموداری برای راحت‌تر به ذهن سپردن در این کتاب زیاد دیده‌می‌شوند. داخل درسنامه تعدادی تست برای فهم بیشتر مطلب آورده شده‌است.

اگر به دنبال کتابی هستید که بانک تست باشد باید بگویم تعداد تست‌های کتاب ژنتیک خیلی‌سبز، خیلی‌کم است و گزینه مناسبی نیست. هرچند پاسخنامه تشریحی این کتاب واقعاً کامل است، اما این کتاب یک کتاب جیبی برای مرور نکات است نه یک کتاب تست کامل. طبقه‌بندی فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

  • فصل اول: مولکول‌های اطلاعاتی
  • فصل دوم: تقسیم یاخته
  • فصل سوم: انتقال اطلاعات در نسل‌ها
  • فصل چهارم: تغییر در اطلاعات وراثتی
  • فصل پنجم: فناوری‌های نوین زیستی
  • فصل ششم: بررسی ژن و مسائل ژنتیک در گیاهان

کتاب ژنتیک کنکور مهروماه

یکی از بهترین کتاب های ژنتیک کنکور کتاب لقمه طلایی از انتشارات مهروماه است. درسنامه این کتاب به شدت کامل است و شما را از منابع دیگر بی‌نیاز می‌کند. به خاطر جامع بودن درسنامه این کتاب، حتی با سطح صفر هم می‌توانید به ژنتیک مسلط شوید.

جدول‌های جمع‌بندی و باکس‌های متنوع برای تذکر نکات مهم به وفور در کتاب ژنتیک کنکور مهروماه دیده می‌شود، بخش دیگر این کتاب «نکته باران» است که چندین نکته مربوط به هم را یک‌جا جمع کرده‌است که از بهترین ویژگی های این کتاب شمرده‌می‌شود. و از دیگر بخش‌های مهم این کتاب می‌توان به نکته ترکیبی اشاره‌کرد که نویسندگان کتاب، نکات ناب و جدید ژنتیک را به خوبی توضیح داده‌اند.

در پایان هر درسنامه نمونه سوالات و تست‌هایی برای یادگیری بهتر مطالب آورده‌ شده‌است. به غیر از فصل‌های درسی کتاب، دو بخش پایانی آن مربوط به تست‌های جامع است. در یک بخش سوالات کنکور سراسری سال گذشته عیناً تکرار شده‌است و در بخش دیگر به تست‌های ترکیبی، تالیفی و دشوار از تست‌های کنکور پرداخته شده‌است. طبقه‌بندی فصل‌های کتاب به شرح زیر است:

  • بخش اول: از دنا تا کروموزوم
  • بخش دوم: رابطه بین ژن و پروتئین
  • بخش سوم: انتقال اطلاعات در نسل‌ها
  • بخش چهارم: ژنتیک جانوری
  • بخش پنجم: ژنتیک گیاهی
  • بخش ششم: تغییر در اطلاعات وراثتی
  • بخش هفتم: فناوری‌های نوین زیستی
  • بخش هشتم: آزمون جامع
  • بخش نهم: سوالات کنکور سال قبل

کتاب ژنتیک کنکور تخته سیاه

انتشارات تخته سیاه برای درس ژنتیک کتابی را طراحی کرده‌است که تمامی سوالات کنکورهای سراسری، آزاد، سازمان سنجش و حتی سوالات تألیفی را شامل شده‌است.

هر کدام از سوالات این کتاب با پاسخ تشریحی پاسخ داده شده‌اند و شما به صورت دقیق بر آن تست تسلط پیدا خواهید‌کرد. اما مسئله‌ای که وجود دارد نداشتن درسنامه است، این کتاب در واقع یک بانک تست است و هیچ کجای کتاب حتی به صورت خلاصه خبری از درسنامه نیست. پیشنهاد می‌کنم در کنار خرید این کتاب، کتاب دیگری که درسنامه داشته‌باشد را خرید کنید تا مروری بر مطالب نیز داشته‌باشید.

کدام کتاب ژنتیک کنکور برای من مناسب‌تر است؟

همانطور که گفته شد ژنتیک مبحث سخت و پیچیده‌ای است که اگر تسلط کافی بر آن پیدا نکنید تعداد سوالات زیادی را در کنکور از دست می‌دهید، در عین حال اگر به تسلط خوبی در این درس برسید به راحتی می‌توانید درصد درس زیست خود را بالا برده و به هدفتان نزدیک شوید.

برای اینکه بهترین کتاب های ژنتیک کنکور مناسب خود را انتخاب کنید، باید دو عامل مهم را درنظر بگیرید. اما قبل از آن با خودتان روراست باشید و خودتان را جزو یکی از این سه دسته قرار‌دهید.

  • سطح ضعیف: دانش‌آموزانی که در مبحث ژنتیک مشکل دارند و درصدی بین 0 تا 30 می‌زنند.
  • سطح متوسط: دانش‌آموزانی که مطالب پایه را به خوبی یادگرفته‌اند و درصدی بین 30 تا 60 را به دست می‌‎آورند.
  • سطح پیشرفته: دانش‌آموزانی که تسلط کافی بر مباحث دارند و درصدی بین 60 تا 90 کسب می‌کنند.
  1. سطح دانش‌آموز

اگر جزو دانش‌آموزان سطح ضعیف و متوسط هستید باید کتابی را انتخاب کنید که درسنامه قوی داشته‌باشد و با لحنی روان و شیوا بتواند مفاهیم ژنتیک را برای شما بیان کند. بعد از آن نیز با زدن تست‌های درسنامه به خوبی به آن مبحث مسلط شوید. بهترین گزینه برای این دسته، کتاب ژنتیک کنکور مهروماه است که دانش‌آموز را به تسلط حداکثری می‌رساند. راحت‌ترین روش کتاب ژنتیک مهروماه، خرید کتاب های مهروماه ویژه کنکور تجربی از پایتخت کتاب است که می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق وبسایت این فروشگاه سفارش خود را ثبت کنید.

اگر جزو دانش‌آموزان سطح پیشرفته هستید بهتر است به خرید یک بانک تست بسنده کنید و فرصت زیادی برای خواندن درسنامه‌ها نگذارید.

  1. زمان باقی‌مانده تا کنکور

اگر فرصت زیادی تا کنکور دارید کتابی را انتخاب کنید که درسنامه‌ جامعی داشته‌باشد و شما بعد از تسلط پیدا کردن به مباحث پایه بتوانید به سراغ تست‌های متنوع، تألیفی، سراسری و دشوار بروید و با تست‌زدن زیاد مهارت خود را بیشتر کنید.

اما اگر فرصت کمی تا کنکور دارید بهتر است به سراغ کتابی بروید که درسنامه‌هایی کوتاه و جزئی داشته‌باشد و بیشتر تمرکزش بر روی تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های پیش باشد.

کتاب‌های ژنتیک کنکور را با چه روشی بخوانیم؟

و اما آخرین مرحله روش خواندن کتاب‌های کنکور است. شاید شنیده‌باشید که لقب ریاضیِ زیست را به ژنتیک داده‌اند چرا که مبحثی بسیار مفهومی می‌باشد. روشی که برای خواندن بهترین کتاب های ژنتیک کنکور پیشنهاد داده‌شده به شرح زیر است.

  1. ابتدا یک فصل از کتابی که انتخاب کرده‌اید را بخوانید (اگر هر فصل به چند بخش تقسیم‌شده، همه را باهم نخوانید، یکی یکی پیش بروید).
  2. بعد از اینکه آن مبحث را خواندید سوالات درسنامه و پایان فصل را بدون در نظر گرفتن زمان حل کنید. در این قسمت تا می‌توانید باید تست بزنید و فقط تسلط خود را بر مباحث بالا ببرید.
  3. در مرحله آخر وقت آن رسیده که آزمون‌های زمان دار از خودتان بگیرید. این مرحله کمک می‌کند زمان کنکورتان را مدیریت کنید.

منابع :

  1. روش مطالعه‌ی مبحث ژنتیک از سایت کانون قلم چی
  2. بهترین کتاب ژنتیک کنکور از سایت بانک کتاب پایتخت
۰
ارسال نظر