کارما یعنی چه، کجا کار می کند و آیا قانون کارما در عشق وجود دارد؟

تا همین جا بگوییم اینکه سپهر خلسه می‌گوید «من بیخیالش شدم، بزار کارما بزنه» یا تتلو و رضا پیشرو از «کارما پس دادن» می گویند چندان دقیق نیست.

primary_image
کد خبر : ۴۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح| امروزه بسیاری از اصطلاحات عرفانی و فلسفی وارد ادبیات عام شده اند و کارما یکی از آن عباراتی است که این روزها زیاد در کوچه و بازار و در میان نسل جدید شنیده می شود . اینکه یک اصطلاح کهن شرقی در آهنگ رپ امیر تتلو به کار رود و جوانان هم به آن اعتقاد پیدا کنند مساله عجیبی است.

البته اینکه با کارما ارتباط برقرار کنید یا نه به شخصیت شما هم بر می گردد. ( برای تست روانشناسی کلید کلیک کنید)

به گزارش وقت صبح، کارما در بیان خیلی ساده یعنی «خوبی و بدی گم نمی شود.» البته باید توجه داشت این مفهوم هرگز به این معنی نیست که هرکس کار بدی یا خوبی کند جواب کارش را به صورت ملموسی می‌گیرد.

.تعریف کارما نیازمند توجه به جزئیاتی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. تا همین جا بگوییم اینکه سپهر خلسه می‌گوید «من بیخیالش شدم، بزار کارما بزنه» یا تتلو و رضا پیشرو از «کارما پس دادن» می گویند چندان دقیق نیست.

بیشتر بخوانید: نتایج جالب از روانکاوی افردی که ماسک نمی زنند

قانون کارما کجا کار می کند؟

نکته مهم در تعریف قانون کارما این است که قرار نیست مثلا شما با خوبی کردن، پولدار و با بدی کردن مریض شوید. آنطور که مصطفی ملکیان، فیلسوف و پژوهشگر اخلاق می گوید «قانون کارما برقرار است ولی بین نیکی و مطلوب های اجتماعی برقرار نیست، بلکه بین نیکی و مطلوب های فردی برقرار است.»»

ملکیان پیامد کارما را اینگونه توضیح می دهد : « یعنی نیک زیستن برای شما لزوماً ثروت بیشتر ، قدرت بیشتر، شهرت اجتماعی بیشتر ، جاه و مقام بیشتر و محبوبیت بیشتر نمی آورد ، ولی مطلوب های فردی برایت می‌آورد مثلاً آرامش و امیدواری و معنای بیشتری برایتان می آورد و شادی و لذت بیشتری پیدا می کنید.»

قانون کارما از کجا آمده است؟

کارما یکی از مفاهیم اساسی هندوئیسم، بودائیسم، سیکیسم و جینیسم است. مفهومی که به طور کلی به اهمیت اعمال بشر اشاره دارد و می‌گوید کردارهای هر انسان، بر کیفیت این زندگی و زندگی‌های بعدی او اثر می‌گذارد. رفتارهای خوب کارمای خوب می‌سازند و رفتارهای بد کارمای بد.

بخوانید: ایندیگو یعنی چه

قوانین کارما

هدف این مقاله وقت صبح توضیح جزئیات کارما نیست و هدف آشنایی با کاربرد کارما و ابهامات است. در اینجا صرفه به نام برخی از قوانین کارما اشاره میکنیم.

تشابه-تواضع-رشد-مسئولیت- باورها-ارتعاش-بخشش-انرژی-آینه- الهام-صبر

قانون کارما در عشق

بیان قانون کارما در عشق هم از آن ابهاماتی است که در مورد این قانون وجود دارد. واقعیت این است که «قانون جذب در عشق» که مفهومی غربی و مدرن است با «قانون کارما در عشق» اشتباه گرفته می شود.

احتمالا علت این اشتباه وجود یک قانون فرعی کارما به نام ارتعاش است. در قانون جذب گفته می شود ذهن انسان همیشه در حال فرستادن ارتعاش به جهان هستی و کائنات است، اما وقتی خواب باشید ارتعاشی که ذهنتان ارسال می کند متوقف می شود، اما هرگز نمی توانید جلوی احساسات تان را بگیرید چون زنده بودن به معنای احساس زندگی است.

بیشتر بخوانید: آیا به همه سلیقه‌ها باید احترام گذاشت؟

احساسات و کارما

کلاً بحث احساسات یکی از مهم ترین و اصلی ترین مباحث در قانون جذب عشق است، زیرا احساسات فعلی شماست که زندگی تان را رقم می زند بر این اساس اگر احساس بدی داشته باشید نشانه این است که دارید راه را اشتباه می روید و از خواسته و هدفتان دور می شوید. اما اگر احساس خوبی داشتید نشانه این است که دارید راه را درست می روید و باید احساس تان را خوب نگه دارید تا به آن خواسته به هدفی که دارید برسید.

هرچه احساس تان بهتر باشد، زندگیتان بهتر میشود و هرچه احساس بدتری داشته باشید به سمت ناخواسته ها و چیزهایی که نمی خواهید کشیده می شوید.

قانون کارما در قرآن

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم کارما مفهومی شرقی است و نمی توان آن را به اسلام نسبت داد. اما اگر مفهومی عرفی که خود ما از آن برداشت میکنیم را در نظر بگیریم که مثلا در ادبیات فارسی با شعر « تو نیکی می‌کن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز» بیان می شود.

برخی معتقدند مفهوم آیه ۷ و آیه ۸ از سوره زلزال هم به کارما نزدیک است. وقت صبح چنین برداشتی را تائید یا رد نمی کند.

  • فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ

هر کس به وزن ذره‌ای نیکی کرده باشد آن را می‌بیند. (نتایج مثبت آن نیکی به زندگی اش وارد می شود.)

  • وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ

هر کس به وزن ذره‌ای بدی کرده باشد آن را می‌بیند (نتایج منفی آن کار بد به زندگی اش وارد می شود.)

قانون کارما در روانشناسی

در علم روانشناسی اعمال انسان، سومین مرحله از چرخه افکار، احساس و رفتار است. هرگونه باور غلط در این چرخه ریشه ی بسیار از احساسات و اخلاقیات ما از جمله خجالت و کمرویی، ترس، عذاب وجدان و حتی عزت نفس تضعیف شده است. بر اساس این نظریه باورهای انسان خواه مثبت و یا منفی باشند، افکاری را در ذهن و قسمت خودآگاه شخص پدید می آورند که، به دنبال آن فکر احساسی خوشایند یا نا خوشایند در شخص پدید می آید.

در نهایت وقتی انسان تحت سلطه احساسات خود قرار می گیرد، دست به اعمالی می زند که می توانند مثبت یا منفی باشند و دوباره آن اعمال افکاری را در ذهن انسان به وجود می آورد که به دنبال آن احساس و رفتار دیگری است و این چرخه تا بی نهایت تکرار می شود. اکنون به بررسی قوانین کارما در روانشناسی و این نظریه می پردازیم.

افکار مشابه، رفتار مشابه

طبق این قانون هر اعمالی که از ما سربزند، مشابه آن را طبق قانون جذب به زندگی خود جذب می کنیم. اگر این قانون را در نظریه فوق بررسی کنیم یعنی:« افکار مشابه، احساسات و در نهایت رفتارهای مشابهی را به دنبال دارند.» به طور مثال در حق کسی بدی می کنیم. قانون کارما در کائنات می گوید، این بدی در نهایت به خودمان باز می گردد.

علم روانشناسی می گوید در حق کسی بدی می کنیم و باور داریم و فکر می کنیم که دنیا جای خطرناکی است و برای حفظ بقا مجبوریم به دیگران بدی کنیم. این باور و این احساس مخرب ما را در تکرار این عمل تشویق می کند و در نهایت اطراف خود را با افرادی با این باور پر می کنیم و آنها نیز در حق ما اعمال زشت مشابهی را مرتکب می شوند و در نهایت هر عملی که انجام می دهیم دست به دست چرخیده و همانند آن به خودمان باز می‏گردد.

بیشتر بخوانید: چرا تقلب در امتحان غیر اخلاقی است؟

نماد کارما कर्म یا Karma

نماد کارما که در واقع به حروف شرقی است به شکل زیر است و نماد بازیافت کارما نیست که معمولاً هم اشتباه به کار گرفته می شود.

نماد کارما نماد کارما در فرهنگ شرقی

عکس نوشته قانون کارما

در آخر شما را به دین چند عکس نوشته فارسی و انگلیسی کارما دعوت میکنیم

عکس نوشته قانون کارما

.

عکس نوشته کارما

منبع: وقت صبح

۰
ارسال نظر