روش جدید آسیب‌های شدید مغزی را قابل درمان کرد!

ایمپلنت‌های الکتریکی مغز حالا می‌توانند به بیمارانی که آسیب‌های مغزی شدید دارند کمک کند.

primary_image
کد خبر : ۲۲۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح-ایمپلنت‌های الکتریکی از آزمون و خطاها بر روی بیمارانی با آسیب شدید مغزی سربلند بیرون آمدند! 

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح، عملکردهای شناختی مانند حافظه، توجه و تنظیم خلق و خو می‌تواند برای افرادی که دچار آسیب مغزی شده‌اند بسیار دشوار شود.

تا به حال هیچ درمانی برای این نوع مشکل وجود نداشت، اگرچه این مشکل بسیار شایع است.

اکنون، در یک مطالعه کوچک بر روی افرادی که آسیب مغزی متوسط تا شدید را متحمل شده‌اند، پنج بیمار پس از استفاده از الکترودهای مغزی بهبودی قابل توجهی را تجربه کردند. 

نتایج نشان می‌دهد که تحریک مستقیم تالاموس می‌تواند برای درمان اختلالات شناختی ناشی از آسیب‌های مغزی مورد استفاده قرار گیرد. 

در تحریک عمقی مغز، الکترودها در مغز کاشته می‌شوند و با نیروی ضربان‌ساز برای تحریک الکتریکی نواحی مورد نظر مغز استفاده می‌شوند.

این روش مدت‌هاست که با موفقیت برای درمان سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود، به عنوان مثال برای آرام کردن لرزش ناشی از بیماری پارکینسون یا تشنج‌های بیماری صرع.

گروهی از پزشکان متخصص در پژوهسی تلاش کردند تا ببینند آیا همین رویکرد می‌تواند عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی تروماتیک بازیابی کند.

 شش بیمار برای انجام عمل جراحی و کاشت دستگاه‌های الکتریکی انتخاب شدند. مدت زمانی که بیماران مجروح شدند بین سه تا 18 سال پیش بود.

محققان تصمیم گرفتند هسته جانبی مرکزی تالاموس را مورد هدف قرار دهند، ناحیه ای از مغز که مسئول انتقال اطلاعات به قشر پیشانی و فوقانی مغز است و عملکردهای اجرایی را بر عهده دارد.

یکی از این بیماران دچار عفونت پوست سر شد و مجبور شد دستگاه را بردارد با این حال پژوهش بر روی پنج نفر باقیمانده ادامه پیدا کرد.

اگرچه محققان درباره این پژوهش شک‌های بسیاری داشتند اما از اثر فوق‌العاده آن خشنود و شگفت‌زده شدند.

این بیماران پس از این آزمایش بهتر می‌توانستند کارهای روزمره خود مانند خواندن، بازی‌های ویدیویی و تماشای تلویزیون را انجام دهند.

خانواده این بیماران درمان جدید را یک معجزه خواندند! 

این مطالعه می‌تواند کمک بزرگی به بیماران کند و در عین حال به سوالاتی اساسی در مورد عملکرد مغز انسان نیز بپردازد.

با توجه به اینکه اکنون نشان داده شده است که تحریک عمیق مغز برای درمان صدمات مغزی ایمن و موثر است، پزشکان قصد دارد آزمایش دیگری را با بیماران بیشتر و برای مدت طولانی‌تر انجام دهد.

۰
ارسال نظر