چرا مدیرعامل‌ها فقط منشی زن مجرد می خواهند؟!

گویی معیار اغلب کارفرمایان برای استخدام نیرو یا دست کم نخستین معیار‌ها برای استخدام نیرو «مجرد بودن» و «خانم بودن» است.

primary_image
کد خبر : ۲۱۹۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، به طور معمول آنچه به ذهن متبادر می‌شود این است که اغلب کارفرمایان خواهان استخدام نیرو‌هایی بدون حاشیه و با کمترین درگیری و دغدغه غیرشغلی هستند تا فعالیت حرفه‌ای و شغلی در اولویت نیرو قرار گیرد و از این رو به دنبال نیروی مجرد می‌گردند و از آنجا که جلب رضایت زنان برای استخدام با حقوق پایین راحت‌تر از مردان است، اقدام به جذب نیروی زن می‌کنند.

ابعاد مختلف خشونت و آزار علیه زنان، می‌طلبد که قانونگذاران به منظور پیشگیری از وقوع آزار و از سوی دیگر احقاق حقوق آزاردیده، تعاریف دقیقی برای مصادیق مختلف آزار و خشونت علیه زنان داشته و مجازات‌هایی را وضع کنند چراکه نبود این تعریف دقیق و مجازات بازدارنده نتیجه‌ای جز جری‌تر شدن آزارگر و افزایش آسیب‌پذیری آزاردیده ندارد.

آنچه به وضوح در برخی آگهی‌های مربوط به استخدام در اپلیکیشن‌های نیازمندی‌های اینترنتی یا سایت‌های درج آگهی کاریابی دیده می‌شود؛ استخدام «خانم مجرد با روابط عمومی بالا» است.

گویی معیار اغلب کارفرمایان برای استخدام نیرو یا دست کم نخستین معیار‌ها برای استخدام نیرو «مجرد بودن» و «خانم بودن» است. به طور معمول آنچه به ذهن متبادر می‌شود این است که اغلب کارفرمایان خواهان استخدام نیرو‌هایی بدون حاشیه و با کمترین درگیری و دغدغه غیرشغلی هستند تا فعالیت حرفه‌ای و شغلی در اولویت نیرو قرار گیرد و از این رو به دنبال نیروی مجرد می‌گردند و از آنجا که جلب رضایت زنان برای استخدام با حقوق پایین راحت‌تر از مردان است، اقدام به جذب نیروی زن می‌کنند.

شاید این نکته در مورد بخشی از جامعه کارفرمایان صدق کند، اما وقتی به توضیحات و شرایط درج شده در برخی از آگهی استخدام ریز شویم، متوجه می‌شویم که اساسا بحث برخی از این آگهی‌دهندگان در خصوص تاکید بر «مجرد بودن» و «خانم بودن»، چیز دیگری است؛ مساله‌ای که روایات جسته گریخته کارجویان زن آن را تایید می‌کند.

یکی از آگهی‌های استخدام درج شده در یک اپلیکیشن نیازمندی اینترنتی با عنوان «منشی خانم مجرد با روابط عمومی بالا و...»، در شرایط استخدام خود نوشته است: «نیازمند خانم مجرد، سن از ۱۸ تا ۳۲ سال، جهت انجام منشی‌گری با روابط عمومی بالا، با ظاهری آراسته»، این کارفرما همچنین تاکید کرده است که کارجویان به هیچ عنوان تماس تلفنی با کارفرما نگیرند و فقط مشخصات خود را همراه با عکس به واتس‌آپ ارسال کنند.

منبع: فرارو

۰
ارسال نظر