اول آب بوده یا خورشید؟

در درون ابر چرخان گرد این ستاره، که «دیسک پیش‌سیاره‌ای» نام دارد، سیارات آن منظومه هنوز در حال شکل‌گیری هستند.

اول آب بوده یا خورشید؟
کد خبر : ۱۵۹۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح به نقل از alarabiya، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آب میلیاردها سال پیش، بسیار قبل از به وجود آمدن خورشید، در فضای بیناستاره‌ای شکل گرفته است، و در سفری چندین‌ میلیارد ساله توسط ستاره‌های دنباله‌دار به زمین رسیده‌ است.

تحقیقات قبلی مشخص کرده بود که حداقل بخشی از آب زمین را ستاره‌های دنباله‌دار در اوایل حیات این سیاره به آن منتقل کرده‌اند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که وجود آب به قبل از تشکیل خورشید بازمی‌گردد، و برای رسیدن به زمین یک سفر چند میلیارد ساله کیهانی را طی کرده است.

پژوهش جدید برای کشف تاریخچه آب ستاره V883 Orionis که حدود 1300 سال نوری از زمین فاصله دارد را مورد بررسی قرار داد.

این پیش‌ستاره‌ای جوان است که تنها حدود 500000 سال سن دارد.

در چنین سن کمی ستاره در حال شکل‌گیری هنوز ابر گاز و غباری که در آن متولد شده بود را از دست نداده است.

در درون ابر چرخان گرد این ستاره، که «دیسک پیش‌سیاره‌ای» نام دارد، سیارات آن منظومه هنوز در حال شکل‌گیری هستند.

شناسایی سیستم بخار آب

تلسکوپ «آلما» که در صحرای آتاکامای شیلی قرار دارد و می‌تواند عناصر موجود در فضا را تشخیص دهد، موفق شد در این سیستم بخار آب را شناسایی کند.

ترکیب آب موجود در دیسک این منظومه بسیار شبیه ترکیب ستاره‌های دنباله‌دار منظومه شمسی است.

نتایج بررسی آلما نشان داد بین آبی که قبل از شکل‌گیری V883 Orionis در ابر آن وجود داشته و آب منظومه شمسی ارتباط وجود دارد.

ترکیب آب موجود در هاله اطراف ستاره جوان با ترکیب آب موجود در اجرام منظومه شمسی مانند دنباله‌دارها یکسان است. دیسک اطراف ستاره 1200 برابر تمام اقیانوس‌های زمین آب دارد.

بر این اساس، اخترشناسان نتیجه گرفتند که دیسک‌ها مستقیماً آب را از ابر ستاره‌ساز به ارث می‌برند، و این آب بدون تغییر شیمیایی چشمگیری در اجسام یخی بزرگ مانند ستاره‌های دنباله‌دار گنجانده و به فضا پرتاب می‌شود، که همان شیوه‌ای بوده که عمده آب زمین طی میلیاردها سال به این سیاره رسیده است.

۰
ارسال نظر