میوه‌های مفید برای زردی نوزاد کدام اند؟

بلوبری، نارگیل، کدو حلوایی، انار، آووکادو، گریپ فروت، سیب سبز، خیار، زردآلو، هلو، انگور، آلبالو، خربزه، هندوانه، انبه و مرکباتی مانند: لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، کیوی، نارنگی.

primary_image
کد خبر : ۲۳۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح- عطیه قره داغی؛ یکی از بیماری‌هایی که اغلب نوزادان در روزهای بدو تولد به آن مبتلا می‌شوند، زردی است. اما با این حال بهتر است از آن به عنوان یک عارضه‌ی طبیعی یاد کنیم، چرا که کبد نوزاد در روزهای ابتدایی تولد نارس است و در دفع بیلی روبین موجود در خون ناتوان عمل می‌کند.

از این رو به مروز زمان یعنی در حالت عادی طی بازه‌ی ده الی چهارده روز، کبد نوزاد بالغ شده؛ در دفع بیلی روبین موفق عمل می‌کند، بنابراین دیگر شاهد علائم زردی در نوزاد نخواهیم بود.

لازم است بدانید با توجه به درجه‌ی زردی نوزاد، روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه تجویز می‌شود؛ در ادامه قصد داریم به توضیح بیش‌تر یکی از این روش‌ها، بپردازیم.

بنا به تشخیص پزشک متخصص هنگامی که درجه‌ی زردی نوزاد پایین و کم ریسک است، از برخی میوه‌های مفید برای درمان زردی نوزاد استفاده می‌کنند.

البته از آنجایی که معده نوزاد تا شش ماهگی قابلیت هضم هیچ ماده غذایی به جز شیر ندارد؛ مادر نوزاد می‌تواند از میوه‌هایی که معرفی می‌کنیم تغذیه کند.

سپس با تغذیه‌ی نوزاد از شیر مادر، خواص این میوه‌ها به منظور رفع زردی نوزاد کمک‌کننده خواهد بود.

زردی نواد میوه

میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فیبر قوَی هستند که می‌توانند به کاهش آسیب کبد در طول متابولیسم و ​​تسهیل هضم کمک کنند.

به نقل از Medical News Today همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی سطحی از مواد مغذی مفید برای کبد می‌باشند، اما برخی از انواع آنها به ویژه برای بیماری های کبد مفید هستند که عبارتند از:

بلوبری، نارگیل، کدو حلوایی، انار، آووکادو، گریپ فروت، سیب سبز، خیار، زردآلو، هلو، انگور، آلبالو، خربزه، هندوانه، انبه و مرکباتی مانند: لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، کیوی، نارنگی.

مویه زردی نوزاد

اغلب میوه‌های یاد شده طبع سرد دارند و این مزیت موجب افزایش شیر مادر می‌شود؛ در این حالت به تبع افزایش شیردهی، تعداد دفعات دفع ادرار توسط نوزاد افزایش یافته و دفع بیلی روبین سریع‌تر رخ می‌دهد.

از طرفی بسیاری از این میوه‌ها مانند بلوبری و زردآلو حاوی فیبر فراوان هستند که به تجزیه‌ی مواد غذایی از طریق کبد و دستگاه روده کمک می‌کند. هرچه تجزیه و هضم غذا توسط بدن آسان‌تر باشد، ویتامین‌های بیشتری جذب بدن شده؛ در نهایت این امر موجب کاهش زردی نوزاد خواهد شد.

برخی میوه‌ها مانند کدو حلوایی، لیمو ترش، انار، سیب سبز، انگور و هندوانه حاوی آنتی اکسیدان هستند و به سم‌زدایی کبد کمک می‌کنند.

میوه برای زردی نوزاد2

از طرفی ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B ، C و پتاسیم موجود در مرکباتی مثل پرتقال، کیوی، لیموشیرین موجب افزایش سیستم ایمنی بدن مادر و در نهایت نوزاد شده و در دفع بیلی روبین و در نتیجه کاهش علائم زردی نوزاد کمک می‌کنند.

در آخر توصیه می‌شود تغذیه‌ی مادر در این دوران حیاتی و حساس نوزاد، توسط پزشک متخصص رصد شود؛ در مجموع مصرف غذاهایی را که سرشار از فیبر و آنزیم‌های گوارشی هستند، توصیه می‌کنیم. به خاطر داشته باشید شیردهی منظم و پی در پی به نوزاد از موثرترین روش‌های درمان‌ زردی می‌باشد؛ که توسط پزشکان متخصص تایید شده است.

۱
ارسال نظر