اخبار برخط
اخبار برخط

چرا اکثر فیلم های “داریوش مهرجویی” سانسور می شد؟

یک کارگردان و مستندساز پیشکسوت علت اصلی سانسور آثار مهرجویی را فاش کرد.
چرا اکثر فیلم های “داریوش مهرجویی” سانسور می شد؟

‏به گزارش وقت صبح ، احمد طالبی نژاد، کارگردان و مستندساز است. او از گفتگویی صحبت به میان آورده که داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی در فیلم موج نوی طالبی نژاد درباره سانسور باهم داشته اند.

او گفته: « مهرجویی می‌گوید فیلم‌های من ایرادی ندارد. ایراد از ممیزها و سانسورچی‌ها است که معلوم نیست سوادشان چقدر است؟ چقدر سینما را می‌شناسند؟ اصلا چه کسانی هستند؟ و در نهایت اگر این فیلم‌ها مشکلی دارد، مشکل از ممیزان است نه از فیلم‌های من.»

طالبی نژاد درباره سانسور آثار مهرجویی توضیح داده: «اگر دنبال این باشیم که چرا ممیزان دائم به فیلم‌های مهرجویی نقد وارد می‌کنند، به این نتیجه می‌رسیم که منتقدان دائم می‌کوشند که در پس فیلم‌های مهرجویی چیزی را ببینند یا چیزی را بگنجانند که خودشان تصور می‌کنند.

چون می‌دانند که مهرجویی انسان روشنفکر، فرهیخته و باسوادی است. در فیلم‌هایش نگرش فلسفی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد.

آنها فکر می‌کنند هر عنصر و هر پلان کوچکی در فیلم ممکن است یک مفهوم دیگر داشته باشد؛ بنابراین سعی می‌کنند کل فیلم را به نوعی نقص عضو کنند تا زهرش را بگیرند.»

اکران فیلم “درخت گلابی” در بدترین شرایط

او درباره سانسور هامون، پری، لیلا و درخت گلابی گفته: «بعد از انقلاب هم «هامون» و «پری» را سانسور کردند. حتی «لیلا» هم که یک ملودرام خانوادگی بود سانسور کردند. «درخت گلابی» را چون نتوانستند ابتدا و انتهای آن را حذف کنند در بدترین فصل ممکن اکران کردند و متاسفانه خیلی‌ها آن را ندیدند.

کما اینکه به عقیده من این فیلم یکی از بهترین آثار مهرجویی است. در مجموع با این اتفاق‌هایی که برای فیلم‌هایش افتاد به این نتیجه می‌رسیم که چون مهرجویی آدم روشنفکری است درباره آثارش هم فکر می‌کنند پشت هر پلان فیلم‌هایش یک منظوری دارد.»

به گفته طالبی ‏نژاد مهرجویی از ساخت الماس 33 راضی نبوده و تعریف کرده: «یکبار یکی از این شبکه‌ها داشت فیلم «الماس ۳۳» را نشان می‌داد با او تماس گرفتم و گفتم دارند فیلمت را نشان می‌دهند، گفت کدام فیلم؟ گفتم الماس ۳۳ گفت ولم کنید، آن فیلم آبروی من را برده، اصلا فیلم من نیست و… خودش هم آن فیلم را خیلی دوست نداشت.»

او درباره اهمیت اقتباس در سینمای مهرجویی هم گفته:

« واقعیت این است که مسئله اقتباس در سینمای ایران با مهرجویی و تقوایی شروع نشد. پیش از آن هم اقتباس‌هایی وجود داشته است، اما هیچ‌گاه تبدیل به یک جریان مستمر یا موج نشد.

با فیلم«گاو» مهرجویی و «آرامش در حضور دیگران» ناصر تقوایی که هر دو اقتباسی از کارهای ساعدی بود. که باعث شد سینماگران جوان مخصوصا در اواخر دهه ۸۰ متوجه شدند که می‌تواند کمک بزرگی به سینمای ایران کند.

بعد از آن بود که ما دیدیم بسیاری از آثار تاریخی روز و جدی این‌گونه جلوی دوربین رفته است؛ مثلا «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا، مهرجویی «هامون»، «پری» و «مهمان مامان» را هم از آثار ادبی ساخت.

اقتباس از آثار سینمایی با تقوایی و مهرجویی تبدیل به موج شد و ادامه پیدا کرد، کما اینکه هر فیلم درستی در سینما از اثر ادبی اقتباس شده و ادبیات همیشه پشتوانه سینما بوده و البته گاهی هم سینما پشتوانه ادبیات بوده است.»

منبع:فیلم نیوز

نویسنده:

این خبر را به اشتراک بگذارید.
این خبر را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

D9BEDB8CD985D8A7D986D8B5D8A7D8ADD8A8E2808CD8ACD985D8B9DB8C-1
صاحب‌جمعی: با حمایت هواداران می‌توانیم به مسیر اصلی‌مان برگردیم
D8A8D8A7D8B2DB8CE2808CD987D8A7DB8CD8A2D8B3DB8CD8A7DB8CDB8CD8ACD988D8A7D986D8A7D986-1
نقره‌ای درخشان برای فوتسالیست‌های نوجوان ایران
D985D8B1D8AAD8B6DB8CD9BED988D8B1D8B9D984DB8CE2808CDAAFD986D8ACDB8C
عذرخواهی پورعلی‌گنجی از هواداران پرسپولیس پس از اخراج در تبریز
D8AADB8CD988DB8CD8A8DB8CD981D988D985D8A7-1
بیفوما: مساوی مقابل تراکتور نتیجه خوبی برای پرسپولیس بود
D981D8B1D987D8A7D8AFD985D8ACDB8CD8AFDB8C-2
مجیدی: الجزیره تیم قدرتمندی است/ برای نمایش در سطح بالا آماده‌ایم
IMG_20251030_123744
ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار حساس با آلومینیوم اراک
D8B3D8B1D988D8B4D8B1D981DB8CD8B9DB8C
نقشی کلیدی رفیعی در فرار پرسپولیس از شکست مقابل تراکتور
D8A8DB8CDA98D986D8B7D8A7D987D8B1DB8C-1
بیژن طاهری: هدف ما نمایشی شایسته از نام استقلال است
D985D987D8AFDB8CD8B4DB8CD8B1DB8C-1
صحبت کوتاه مهدی شیری پس از تساوی تراکتور
D8A7D985DB8CD8B1D982D984D8B9D987E2808CD986D988DB8CDB8C-1
قلعه‌نویی: تماشاگران سرمایه واقعی فوتبال هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *