در آخرین نشست بخش پژوهش سیوششمین جشنواره موسیقی فجر یکشنه سوم اسفندماه کارن کیهانی و احسان ذبیحیفر با موضوع «ژانربندی انواع موسیقی» گفتگو کردند.
بخوانید: همایون شجریان با سحر دولت شاهی ازدواج کرد ؟
در این نشست کارن کیهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس دانشگاه درباره ژانرهای موسیقی گفت: اگر از تاریخ موسیقی غرب مثال بزنیم، در قرون وسطی موسیقی به موسیقی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم شده است.
هر چقدر به سمت قرن 20 و 21 میرسیم گونههای موسیقی مذهبی تنوع بیشتری پیدا میکند و گونه موسیقی غیرمذهبی به طرز عجیب و غریبی زیاد میشود. طبیعتاً موضوع یک موضوع تاریخی است و ما بهعنوان کسانی که در یک نقطهای از تاریخ ایستادهایم یک سری نیازها داریم. تا پیش از به وجود آمدن موسیقی پاپ بهعنوان یک ژانر جدی در موسیقی قرن بیستم نیازی به این طبقهبندی نبود.
همایون شجریان هم پاپ میخواند؟
در ادامه احسان ذبیحیفر آهنگساز، نوازنده و استاد دانشگاه که به صورت تلفنی در این گفتگو شرکت کرد، گفت: لازم است که تأکید کنیم در همه انواع هنرها در طول تاریخ این انواع ژانرها وجود داشته تا تکلیف هر هنر و موسیقی با مخاطب و محدودههایی که در آن حیطه خلاقیتها انجام میشود، مشخص شود. فکر میکنم موسیقی عامهپسند طبقهبندیهایی دارد. بهتر است که موسیقی عامهپسند یا مردمی را بهعنوان یک دسته بزرگتر در نظر بگیریم و بعد انواع آن را مشخص کنیم.
جریانهای موسیقی
ذبیحیفر گفت: فکر میکنم مخاطبان موسیقی در هر فرهنگی باید متناسب با نوع جریانهای موسیقی که در آن جغرافیا وجود دارد تصمیمگیری کنند. مثلاً در هندوستان ممکن است تکنوازی سیتار که موسیقی هنری هم محسوب میشود دو هزار مخاطب کاملاً جدی دارد. نکتهای که آقای کیهانی گفتند درباره تمام کشورهای اروپایی میتواند صادق باشد.
دسته بندی براساس نوع موسیقی
پیشنهاد میکنم ملاک را اسم خوانندهها و نوازندهها قرار ندهیم، بلکه باید براساس نوع موسیقی این دستهبندیها انجام شود. به طور کلی دو رویکرد داریم. نخست مخاطبان و نوع جامعهای که به نوعی از موسیقی علاقهمند میشود و دوم خود بنیانهای موسیقیایی یک نوعی از موسیقی. ما داریم درباره مخاطبان و چهرهها صحبت میکنیم. البته اینها میتوانند مصداقهایی باشند برای آن دسته دومی که عرض کردم. به نظرم کار همایون شجریان در آلبوم “آرایش غلیظ” با کار او در آلبوم “ناشکیبا” دو ژانر مختلف است. همایون شجریان میتواند در انواع متعددی از گونههای مختلف موسیقی فعالیت کند.
آثار ارسال شده به جشنواره
کیهانی که داور بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر است، درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: آثاری که در این جشنواره شرکت کردند در یک فرمی ارائه شدند. مثلاً یک آلبوم میآمد در بخش موسیقی دستگاهی باکلام ارائه میشد. طبیعتاً وقتی هنرمندی اثرش را در حوزه موسیقی دستگاهی باکلام طبقهبندی میکند، آنوقت ما باید با آن تعریف به آن آلبوم نگاه کنیم. برخی از هنرمندان به اشتباه طبقهبندی آثارشان را انتخاب کرده بودند ولی ما موضوع را بسیار فنی و براساس ادعای خود هنرمند میدیدیم.
موسیقی هایی که در هیچ بخشی نمی گنجد
ذبیحیفر نیز در این رابطه اظهار داشت: ما بعضی از موسیقیها را داشتیم که در هیچکدام از ژانرهای موجود نمیگنجیدند. این خودش یک بحث است ولی بحث دیگر این است که ما کارها را با کد میشنیدیم و نمیدانستیم اثر متعلق به چه کسی است. البته ما در جامعه موسیقی زندگی میکنیم و ممکن بود برخی از آثار را بشناسیم و حدس بزنیم آن آثار متعلق به چه کسی است.
بزرگترین مساله جشنواره موسیقی فجر
کیهانی با اشاره به اینکه بزرگترین مساله جشنواره موسیقی فجر رویکرد است، ادامه داد: اگر به دوسالانه ونیز در عرصه موسیقی نگاه کنید، نام آن دوسالانه موسیقی کلاسیک معاصر است. آنجا دیگر موسیقیدانهای پاپ ایتالیا ناراحت نیستند که چرا آثارشان ارائه نمیشود. فکر میکنم پیچیدگیهای جشنواره موسیقی فجر نیازمند کار سالیانه است.
بیشتر بخوانید: محو تماشا همایون شجریان منتشر شد
اقدامات جدید در بخش حقوقی
در ادامه این گفتوگو ذبیحیفر گفت: امسال در در جشنواره موسیقی فجر در بخش حقوقی اقداماتی انجام دادند تا رضایت هر کسی که در جشنواره شرکت کرده است، گرفته شود. فکر میکنم جشنواره موسیقی فجر از این نظر دارد یک سمت و سو پیدا میکند و ایمنتر میشود. نیاز است که دفتر موسیقی فعالان و متولیان موسیقی را دور هم جمع کند تا بتوانند نوعبندیها را برای سالهای آتی مشخص کنند. فکر میکنم این جشنواره با این وسعت ژانر حتی باید رویکردهای دقیقتری درباره نوع برگزاری بخش مسابقه جشنواره داشته باشد. جشنواره موسیقی فجر باید در سالهای آتی به یک سیاست مشخصی برسد تا بخش مسابقه جشنواره به لحاظ فنی و تخصصی کیفیت بالاتری باشد.
آگاهی عمومی و تخصصی
ذبیحی فر اضافه کرد: هر چقدر آگاهی عمومی و تخصصی بالاتر برود تکلیف روشنتر میشود. ما برای بسیاری از شرایط موسیقی نداریم و موسیقیهایی به شکل نادرست پخش میشود. ما در همین ژانرهای محدودی که داریم هم، آهنگساز اثر خودش را در ژانر دیگری معرفی میکند. چرا باید یک نوعی از موسیقی را ارائه کنیم که خودمان نمی دانیم این ژانری که ارائه میکنیم چه ژانری است؟ به نظرم لازم است که یک کار تخصصیتری انجام شود و یک سری واژگان رمزگشایی شود و نتیجه آن به آگاهی عموم و متخصصان برسد.
موضوع موسیقیایی ژانربندیها
ذبیحیفر در بخش پایانی این برنامه گفت: تأکیدی که بر نوعبندیها داریم به معنای ارزشگذاری هیچ نوع موسیقی بر نوع دیگری نیست. اگر یک نوعی از موسیقی مخاطبان بیشتری دارد و در یک منطقهای از ایران بیشتر کاربرد دارد، دلیل نمیشود که ما به هر دلیلی غیر از موضوع موسیقیایی ژانربندیها را انجام ندهیم. ما نباید فکر کنیم اگر یک اسمی را روی یک موسیقی میگذاریم، یعنی داریم آن را ارزشگذاری میکنیم. ما به خاطر اینکه در ارکستر ملی چند ساز ملی وجود دارد نام آن را ارکستر ملی گذاشتهایم، در حالیکه در ارکستر سمفونیک هم این سابقه وجود دارد. اگر میگفتیم ارکستر موسیقی ملی تکلیف مشخصتر میشد.
کیهانی نیز در پایان خاطرنشان کرد: قطع رابطه دانشگاه بهعنوان یک نهاد پویا و بسیار مهم با جشنواره یکی از مهمترین چیزهایی است که به نظرم باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.
نشستهای بخش پژوهش این دوره از جشنواره در برنامه گفتوگوی فرهنگی رادیو گفتوگو در شش شب از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه برگزار شد.
منبع: خبرآنلاین