به گزارش وقت صبح به نقل از روزنامه کیهان؛ ملودرام تاریخی «خاتون» با نویسندگی و کارگردانی تینا پاکروان و تهیهکنندگی علیاسدزاده از جمله سریالهایی است که بسیاری از بخشهای آن با طراحیهای گوناگون کاربران فضای مجازی برای توسعه مطالبات جریانهای هرج و مرجطلب مورد استفاده قرار میگیرد.
روایت این سریال، با شخصیت «خاتون» و «شیرزاد ملک» یکی از افسران ارتش با اشغال ایران از شهریور ۱۳۲۰ آغاز میشود.
بیشتر بخوانید: اقدام تعجب برانگیز تلویزیون در پخش ترانه خواننده لس آنجلسی!
«خاتون» ویژگیهایی دارد که با زنان دوران خود شباهت چندانی ندارد و بر اساس اظهاراتش خواستار تغییرات فراوانی در زندگی شخصی و نحوه اداره کشور است و مطالبه جایگاه واقعی زنان (با گرایش فمنیستی) یکی از اهداف و خواستههای اوست.
کاراکتری که با تفسیری سمبلیک با رخدادهای آنارشیستی اخیر ارتباط برقرار میکند.
برشی از سریال خاتون که همزمان با آغاز آشوبهای ۱۴۰۱ منتشر شد
یکی از بریدههای مهم سریال خاتون که همزمان با آغاز آشوبهای ۱۴۰۱ منتشر شد بخشی از این سریال است که خاتون و دوستش پروین مشغول قدم زدن هستند و او رو به دوستش میگوید: «پروین آدم یه وقتایی یه چیزهایی میبینه که باورش نمیشود.»
-پروین پاسخ میدهد: «ما اصلا تو این مملکت به دنیا آمدیم، هر روز چیزهایی ببینیم که باورمان نشود.»
سریال با یک نقطه زنی کاملا تمثیلی بدون آنکه متهم به این همانی با گفتمان معارض اخیر شود، در قالب دیالوگ و شیوه «این همانی تاریخی» مخاطب را در بوته آزمون تطبیق رخدادهای روز و وقایع گذشته قرار میدهد.
در تحلیل سریال «شبکه مخفی زنان» اشاره شد که هدف اصلی آثار تاریخی ساخته شده در شبکه نمایش خانگی، گذشته سازی برای آینده است. مهمترین سکانس فیلم که از شیوه این همانی تاریخی بهره میبرد، سکانس هجوم مردم به سوی دفتر کنسولی اتحاد جماهیر شوروی است که با حمایت قاطعانه شیرزاد مواجه میشود.
جمعیت بسیار زیادی از ایرانیان مقابل سفارت شوروی برای اشغال این دفتر گرد هم آمدهاند و سربازان روسی آماده شلیک به ایرانیان هستند. میزانسن تقابل تشدید میشود و شیرزاد به عنوان نماینده ارتش ایران با حرکتی مسلحانه مانع ورود معترضان به سفارت میشود.
یکی از رهبران حمله این شورش به سفارت روسیه کاراکتر پروین (ستاره پسیانی) همان دوست همسر شیرزاد است. شیرزاد در مواجهه با این حمله فریاد میزند: حمله شما به کنسولگری فقط قضیه را پیچیدهتر میکند، دولت در حال مذاکره است، پروین پاسخ میدهد: «دولت اگه لیاقت داشت کار به اینجا نمیرسید.»
سریال روی موضوع همراهی ارتش با معترضان پسا شهریور ۱۳۲۰ سکانسهای نمایشی ویژهای را طراحی کرده است.
در یکی از اینهمانیهای سریال، شیرزاد رو به دانیال کافهچی میگوید: «مردم بیصفتی داریم دانیال»! کافهچی پاسخ میدهد: نه… مردم بیصفت نیستند جناب سرهنگ، «خستهان»، تو این فشار توقع دارن که ارتش پشت آنها باشد، نه رو به رویشان.
شیرزاد با کاراکتر اورنگ (بانیپال شومون) در کسوت یک روزنامهنگار برخورد بسیاری صریح و تندی دارد و اورنگ در مقابل او فریاد میزند: «دلم خون است برای مردمی که ارتش کشورش طرفشان نیست. الان احتکار توی قحطی یا دزدی به نفع مردم است یا خبررسانی ما؟ چرا فشار به مردم میآورید شما غلط نشانه گرفتید؟»
بخشهای مورد اشاره در انتقاد از ارتش برای عدم همراهی با مردم در جریان آشوبهای اخیر با موسیقی و کلیپهای بسیار متفاوتی در صفحات مجازی و پلتفرمهای مختلفی بازنشر شد.
همین بازفرآهمآوری هدفمندانه در تهییج عمومی، نقش سازندهای را ایفا میکرد و آشوبگران مطالبه همراهی ارتش با آنان را مطرح کردند. حتی در نخستین مصاحبه فرخنژاد با شبکه اینترنشنال این موضوع دوباره تکرار شد.
صفحاتی که کارویژه سینمایی مرتبط با آشوبهای اخیر را در اینستاگرام برعهده داشتند، بارها اقدام به بازفراهمآوری بریدههای ملتهب این سریال در نسبت با موضوعات روز کردند.
این سریال برای عبرت آموزی از گذشته ساخته نشده
اشاره موکد به عدم همراهی ارتش در وقایع پسا شهریور ۱۳۲۰ به عنوان یک کد نمایشی بارها در لحظات تاثیرگذار سریال مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به وضعیت ملتهب کشور در سالهای اخیر میتوان این تحلیل را مدنظر قرار داد که این سریال مثل «شبکه مخفی زنان» برای عبرت آموزی از گذشته ساخته نشده و هدف اصلی سازندگان ارائه راهبرد برای آینده است.
وقتی شرایط ورود متفقین جنبه تقابلی پیدا میکند، تیمسار با ایفای نقش فرخ نعمتی میگوید: «گاهی اوقات شک میکنم که اینها (برخی افسران ارتش) ایرانی هستند، من که نمیتوانم جوانهای مردم رو با دست و شکم خالی بفرستم جلوی توپ.»
اگر دیالوگهای بازیگران را در لحظات غیر مرتبط سریال بررسی کنیم به یک نتیجه جالب دست خواهیم یافت که خاتون اثری برای بازخوانی وضعیتهای ملتهب اخیر است و هیچ ارتباطی به روایت ورود متفقین به ایران ندارد.
تحریک عمومی جامعه زنان با همان روش گذشته سازی برای اهداف آینده را میتوان در دیالوگ ساختارشکن دیگری جستوجو کرد. تشویق و ترغیب حضور هر چه بیشتر زنان در کنشهای اجتماعی را میتوان به آیندهنگری سریال تعمیم داد.