دولت از اواخر خرداد ۹۷ و در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد و تا به امروز نیز با وجود همه انتقادها نسبت به این تصمیم و همچنین پیشنهادهای مختلف برای لغو این ممنوعیت، روی خوش به ازسرگیری واردات نشان نداده است.
این البته در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چراغ خاموش بهدنبال لغو ممنوعیت ورود خودرو به کشور است، اما با توجه به مشکلات ارزی و حساسیتها روی این موضوع، چندان جسارت علنی کردن آن را ندارد.
از سوی دیگر اما مجلس شورای اسلامی نیز در طرح خودرویی خود، بندی را به واردات اختصاص داده که بر لغو ممنوعیت آن تاکید دارد. البته طرح مجلس با توجه به شرایط خاصی که برای تامین ارز واردات در نظر گرفته شده است.
تمایل وزارت صمت و مجلس به بازگشایی واردات خودرو
با وجود تمایل وزارت صمت و مجلس به بازگشایی واردات خودرو اما دولت هنوز واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده و به نظر میرسد در این ماجرا به نوعی مردد است.
چندی پیش که بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در آن درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی برای دولت از محل واردات خودرو لحاظ شده بود و خیلیها گمان کردند قرار بر آزادی واردات در سال آینده است.
با این حال خیلی زود این موضوع تکذیب شد و مسوولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند این ۲ هزار میلیارد تومان در واقع درآمد احتمالی دولت از محل ترخیص خودروهای دپویی در گمرک است و ربطی به آزادسازی واردات ندارد.
واردات خودرو به نفع چه کسانی است؟
با این حال فعالان واردات خودرو و برخی کارشناسان معتقدند ازسرگیری واردات خودرو به کشور میتواند هم نفع دولت را بهدنبال داشته باشد و هم نفع شهروندان را.
استدلال آنها این است که وقتی واردات خودرو از سر گرفته شود، دولت میتواند از این ناحیه کسب درآمد کند و از سوی دیگر، رقابتی هرچند اندک نیز در بازار خودروی کشور شکل گرفته و نفع آن به مشتریان میرسد.
با توجه به نظرات فعالان واردات و کارشناسان، سه سناریو برای ازسرگیری واردات خودرو به کشور، قابل اجرا است و اینکه کدام یک میتواند گزینه نهایی باشد.
هدف دولت از آزادسازی واردات خودرو
بستگی به هدف دولت از آزادسازی واردات خودرو دارد. در واقع اینکه دولت از لغو احتمالی ممنوعیت واردات خودرو صرفا بهدنبال تنظیم بازار است یا درآمدزایی یا هر دو، پایههای سناریوهای موردنظر را بنا گذاشته است.
سناریوی نخست این است که دولت واردات را تنها در راستای درآمدزایی آزاد کند و سناریوی بعدی نیز لغو ممنوعیت واردات تنها بهمنظور ایجاد رقابت در بازار است.
سناریوی سوم نیز هر دو هدف درآمدزایی و ایجاد رقابت را توامان در خود دارد و بنابراین میتواند بهترین گزینه برای اجرا باشد.
صرفا درآمدزایی دولت
اگر فرض را بر این بگیریم که دولت با ازسرگیری واردات خودرو به کشور تنها بهدنبال درآمدزایی است، قیمت وارداتیها بسیار بالا از آب درخواهد آمد و بنابراین خودروی کمتری وارد و رقابت اندکی نیز ایجاد خواهد شد.
در این سناریو، تعرفه نقش محوری دارد، چه آنکه اصل درآمد دولت از محل واردات، به تعرفه کالا مربوط میشود و در حال حاضر برای خودرو (به استثنای محصولات هیبریدی و برقی)، کمتر از ۹۰ درصد نیست.
با توجه به رشد نرخ از یکسو و تعرفه بالا از سوی دیگر، خودروهایی که تحت این سناریو وارد خواهند شد قیمتهای بسیار بالایی خواهند داشت.
بنابراین اندک شهروندانی توان خرید آنها را خواهند داشت. همچنین رقابت احتمالی ایجاد شده در قالب این سناریو، به دلیل قیمتهای نجومی، بسیار محدود خواهد بود.
تنظیم بازار با واردات
طبق سناریوی دوم اما دولت هدف از آزادسازی واردات را صرف تنظیم بازار و ایجاد رقابت در نظر میگیرد و چندان بهدنبال درآمدزایی نخواهد بود.
اجرای این سناریو بستگی مستقیم به مساله تعرفه دارد، چه آنکه دولت در راستای افزایش رقابت در بازار خودروی کشور به واسطه آزادسازی ورود محصولات خارجی، تعرفه را تا حد صفر پایین خواهد آورد.
با تعرفه نزدیک به صفر، قیمت خودروهای خارجی هنگام ورود به بازار ایران بسیار کمتر از سناریوی نخست خواهد بود، بنابراین با توجه به اینکه قیمتها کمتر از آب درمیآیند، خودروی بیشتری وارد و در نتیجه زمین رقابت در بازار خودرو گستردهتر میشود.
اجرایی شدن این سناریو در شرایط فعلی بسیار بعید به نظر میرسد، زیرا دولت به هر حال از محل واردات کالا از جمله خودرو بهدنبال کسب درآمد است.
البته کارشناسان در این مورد به دو موضوع مهم اشاره میکنند که در شرایط ایدهآل میتواند اجرای سناریوی موردنظر را محتمل کند.
کاهش تعرفه ها
نخست اینکه اگر روزی ایران بخواهد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، چارهای ندارد جز کاهش تعرفهها؛ بنابراین در آن مقطع، تعرفه واردات خودرو نیز باید پایین بیاید.
نکته دیگر اینجاست که دولت میتواند به جای بازی با تعرفه، مالیاتگیری از خودروهای وارداتی را افزایش دهد.
سناریوی برتر
اما سناریوی سوم که به اعتقاد فعالان عرصه واردات و کارشناسان میتواند بهترین گزینه برای ازسرگیری ورود خودروهای خارجی به کشور باشد، بر درآمدزایی و تنظیم بازار بهصورت همزمان تاکید دارد.
در این سناریو، تعرفه واردات خودرو نه مانند حال (بالا خواهد ماند و نه به سمت صفر میل میکند، بلکه تعدیل میشود تا هم دولت به درآمدش برسد و هم رقابتی نسبی در بازار خودرو ایجاد شود.
اینکه چه عددی برای تعرفه خودروها در سناریوی موردنظر باید لحاظ شود، نیاز به کار کارشناسی دارد، اما طبعا هرچه تعرفه پایینتر بیاید، قیمت خودروهای خارجی برای عرضه در بازار کشور کمتر خواهد بود.
اتفاق بعدی نیز این است که با توجه به افزایش تقاضا برای واردات، خودروهای بیشتری وارد و بنابراین بخش بزرگتری از بازار خودروی کشور مشمول رقابت خواهد شد.
با اجرای این سناریو، دولت نیز از ناحیه واردات خودرو درآمدزایی مناسبی خواهد داشت، حتی با وجود تعدیل تعرفه. در واقع چون تعداد وارداتیها به دلیل پایین آمدن تعرفه بالا میرود، کاهش درآمد دولت (از محل کاهش تعرفه)، به نوعی از ناحیه افزایش تعداد خودروهای وارداتی به نوعی جبران خواهد شد.
در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودروی کشور به «دنیایاقتصاد» میگوید: واردات خودرو همواره منبع درآمد مناسبی برای دولت بوده و توانسته خود را در قالب ارقام بودجه، در شبکه سلامت کشور، کمک به فقرا و… نشان دهد.
اقدام درست و بجا ازسرگیری واردات
وی با بیان اینکه ازسرگیری واردات قطعا اقدام درست و بجایی خواهد بود، میافزاید: دولت با ممنوع کردن واردات خودرو به کشور و توام با آن، موافقت با افزایش قیمت خودروهای داخلی، به نوعی چوب حراج به سرمایه اجتماعی خود (نزد مشتریان بازار خودرو) زد.
در واقع دولت در حال حاضر متهم به ایجاد انحصار در بازار خودرو به واسطه ممنوع کردن واردات از یکسو و حمایت از خودرو (به واسطه افزایش قیمت محصولات آنها) از سوی دیگر است.
زاوه با بیان اینکه ازسرگیری واردات میتواند ضمن اتهامزدایی نسبی از دولت بابت انحصاری کردن بازار خودرو، به درآمدزایی و ایجاد رقابت هم منجر شود، تاکید میکند: با توجه به رشد نرخ ارز و وجود تعرفه بالا، آزادسازی واردات خودرو قطعا سبب درآمدزایی دولت خواهد شد، اما کمک چندانی به رقابتپذیری در بازار خودروی کشور نخواهد کرد.
منبع: دنیای اقتصاد