ویدئو/ آیا درون آرامگاه کوروش کبیر را تاکنون دیده‌اید؟

سربازان اسکندر حتی به مقبره کوروش هم رحم نکردند و اشیا ارزشمند داخل مقبره کوروش، لوح‌ها و کتیبه‌ها را به سرقت بردند و آسیب‌های زیادی به بنا وارد کردند.

ویدئو/ آیا درون آرامگاه کوروش کبیر را تاکنون دیده‌اید؟
کد خبر : ۲۱۸۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد
1

به گزارش وقت صبح، اسکندر بعد از حمله به تخت جمشید یا پرسپولیس و به آتش‌کشیدن آن، در میانه راه تصرفات خود راهی پاسارگاد شد و متاسفانه کاخ‌های پاسارگاد نیز سرنوشتی مشابه را تجربه کردند. 

هرچند اسکندر از روی سیاست و نشان‌دادن خود به عنوان جانشین مشروع پادشاهان هخامنشی دستور مرمت و بازسازی آن را داد و مسببان آن را مجازات کرد اما آسیب‌های وارده، به سایر آثار باعث نابودی آن‌ها شد. 

ساخت پاسارگاد کار کوروش بزرگ بود؟ 

از گواهی‌هایی که مورخان یونانی و رومی بر جای گذارده‌اند، مشخص است که پاسارگاد را بیشتر ساخته و پرداخته کورش بزرگ می‌دانسته‌اند. این نظریه به چند دلیل دیگر استوارتر می‌شود. 

اول؛ آرامگاه کوروش بزرگ که ساخته خود او بود، چنان ارتباطی از نظر طراحی نقشه و کاربرد نماپردازی در میان باغ بزرگ پاسارگاد با کاخ‌های دروازه، اختصاصی و بار نشان می‌دهد که مشخص می‌شود طراح همه یکی بوده و آن کاخ‌ها هم نتیجه سلیقه کوروش بزرگ بوده‌اند. 

دوم کتیبه سه زبانه ایلامی، پارسی باستان و اکدی بر روی جرزها و درگاه‌های آن سه کاخ بیانگر آن است که آن‌ها با کوروش ارتباط داشته‌اند. 

سوم، نوع معماری و به خصوص شیوه‌ی سنگ‌تراشی و بست‌های پاسارگادی قدمتی هر چند کوتاه بر معماری تخت جمشیدی را که از آغاز دوره داریوش بزرگ شروع شد، نشان می‌دهد. 

به ویژه در نقوش، که از سنت‌های کشورهای مختلف گرفته شده‌اند، ولی هنوز به‌طور ثابت چهره ایرانی نگرفته‌اند (آن چنان‌که در تخت جمشید می‌یابیم) حالتی آزمایشی و اولیه به خوبی نمایان است و آثار سنگ تراشان لودیه‌ای و ایونیه‌ای به ویژه در نوع تراش سنگ‌ها و ابزار و آلات سنگ‌تراشی و «نشانه‌های سنگ تراشان» پیداست. 

بنابراین شکی نمی‌توان کرد که بناهای پاسارگاد با کورش بزرگ آغاز شده‌اند و ارتباطی با کوروش جوان ندارند (آن طور که فرانتس هاینریش وایسباخ تصور می‌کرد). 

ویدئو: ستاره

۰
ارسال نظر
  • ناشناس

    پورپیرار می‌گفت اینجا آرامگاه مادر اسکندره و کوروش یک دروغ بزرگه. چرا از جسد رونمایی نمیشه تا حقیقت برملا شود؟