ویدئو/ شاهکار مهندسی ایرانی در راه سازی تاریخی!

هنگامی که داریوش کبیر در سال ۵۲۲ پیش از میلاد به قدرت رسید، اقدامات عمرانی و زیرساختی زیادی را آغاز کرد.

ویدئو/ شاهکار مهندسی ایرانی در راه سازی تاریخی!
کد خبر : ۲۰۲۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح به نقل از تین نیوز، یکی از اقدامات داریوش بزرگ هخامنشی ساخت مجموعه جاده‌های پهن و عریض بود. که یکی از آن‌ها به راه شاهی معروف است.

این راه در واقع اتوبان یا شاهراه یا آزادراه بزرگی بود که به براساس اطلاعات موجود کیفیتش به گونه‌ای بود. که پیک‌های نامه رسان می‌توانستند مسافتی معادل ۲۶۹۹ کیلومتر را تنها در مدت هفت روز بپیمایند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر/ دیوار ۲۰ کیلومتری هخامنشی در پاسارگاد کشف شد!

تصاویر/ ماجرای کشف یک موجود عجیب از دوران هخامنشی

برجا ماندن قسمتی از آن

بر اساس آن چه در ویکی پدیا آمده است: همچنین در این راه چاپارخانه‌های زیادی برای تعویض اسب‌های نامه‌رسان‌ها وجود داشت. و سربازان نیز در بیشتر جاهای این راه برای برقراری امنیت وجود داشتند.

یا توجه به آثار باقی مانده از راه شاهی، مسیر راه شاهی از پاسارگاد تا شوش ساخته شده بود. و پس از گذشتن از استان فارس به شهرهای بهبهان، رامهرمز، جندی شاپور و شوش می‌رسید.

آثاری از این راه در منطقه تنگ خاییز بهبهان همچنان پابرجاست.

همچنین پل خیری مه خان بر رودخانه خیرآباد در بهبهان این شهر را به روستای دیل در کهگلویه و سپس اردکان فارس متصل می‌کرده است.

در فیلم پیوست ساخت راه شاهی به تصویر کشیده شده که بر اساس آن این راه از چهار لایه شامل لایه سنگ‌های بزرگ. سنگ‌های کوچک، سنگریزه و لایحه سطحی و آخر شن و ماسه و خاک رس تشکیل شده است.

برای ساخت رویه این راه خاک را صاف و هموار و آب راپاشی و سپس با غلتک سطح را فشرده می‌کردند.

برای تخلیه آب باران جاده را شیب دار می‌ساختند و در نهایت حدود ۲۰ متر از اطراف جاده را خندقی به عمق یک متر حفر می‌کردند. که از عبور حیوانات یا سارقان جلوگیری کنند.

۰
ارسال نظر