دکتر سعید مخلصی در گفتگو با وقت صبح:

چرا داوری فینال هادی چوپان بین مردم جنجالی شد؟

در ورزش‌هایی هایی مثل بادی بیلدینگ یا حرکات نمایشی ووشو که امتیاز آن جنبه هنری هم دارد با وجود ملاک‌های رسمی، در نهایت سلیقه داوران هم اثرگزار است.

چرا داوری فینال هادی چوپان بین مردم جنجالی شد؟
کد خبر : ۲۱۹۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح- با گذشت چندروز از برگزاری فینال مستر المپیا همچنان بحث داوری آن در میان چهره‌های مشهور و حتی مردم کوچه و بازار داغ است.

به گزارش وقت صبح، برخی سلبریتی‌ها قهرمانی را حق هادی چوپان می‌دانند و مدام برای او استوری می‌گذارند و برخی کاربران فضای مجازی این نوع هواداری را کلیشه فرهنگی ایرانی‌ها می‌دانند.

اما چه شد که در بین این همه رخدادهای اجتماعی مهم و تاثیرگزار و حتی مسابقات ورزشی پرطرفدار به یک باره این همه بحث به ظاهر تخصصی در مورد داوری فینال هادی چوپان مطرح  می شود؟

دکتر سعید مخلصی، مربی عالی بدنساز آکادمی ملی المپیک در مصاحبه ای با وقت صبح در این زمینه گفت: «بادی بیلدینگ یک رشته ورزشی تخصصی مثل سایر ورزش‌هایی مثل شنا، فوتبال و.. است که هر ورزشکاری طبق معیارهای مشخص رتبه بندی در آن رقابت می‌کند. اما چون بادی بیلدینگ ظاهرا شبیه همان ورزش کردن روزمره در باشگاه های بدنسازی و برای مردم اشنا و سهل الوصل است  از جنبه تخصصی دور شده و ابعادی عمومی پیدا کرده است.»

این مربی بدنسازی و پرورش اندام گفت: «مردم در بازه‌های سنی مختلف تجربه کار با وزنه دارند و به دلیل شباهت حرکات با بادی بیلدینگ با آن احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. مشخص است عده زیادی از مردم را نمی‌بینیم که ورزش هایی مثل ژیمانستیک کار کنند؛ پس کمتر هم اظهار نظر می کنند.»

این مدرس رسمی انجمن کراس ترینینگ افزود: «در مسابقات بادی بیلدینگ یا زیر مجموعه های آن مثل فیتنس یک سری معیارهایی برای داوری و رتبه بندی وجود دارد که گاهی این معیارها آنقدر تخصصی است که فرد غیر متخصص که به اصول داوری آشنا نیست متوجه جزئیات نمی‌شود.»

او ادامه داد: «این در حالی است که مثلا در مورد آفساید در فوتبال ملاک واضحی وجود دارد ولی در ورزش‌هایی هایی مثل بادی بیلندیگ یا ژیمناستیک یا بخش پومسه تکواندو یا حرکات نمایشی ووشو که امتیاز آن جنبه هنری هم دارد با وجود ملاک‌های رسمی، در نهایت سلیقه داوران هم اثرگزار است.»

مخلصی گفت: «از این رو همیشه وقتی این مسابقات تمام می‌شود فردی که عنوان مورد نظر را به دست نیاورده از داوری انتقاد می‌کند و نتیجه را نمی‌پذیرد.»

این کارشناس ورزشی در پایان گفت: «در کنار این مساله، مسابقاتی مثل مستر المپیا جنبه‌های مارکتینگ هم دارد و گاهی بحث‌های اسپانسری و پشت پرده روی تعیین قهرمانی موثر است؛ چراکه مانور تبلیغاتی و طرفیت تولید محتوا برای نفر اول می تواند موثر باشد. اما هوادران غیرحرفه‌ای از این جنبه‌ها آگاه نیستند و صرفا زیبایی اندام را ملاک قهرمانی می‌دانند.»

 

۱
ارسال نظر