نقد فیلم باربی؛ چرا اینقدر مخالف دارد؟

بن شاپیرو منتقد معروف دست راستی آمریکا در یک ویدئو در یوتیوب طی ۴۳ دقیقه فیلم باربی را با خاک یکسان کرده است.

نقد فیلم باربی؛ چرا اینقدر مخالف دارد؟
کد خبر : ۲۰۶۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح ، لیلا فرهادی در رویداد 24 نوشت: فیلم سینمایی «باربی» با بازی مارگو رابی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تابستان امسال بوده است.

رای بیننده ایرانی قبل از نمایش فیلم در پلتفرم‌های بدون مجوز، این فیلم با اخبار و حواشی آن وارد خانه‌هایشان شده است. ویتنام به خاطر نقشه فانتزی که در فیلم باربی حق حاکمیت این کشور بر آب‌های ساحلی در دریای جنوبی چین را زیر سوال برده، اجازه پخش آن را در سینما‌ها نداده است.

اما دو دسته بیشترین انتقاد را به فیلم داشته‌اند؛ جریان راست افراطی در غرب و جریان اسلام‌گرا در شرق.

جهان عرب به دلایل مذهبی اجازه نمایش فیلم سینمایی باربی را صادر نکرد.

حزب‌الله لبنان این فیلم را مغایر «ارزش‌های اخلاقی و مذهبی لبنان» خوانده؛ مقامات کویتی معتقدند این فیلم «عقاید و باور‌های بیگانه با جامعه کویت و نظم عمومی» را ترویج می‌کند؛ عمان این فیلم را توقیف کرد و الجزایر پخش این فیلم را به دلایل مشابه متوقف کرد.

جریان راست افراطی

جریان راست افراطی فیلم باربی را به شدت مورد نقد قرار داده‌اند.

آن‌ها معتقدند این فیلم به شدت «ضد مرد» است.

بن شاپیرو منتقد معروف دست راستی آمریکا در یک ویدئو در یوتیوب طی ۴۳ دقیقه فیلم باربی را با خاک یکسان کرده و گفته از نظر این فیلم شما «یا یک فمینیست موج سومی هستید که به شدت از مردان متنفر است یا دچار شستشوی مغزی شده‌اید.»

انتقاد جریان راست افراطی در غرب و اسلام‌گر‌های افراطی در شرق به فیلم باربی عجیب است، چون با شنیدن نام فیلم و تهیه‌کننده، بیننده عادی انتظار مخالفت‌های مترقی‌تری داشت؛ اول اینکه انتظار می‌رفت منتقدان به تامین‌کننده مالی فیلم اعتراض داشته باشند.

این فیلم توسط کمپانی سازنده باربی یعنی «متل» تامین مالی شده، که نشان‌دهنده گامی بلندی در سینمای سرمایه‌داری با هدف تبلیغاتی است؛ دوم اینکه این فیلم با تم رنگی صورتی، درباره عروسکی است که تصورات زنان از بدن‌شان را سال‌ها تحت‌الشعاع قرار داده و طبیعتا فمینیست‌ها از باربی متنفرند.

این فیلم بالاخره به پلتفرم‌های نمایش اینترنتی بدون مجوز راه پیدا کرده و مخاطب ایرانی موفق شده با کیفیت خوب و احتمالا زیرنویس فارسی، پر بیننده‌ترین فیلم سینمایی تابستان امسال را تماشا کند.

سیل شایعات

سوال اینجاست آیا شایعات درباره فیلم باربی صحت دارد؟ آیا «گرتا گرویگ» نویسنده و کارگردان فیلم توانسته «باربی» به عنوان یک آیکون به شدت جنسیت‌زده را به یک «نماد فمینیستی» تبدیل کند؟

چرا اسلام‌گرا‌ها ده دقیقه اول فیلم را جلو می‌زدند و با ده دقیقه پایانی فیلم احساس همدلی می‌کردند؟

برای کسانی که فیلم را ندیده‌اند، فیلم باربی با گزاره‌هایی درباره باربی نسل دوم شروع می‌شود. اگر باربی نسل اول را به عنوان عروسک‌هایی با سایز ایکس اسمال، چشمانی آبی و مو‌های بلوند بشناسیم که کارکردی به جز زیبایی نداشتند و تصویر زنان از زیبایی و بدن را برای سال‌ها مخدوش کرده بودند، باربی نسل دوم سعی کرده بود زنانی را به نمایش بگذارد که در همه مشاغل، سایز‌ها و رنگ‌ها امکان ظهور و بروز دارند.

فیلم در «سرزمین باربی» شروع می‌شود؛ سرزمینی که در آن زنان همه کاره‌اند و «کن»ها، عروسک مردی که در نسل دوم باربی به عنوان مکمل باربی ساخته شده بودند، در حاشیه زندگی می‌کنند.

در جریان داستان یکی از باربی‌های نسل اول (هیچ‌کاره و زیبا) و کن، به دلایلی وارد دنیای واقعی شده و با مفهوم «مردسالاری» و انتقادات نسل جدید به عروسک باربی به عنوان بازتولیدکننده شی‌انگاری (فیتیشیسم) زنان آشنا می‌شوند.

در نهایت در جنگی که بین مردسالاری و زنان شستشوی مغزی‌شده، با زنان مستقل و آگاه شکل می‌گیرد، دنیایی برابرتر ایجاد می‌شود.

پیامی که در اینجا وجود دارد، پیامی اومانیستی است. هر اعمال قدرتی که به ناتوانی دیگران بستگی داشته باشد، اشتباه است؛ خواه از روی نادانی (عدم توجه باربی نسل یک و دو به احساسات کن‌ها) باشد یا از روی بدخواهی (تلاش کن‌ها برای ایجاد یک جهان مردسالارانه).

سازندگان می‌گویند فیلم باربی می‌خواهد بگوید توانمندسازی واقعی در همبستگی است: «کمک به دیگران برای قدرتمندتر شدن»

۰
ارسال نظر