آیا ورزش الکترونیک جز ورزشها محسوب میشوند؟
در این گزارش به صنعت جذاب ورزشهای الکترونیک اشاره شده که طرفداران زیادی در کشورهای جهان پیدا کرده است.
به گزارش وقت صبح، «ای-اسپورتس» یا «ورزشهای الکترونیک» یک اصطلاح عمومی برای هرگونه بازی ویدئویی است که توسط بازیکنان حرفهای در بالاترین سطح برگزار میشود.
درباره اینکه بازیهای رایانهای ورزش محسوب میشوند یا خیر، بحث بسیار است؛ اما در محبوبیت روزافزون آنها تردیدی نیست و میلیونها نفر از طریق پایانههای عظیمی مانند «توییچ» و «یوتیوب گیمینگ»، جذب این میدان میشوند. طبق آمارها، بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به شکل معمولی یا حرفهای در بازیهای ویدئویی فعالیت دارند.
مانند مسابقات ورزشی، شرکتکنندگان در ورزشهای الکترونیک که به عنوان «گیمر» شناخته میشوند، در تیمها و لیگهای مختلف به رقابت میپردازند. ارزش جوایز در رقابتهای معتبر بازیهای ویدئویی نیز به میلیونها دلار میرسد.
برخی از محبوبترین بازیها در ورزشهای الکترونیک عبارتند از بازیهای ویدئویی در سبک «میدان جنگ آنلاین چندنفره» مانند «لیگ افسانهها» و «دوتا ۲» و بازیهایی در سبک «تیراندازی اول شخص» مانند «کال آو دیوتی»، «ولورنت»، «اُوِرواچ» و «کانتر استرایک».
فوتبال و مسابقات فرمول ۱ هم از محبوبیت زیادی در میان طرفداران ورزشهای الکترونیک برخوردار هستند. بازیهای ویدئویی رقابتی اغلب در ورزشگاهها و سالنهای ورزشی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند در ورزشگاهها حضور پیدا میکنند یا اینکه به شکل آنلاین به تماشای این بازیها میپردازند.
از سوی دیگر، امکاناتی مانند پخش زنده باعث شده گیمرهای زیادی به چهرههایی شناختهشده در میان طرفداران ورزشهای الکترونیک تبدیل شوند و درآمد قابل توجهی از این راه کسب کنند. این گیمرها از طریق سرویسهای پخش زنده ویدئویی مانند «توئیچ» به رقابت میپردازند و میلیونها نفر آنها را تماشا میکنند.
اکثر بازیکنان ورزشهای الکترونیک از کشور آمریکا هستند و حدود ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر در این کشور به شکل حرفهای مشغول این بازیها هستند و بعد از آن چین با حدود ۵ هزار بازیکن قرار دارد.
طبق اعلام یورونیوز، بازیکنان ایالات متحده با ۱۸۰ میلیون دلار بیشترین عایدی را از ورزشهای الکترونیک داشتهاند و رتبه نخست را در اختیار دارند. چین با ۱۵۲ میلیون دلار در رده دوم قرار گرفته است. کرهجنوبی با ۱۰۷/5 میلیون دلار و روسیه با ۴۹ میلیون دلار در ردههای بعدی قرار دارند. سوئد، دانمارک، فرانسه، کانادا، آلمان و فنلاند نیز در ردههای پنج تا دهم قرار گرفتهاند.
ایران نیز دستکم ۱۱۶ بازیکن حرفهای دارد که توانستهاند از ورزشهای الکترونیکی، ۲۴۸ هزار و ۸۷۸ دلار عایدی داشته باشند و در رده ۷۷ قرار بگیرند.
بازار ورزش الکترونیک در خاورمیانه بهشدت رو به رشد است به طوریکه دولت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ اپراتورهای «ای اِس اِل» و «فِیسلِت» را به مبلغ یک و نیم میلیارد دلار خریداری کرد و سرمایهگذاریهای هنگفتی در این زمینه انجام میدهد. این اپراتورها جزء بزرگترین اپراتورهای ورزشهای الکترونیک محسوب میشوند. دولت عربستان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قطب ورزشهای الکترونیک در جهان تبدیل شود.
تخمین زده میشود که ارزش صنعت ورزشهای الکترونیک که مورد توجه برندهای مطرح جهانی مانند «بیامو»، «گوچی» و دیگر برندها قرار گرفته، تا سال ۲۰۲۵ به 1/9 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
منبع: اکوایران