ما در جهان چند بعدی زندگی می کنیم؟

بعد پنجم می‌تواند خیلی شبیه به جهان ما باشد که در آن حتی ممکن است دایناسورها هم زنده باشند.

primary_image
کد خبر : ۲۱۹۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبحرودابه منوچهری، پژوهشگر فیزیک کوانتم؛ اینکه  “ما در جهان چند بعدی زندگی می‌کنیم؟ “پرسشی است که ذهن برخی از افراد را به خود مشغول می‌کند. ابتدا باید گفت پاسخ قطعی  نه در این نوشتار نه در سایر منابع پیدا نخواهد شد اما از اینجا دست خالی  هم برنخواهید گشت.

در این زمینه چند نظریه معتبر وجود دارد که برای روشن شدن بخشی از حقیقت می‌توان به آنها استناد کرد: 

جهان‌های دوبعدی (جهان هولوگرافیک)

جهان-دو-بعدی

آیا جهانی که در اطراف خود می‌بینیم واقعاً می تواند دو بعدی باشد؟ این ایده ممکن است مضحک به نظر برسد اما رفتار سیاهچاله ها در حال نشان دادن چنین چیزی هستند!

در واقع این نظریه می‌گوید  بعد سوم در تصور ما به صورت هولوگرافیک و براساس اطلاعات مغز ما در لحظه در حال ساخته شدن است ( چیزی شبیه فیلم inspection  نولان که خانم معمار هنگام حواب در لحظه دنیا را میساخت).

نکته قابل تامل این است که در واقع ما در حال فکر کردن به چه چیزهایی هستیم؟

در این مورد، یک پارادوکس عجیب با محوریت سیاهچاله‌ها نشان می‌‍دهد که نقصی در درک ما از نسبیت و مکانیک کوانتومی وجود دارد.

از آنجایی که  جهان 2 بعدی تمی فلسفی پیدا می‌کند بعدتر در مقالاتی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

جهان‌های سه بعدی

جهان-سه-بعدی

فهمیدن جهان سه بعدی خیلی ساده است یعنی همان است که ما با چشم‌های خود می‌بینیم و طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی دارد چپ و راست.

جهان  4 بعدی

بعد چهارم، زمان است که مانند جهات مختلف به آینده/گذشته تقسیم می‌شود؛ با این محدودیت مهم که در بعد زمانی فقط می‌توانید یک راه را طی کنید و نمی‌توانید سرعت حرکت خود را عوض کنید.

 

جهان‌های 10 بعدی( نظریه ریسمان)

جهان-10-بعدی

نظریه ریسمان با اینکه صرفاً یک نظریه و تحلیل از ابعاد جهان است اما تاکنون محبوب‌ترین و مورد تاییدترین بوده و جهان را به بردهای دهگانه و بیشتر تقسیم می‌کند.

که چهار بعد اول آن در در جهان‌های سه بعدی و چهار بعدی شرح داده شد.

بعد پنجم می‌تواند خیلی شبیه به جهان ما باشد که در آن حتی ممکن است دایناسورها هم زنده باشند.

در مدل رشته‌ای، بعد ششم به ما اجازه می‌دهد همه جهان‌های متفاوتی که با شرایط اولیه یکسان شروع (بیگ بنگ) شده‌اند و بعداً به‌طور متفاوتی تکامل یافته‌اند را ببینیم.

 نگاهی به بعد هفتم به ما اجازه می‌دهد تا جهان‌هایی را ببینیم که از همان ابتدا با جهان ما متفاوت بودند و بعد هشتم به ما اجازه  می‌دهد که بتوانیم جهان‌های هفتگانه را حتی بررسی کنیم.

بعد نهم به ما امکان می‌دهد «همه تاریخچه‌های ممکن جهان را با هم مقایسه کنیم»، در حالی که در بعد دهم نهایی، «به نقطه‌ای می‌رسیم که در آن همه چیز ممکن و قابل تصور است». در آن مرحله، معانی فنی و فرهنگی عامه پسند تقریباً امکان پذیر می شوند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که ابعاد بالاتر یا بسیار کوچک هستند یا آنقدر وسیع هستند که مشاهده آنها بسیار سخت است.

جهان با 11 و 12 بعد

جهان-11-بعدی

این نظریه به این مساله می‌پردازد که بعد زمان میتواند 2 یا چند بعد داشته باشد!

بینهایت بعد

بی-نهایت-بعد

با توجه به پیچیده بودن این نظریه در مقاله ای جداگانه به آن می‌پردازیم.

۵
ارسال نظر