3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان به دلایل متعددی از جمله تحصیل با هزینه مقرون به صرفه، کیفیت آموزشی در سطح اروپایی، مدارک تحصیلی معتبر، فرآیند آسان پذیرشی و … مورد توجه دانشجویان قرار دارد.

3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان
کد خبر : ۱۹۰۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
0

با اینکه برای پذیرش پزشکی در مجارستان الزامی به ارایه مدرک زبان نیست ولی قبولی در آزمون ورودی جزء شروط اصلی تحصیل در این رشته به حساب می آید. تیم مجرب کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله شما را با شرایط آسان، مقرون به صرفه و نیز امتیازات تحصیل رشته پزشکی در مجارستان 2023 آشنا خواهند کرد.

  • برترین دانشگاه های پزشکی مجارستان 2023 کدامند؟
  • پزشکی در مجارستان چند سال است؟
  • آیا مدارک دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان معتب است؟
  • برای تحصیل پزشکی درکشور مجارستان چقدر پول لازم است؟
  • شرایط اصلی جهت تحصیل این رشته در مجارستان چیست؟
  • شرایط سنی تحصیل رشته پزشکی در مجارستان چیست؟

رشته پزشکی در مجارستان

اکثر دانشجویانی که خواستار تحصیل در مجارستان هستند به امید تحصیل پزشکی به این کشور چشم می دوزند. دلیل این امر نیز واضح است. مجارستان مقصدی است که اولا فرآیند پذیرش آسانی دارد. دوما هزینه تحصیلی در این کشور مقرون به صرفه است. و سوما کیفیت آموزشی در آن نیز در سطح و کلاس اروپایی است. کلا هم در این کشور 4 دانشگاه پزشکی وجود دارد که برنامه های خودشان را به زبان نگلیسی ارایه می دهند. منتها برای تحصیل در این دانشگاه ها بایستی متقاضیان دو موضوع مهم را به یاد داشته باشند:

  • داشتن مهارت زبان انگلیسی
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی

و در صورتی که متقاضیان در هر یک از موارد فوق و یا هر دو مورد آمادگی لازم را نداشتند می توانند در دوره های فونداسیون foundation course یکساله (همان دوره پری- مدیکال) در کالج های مجارستان شرکت کنند. پس از طی دوره مذکور برای تحصیل پزشکی مهیا شوند. از جمله کالج های معروف که به ارایه دوره فونداسیون پزشکی می پردازند هم می توان به کالج بین المللی اوسینا، کالج مک دنیل بوداپست و کالج بین المللی بوداپست اشاره کرد.

هایلایت های تحصیل پزشکی در مجارستان
برنامه تحصیلی مدیسین Medicine
مدرک M.D.
مدت برنامه 6 سال
شهریه تحصیلی 15924 الی $ 18200 (دلار)
تعداد دانشگاه ارایه دهنده این برنامه 4 دانشگاه
آزمون ورودی دارد (هر دانشگاه آزمون ورودی برگزار می کند)
ددلاین پذیرش پاییز (فوریه) و بهار (نوامبر)
بورسیه تحصیلی دارد

شرایط پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی مجارستان

کلا در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی، فرآیند درخواست پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان خیلی آسان است. فرآیندی که با تکمیل فرم درخواست و تحویل یکسری مدارک مثل مدرک یا گواهی دیپلم متوسطه، کارنامه تحصیلی، گواهی سلامت پزشکی و … شروع می شود. ارایه مدرک مهارت زبان IELTS و یا TOEFL از شروط پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان محسوب نمی شود ولی با این حال داشتن مهارت در زبان برای داوطلبان ضروری است.

پس از ارزیابی اولیه مدارک، دانشجویان واجد شرایط به آزمون ورودی دعوت می شوند. دانشگاه های پزشکی مجارستان نیز این آزمون را شرط اساسی پذیرش می دانند و بر آن تاکید می کنند. این آزمون نیز متشکل از آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی است. آزمون کتبی یک آزمون چند گزینه ای شامل سوالاتی از شیمی، انگلیسی عمومی، فیزیک و زیست شناسی است. هدف از این آزمون نیز سنجش دانش، مهارت ها، انگیزه و شخصیت متقاضیان است. بعد از اتمام آزمون کتبی نیز آزمون شفاهی به صورت حضوری یا آنلاین برگزار خواهد شد.

کلا سطح مهارت زبان داوطلبان بر اساس آزمون ورودی که شرکت کرده اند ارزیابی می شود، پس نیازی به ارایه مدرک زبان به دانشگاه های مجارستان نیست ولی به هر حال داشتن مهارت زبان در سطح B2 برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های چهارگانه مجارستان الزامی است.

مدارک و معیارهای تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشجویان بین المللی پس از احراز صلاحیتشان می توانند درخواستشان را مستقیما از طریق وب سایت دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان ارایه دهند. آنها برای پذیرش از این دانشگاه ها حتما بایستی مدارک زیر را تحویل دهند:

مدارک لازم جهت پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان
فرم درخواست تکمیلی عکس پاسپورتی گواهی پایان دوره متوسطه
رزومه cv توصیه نامه تاییدیه سلامت پزشکی
کپی پاسپورت رسید پرداخت هزینه درخواست متغیر از 150 تا $ 350 (دلار) مدارک شناسایی

اما قبل از تهیه این مدارک بایستی صلاحیت متقاضیان برای تحصیل پزشکی در مجارستان محرز شود. و این امر نیز از طریق معیارهای صلاحیت یا eligibility criteria محقق می گردد. معیارهایی که از قرار زیر است:

  • معیار A: سن متقاضی یا داوطلب هنگام درخواست پذیرش بایستی حداقل 17 یا 18 سال و حداکثر 30 سال باشد.
  • معیار B: متقاضی هنگام درخواست حتما بایستی گواهی اتمام دوره متوسطه خودش را دریافت کرده باشد.
  • معیار C: قبل از درخواست او بایستی 2+10 را گذرانده باشد.
  • معیار D: او قبل از شروع ترم بایستی گواهی پایان دوره متوسطه اش را برای دانشگاه علوم پزشکی مجارستان آپلود بکند.
  • معیار E: ضمنا متقاضی بایستی دانش کافی در زمینه های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و زبان انگلیسی داشته باشد.

ددلاین پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان

کلا فرآیند پذیرش از دانشگاه های پزشکی مجارستان خیلی آسان بوده و به صورت آنلاین انجام می گیرد. و به جز دانشگاه دبرسن، سه دانشگاه علوم پزشکی دیگر در مجارستان فقط در ترم پاییزی است که درخواست های متقاضیان را می پذیرند. در قالب جدول زیر می توان با ددلاین های پذیرش از 4 دانشگاه علوم پزشکی مجارستان 2023 آشنا شد:

دانشگاه ددلاین پذیرش
دانشگاه سملویس 31- ام می (پذیرش پاییزه)
دانشگاه دبرسن پذیرش سپتامبر- 31م می

پذیرش ژانویه- 1م نوامبر

دانشگاه پکس 7م جولای (پذیرش پاییزه)
دانشگاه سگد جون (پذیرش پاییزه)
دانشگاه سگد جون (پذیرش پاییزه)

پزشکی در مجارستان چند سال است؟

تحصیل پزشکی در مجارستان 2023 در دانشگاه های مطرحی مثل دانشگاه پکس، دانشگاه سملویس و … امکانپذیر است. دانشگاه هایی که به دلیل کیفیت آموزشی که ارایه می دهند معرروف هستند. این دانشگاه ها برنامه پزشکی یا medical program خودشان را به صورت برنامه مستر واحد موسوم به جنرال مدیسین یا پزشکی عمومی ارایه می دهند. برنامه ای که در کشور مجارستان حدود 6 سالی طول می کشد. و در پایان دوره نیز به دانشجویان فارغ التحصیل مدرک D.M. یا دکتر پزشکی ارایه می شود. همان طوری که در تصویر زیر هم ملاحظه می شود، از بین دانشگاه های پزشکی مختلف مجارستان شانس پذیرش در دانشگاه پکس بالاتر از بقیه است:

  • دانشگاه سملویس 25%
  • دانشگاه سگد 40%
  • دانشگاه پکس 55%
  • دانشگاه دبرسن 42%

تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی

مجارستان نه فقط به خاطر هزینه تحصیلی پایین بلکه همچنین به واسطه تحصیل به زبان انگلیسی نیز در بین دانشجویان بین المللی یک مقصد جذابی به شمار می آید. پس دانشجویان خارجی در این کشور می توانند برنامه پزشکی را به زبان انگلیسی تحصیل کنند. کلا هم 4 دانشگاه در مجارستان وجود دارد که در آنها می توان پزشکی را به زبان انگلیسی ادامه تحصیل داد. این دانشگاه ها عبارتند از:

3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

ضمنا ناگفته نماند که این 4 دانشگاه همگی جزء لیست دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان نیز می باشند. دانشگاه های مجارستان گپ تحصیلی تا حداکثر 5 سال را البته با ارایه دلیل یا دلایل منطقی از طرف دانشجویان می پذیرند.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان همراه با پرداخت هزینه تحصیلی است. منتها سطح این هزینه در قیاس با سطح هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی دیگر خیلی پایین است. طبق آمار، رنج هزینه مذکور هم سالانه بین 15924$ الی 18200$ (دلار) متغیر است. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، دانشگاه پزشکی سملویس گرانترین و دانشگاه پزشکی سگد ارزانترین دانشگاه علوم پزشکی مجارستان به شمار می رود:

3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

و اما هزینه زندگیتان در مجارستان نیز بستگی به شهر محل تحصیلتان دارد. اینکه دانشگاهتان در کدام شهر مجارستان واقع شده است. و عامل دیگری هم که در تعیین هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان تاثیرگذار است، سبک زندگی دانشجویان است. به هر حال بر اساس محاسبات آماری ما، هزینه زندگی دانشجویان در شهر بوداپست بالاتر از بقیه شهرهای مجارستان بوده و در این زمینه نیز شهر دبرسن ارزانترین شهر دانشجویی است:

3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

واقعیت امر این است که تحصیل پزشکی در مجارستان برای دانشجویان خارجی اصلا رایگان نیست. و همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه سالانه به دانشگاهشان هستند. منتها دانشجویان از طریق مختلفی می توانند هزینه تحصیلی خودشان را در این کشور تقلیل دهند. این روشها شامل:

  1. انتخاب دانشگاه ارزان
  2. اخذ بورس تحصیلی
  3. کار نیمه وقت دانشجویی

برای اینکه از مخارج تحصیلیتان در مجارستان بکاهید حتما در انتخاب دانشگاه های ارزان کوشا باشید. مثلا از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

3 روش تحصیل رایگان پزشکی در مجارستان

راهکار بعدی در جهت تحصیل رایگان پزشکی در کشور مجارستان درخواست بورس های فول- فاند می باشد. بورس هایی که تامین 100% شهریه و حتی برخی از آیتم های زندگی را تضمین بکند. از جمله این بورس های تحصیلی می توان به برنامه بورس استیپندیوم هونگاریکوم، بورسیه دیاسپورا و بورسیه استارت SZTE دانشگاه سگد اشاره کرد. و بالاخره آخرین راهکار در این راستا نیز امکان کار حین تحصیل می باشد. در این رابطه دانشجویان بین المللی با داشتن مجوز اقامتی مجارستان مجاز هستند تا حداکثر 30 ساعت در هفته کار پاره وقت بکنند.

ویزا بمنظور تحصیل پزشکی در مجارستان

ابتداء از مشخصات خود ویزای تحصیلی مجارستان شروع می کنیم. که این ویزا از انواع ویزاهای بلند مدت یا تایپ D این کشور به حساب می آید. و به دارنده اش اجازه اقامت مجارستان تا حداکثر 1 سال را می دهد. و متقاضیان نیز به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی مجارستان می توانند جهت اخذ این ویزا اقدام کنند. منتها بشرط اینکه آنها ضمن اخذ وقت سفارت برای مصاحبه همچنین مدارک زیر را نیز فراهم آورند:

  • گذرنامه معتبر
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی مجارستان
  • چند قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • بیمه سلامت با پوشش 30000€ (یورویی)
  • گواهی اسکان معتبر مثل اجاره خانه و یا تاییدیه خوابگاه دانشجویی
  • تاییدیه/ نامه پذیرش از دانشگاه علوم پزشکی مجارستان
  • تاییدیه تمکن مالی کافی برای 6 ماه اخیر در حدود 12000€ الی 15000€ (یورو) در حساب بانکی دانشجو
  • رسید هزینه ویزای دانشجویی مجارستان

عزیزان علاقه مند تحصیل در مجارستان در رشته های غیرپزشکی نیز می توانند از طریق ارتباط با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان به روزترین و کاملترین مشاوره ها قرار گیرند

۰
ارسال نظر