متفاوت ترین و آخرین یلدای قرن با كرونا

آخرین یلدای قرن در تفأل به دیوان حضرت حافظ، نیت مشترك برای پایان عمر این ویروس نحس بدریخت داشته باشیم و یادمان باشد كه بدون حركت ما، هیچ بركتی به زندگی‌مان نمی‌رسد.

متفاوت ترین و آخرین یلدای قرن با كرونا
کد خبر : ۱۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
0

ضرب‌المثل معروفی در زبان فارسی می‌گوید: «یك شب، هزار شب نمی‌شود.» این ضرب‌المثل، مصداق برگزاری متفاوت شب یلدای امسال ما ایرانی‌هاست. گاهی شرایط پیرامونی ما را وامی دارد تغییراتی در عادات و مناسبت‌مان بدهیم.

امسال، شیوع كرونا در ایران و جهان، همه مردم را واداشت بسیاری آیین‌ها و مناسك ملی و مذهبی‌شان را به گونه‌ای متفاوت از تمام سال‌های گذشته برگزار كنند.

در ایران، صرف‌نظر از آن جمعیتی كه همیشه حاضر و نفر اولند برای هنجارشكنی و قانون‌گریزی، تعداد زیادی از مردم، به دلیل هراس از ابتلا به كووید19 و نگرانی بابت انتقال این بیماری به اعضای خانواده‌شان، از بسیاری عادت‌ها و آداب معهود و دیرینه خود گذشتند و رعایت این عادات را به وقتی دیگر، به روزهای صحت و سلامت، موكول كردند.

حالا این میان، گذر این ویروس كثیف و محكوم به مرگ، به درگاه شب یلدای ما هم رسیده همان‌طور كه نگذاشت در لحظه تحویل سال هم آبی خوش از گلوی‌مان پایین برود، ولی یك یلدای متفاوت، به معنای همه یلداهای عمرمان كه نخواهد بود.

برگزاری متفاوت «یلدا» و پاسداشت یك رسم دیرینه چند هزار ساله را در تنهایی و در جمع خلاصه و دو یا سه نفره خانواده، مقایسه كنید با شرایط 303 روز گذشته كه ورزشكاران حرفه‌ای، بازیگران تئاتر و سینما، هنرمندان هنرهای تجسمی و بسیاری افراد كه عادات و زندگی و كسب درآمدشان از یكدیگر تفكیك‌ناپذیر بود، ناچار شدند به احترام رعایت و حرمت حقوق انسانی دیگران، این عادات را تا مدتی نامعلوم كنار بگذارند و شیوه جدیدی از زندگی را تجربه كنند.

حالا ما هم این بلندترین شب سال را كه به استثنا، به حیات نحس «كرونا» گره خورده، می‌توانیم امسال طور دیگری برگزار كنیم حتی اگر عادت چند ساله و خانوادگی و نسل اندر نسل‌مان، غیر از این بوده ولی حالا شرایط ایجاب می‌كند كه به جای فكر كردن به راه‌های برگزاری مخفیانه جشن و مهمانی پنهانی، تصور كنیم در یك مكان دورافتاده و دور از دسترس هستیم.

واقعا در چنین شرایطی، اگر اصلا تقویم و ساعتی وجود داشت كه بفهمیم امشب، شب یلداست، جشن یلدای‌مان را چگونه برگزار می‌كردیم؟ خیلی ساده است.

ناچار بودیم خودمان را با شرایط موجود وفق بدهیم. همه ما انسان‌ها تجربه این وفاق را داریم. تاكید روانشناسان این است كه در زمان بروز مشكل، به جای تمركز بر مشكل و انباشتگی لحظه به لحظه بار نگرانی و عصبانیت و اضطراب، به راه‌های حل مشكل فكر كنید.

حالا ما هم می‌توانیم به جای اینكه در اندیشه مستمر چگونه برگزار كردن مهمانی خاموش و مخفیانه «یلدا» و تعداد مهمانان باشیم و با تصور باطل و غیرعقلانی اینكه «چون در ظاهر هیچ علامت دال بر بیماری كرونا نداریم، پس خطری از طرف ما متوجه دیگران نیست»

جان خود و ده‌ها مهمان و عزیز مدعو را به خطر بیندازیم، تلاش كنیم با پیدا كردن راه‌های جدید و خلاقانه برای برگزاری یلدایی در ظاهر، در تنهایی و در حصار چهاردیواری كوچك و محدود به جمع بسیار خلاصه خانواده، اما متفاوت از همیشه و هر سال فكر كنیم.

برگزاری متفاوت یلدا، حكم ابدی نیست و قرار است صرفا یك بار، آن هم به احترام زحمات هزاران پزشك و پرستاری كه از لحظه‌های خوش با اعضای خانواده‌شان گذشتند تا از جان هزاران مبتلای كرونا مراقبت كنند و آخر هم جان عزیز خودشان را در این راه فدا كردند، یلدایی متفاوت داشته باشیم.

واقعا كار سختی نیست اگر فكر كنیم كه حالا برای خوش‌تر بودن در این برگزاری متفاوت، چطور می‌توانیم با خلاقیت و سلیقه و فكر، برنامه‌های جذابی برای پر كردن اوقات «یلدا» پیدا كنیم آن هم در حالی كه در ساعات پایانی شب، هم خودمان از اینكه فكر و سلیقه‌مان را بابت چنین تمهیداتی صرف كردیم احساس خوبی داریم، هم به دیگرانی كه به مهمانی مجازی ما شریك و دعوت بوده‌اند حس خوبی منتقل كرده‌ایم و هم فردای یلدا، وجدان‌مان از بابت احترام به حقوق انسانی هزاران هموطن خشنود خواهد بود.

پیشنهادهایی كه می‌تواند تنهایی‌های یلدا را از یاد شما ببرد

شب یلدا آداب ویژه‌ای دارد و سر گل این آداب، تفأل به دیوان حافظ است. می‌توانیم با تفألی به حافظ و نیت برای پایان ابدی حیات ویروس كرونا، اشعار منتخب را به در فضای مجازی با دوستان و عزیزان‌مان به اشتراك بگذاریم و حتی درباره مضمون غزل در شبكه‌های اجتماعی بحث و گفت‌وگو كنیم.

برنامه‌های تلویزیون هم در این شب چندان بد نیست. از چند روز قبل اعلام شده كه امشب، ویژه برنامه‌های متنوعی با مضامین طنز و مشاعره و اندیشه و آموزش و هنر همراه با نمایش فیلم‌های سینمایی جذاب و توسط مجریان مجربی همچون گیتی خامنه، منصور ضابطیان، دكتر رشید كاكاوند، ناصر سیف، شهرام شكیبا، رضا رفیع و سروش صحت اجرا می‌شود كه می‌تواند ساعتی از شب یلدای ما را پر كند. همچنین اعلام شده كه امشب و به مناسبت شب یلدا، تمام فیلم‌ها و سریال‌های پلتفرم‌های ویدیو درخواستی (VOD) شامل آیو، تیوا، نماوا و فیلیمو رایگان است.

پس می‌توانید به این سامانه‌های نمایش فیلم و سریال سر بزنید و از تماشای رایگان فیلم‌هایی كه در این سامانه‌ها به نمایش درمی‌آید، لذت ببرید.

اگر تمایلی به تصویر و تلویزیون ندارید، برنامه‌های فرهنگی رادیو، انتخابی عاقلانه‌تر است چون به هر حال، برخی برنامه‌های فرهنگی رادیو، مخاطبان خاص دارد و حتما كیفیت و سطحی به مراتب بالاتر از برنامه‌های مشابه در تلویزیون دارد كه قرار است مخاطب عام را سرگرم كند.

پس می‌توانید به برنامه‌های رادیو گوش كنید، پادكست و كتاب صوتی و موسیقی بشنوید، مطالعه و مشاعره كنید و سرگرم بازی‌های فكری شوید یا با لطیفه‌گویی، كام‌تان را شیرین كنید. تجربه پخت غذاهای ساده و كم‌خرج اما جدید و حتی درست كردن پازل‌های خانگی هم از آن سرگرمی‌های بی‌ضرر است كه تا ساعت‌ها مشغول‌تان می‌كند. یادتان باشد كه امشب، فقط و فقط یك دقیقه طولانی‌تر از باقی شب‌های پاییز است و مطمئن باشید خاطره تلاش شما برای برگزاری یك یلدای متفاوت آن هم به خاطر حضور نحس و نكبت گرفته یك ویروس كثیف، برای همیشه یادتان می‌ماند و می‌دانید كه همیشه خاطره‌هاست كه بیشترین و عمیق‌ترین لبخند را به لب ما می‌آورد.

چنانكه مسوولان وزارت بهداشت اعلام كرده‌اند، تعداد فوتی‌ها، تعداد مبتلایان جدید و حتی تعداد بیمارانی كه به دلیل شدت علائم، باید در بیمارستان و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، همه رو به كاهش است و این اتفاق، دلیلی ندارد جز رعایت توصیه‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های سراسری برای ترددهای غیرضروری و سفرهای بین‌شهری و فعالیت اصناف.

چنان‌كه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام كرده، دیروز، تعداد شهرهای قرمز كشور به صفر رسید و هفته گذشته هم معاون درمان وزارت بهداشت این خبر خوش را داد كه برخی بیمارستان‌ها از وجود بیمار كرونایی نیازمند بستری خالی شده و در برخی بیمارستان‌ها هم فقط 50درصد تخت‌ها در اشغال مبتلایان كووید19 است. اینها خبرهای خوبی است اگرچه كه هزینه‌های مالی و جانی فراوان برای‌مان داشت.

صدها پزشك و پرستار قربانی مراقبت از مبتلایان كرونا شدند و هزاران نفر، شغل خود را از دست دادند و زندگی میلیون‌ها خانواده ایرانی، دچار آسیب شد و اینها، بخش كوچكی از خسارات مشهود شیوع این ویروس است.

«یلدا» همان ضرورتی است كه به یادمان می‌آورد در دشوارترین شرایط اقتصادی، اگر عزیزان‌مان در سلامتی و عافیت باشند، باز هم با امید و تلاش می‌توانیم شكست‌ها را جبران كنیم ولی در بهترین اوضاع مالی، جای خالی عزیز از دست رفته با هیچ ریالی پر نخواهد شد.

امشب در تفأل به دیوان حضرت حافظ، نیت مشترك برای پایان عمر این ویروس نحس بدریخت داشته باشیم و یادمان باشد كه بدون حركت ما، هیچ بركتی به زندگی‌مان نمی‌رسد.

منبع: اعتماد

۰
ارسال نظر