ویدئو/ گوزنی که از شیر و پلنگ نترسید و زنده ماند!

یک نیالا شجاع با توانایی خود توانست از چنگال تمساح و شیر بجهد.

ویدئو/ گوزنی که از شیر و پلنگ نترسید و زنده ماند!
کد خبر : ۲۱۸۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
1

نیالاها نوعی گاوسان هستند که شباهت زیادی به گوزن‌ها دارند و خیلی‌ها آن‌ها را اشتباه می‌گیرند. 

به گزارش وقت صبح، این نیالا شجاع ابتدا توسط تعقیب شد تا به درون آب رفت. شیرها از آب بدشان می‌آید و طعمه‌های آن‌ها با علم به این موضوع هنگام دفاع به آب پناه می‌برند. 

اما این نیالا بدشانس در برکه مورد حمله آرواره‌های یک تمساح قدرتمند قرار گرفت. 

نیالا با چابکی از دست تمساح فرار کرد و از آب بیرون آمد، اما آن جا با شیر دوباره رو به رو شد که انتظارش را می‌کشید. 

نیالا این بار در برابر شیر قد علم کرد و حتی به سمت او یورش برد. 

این بار شیر از دست نیالا فرار کرد و گوزن شجاع و تند و تیز از این مهلکه جان سالم به در برد. 

ویژگی‌های جالب نیالاها

دیجی مگ: نامش نیالا (Nyala) است. یک آنتلوپ که شاخ مارپیچ دارد و بومی آفریقای جنوبی است. نیالا به خانواده گاوسانان (Bovidae) تعلق دارد. 

این خانواده در اصل بزرگ‌ترین خانواده از راسته زوج‌سمان است که در اکثر گونه‌ها نر و ماده شاخ‌های ساده و بدون شاخک دارند. 

وجه تمایز این خانواده با خانواده گوزن‌ها (Cervidae) جدای از مورد فوق، داشتن شاخ‌های دایمی است در حالی که در گوزن‌ها شاخ همه‌ساله می‌افتد و به سرعت شاخ جدیدی جای آن را می‌گیرد. 

آهو، جبیر، پازن (کل و بز) و قوچ وحشی از جمله اعضاء خانواده گاوسانان هستند که در کشور ما زیست می‌کنند. 

ببینید: دوستی شوکه کننده و احساسی این سگ نگهبان و کلاغ+ ویدئو

دوست‌داشتنی‌ترین عضو خانواده

آنتلوپ یا بزگوزن نامی است که برای برخی از گونه‌های بومی مناطقی در آفریقا و اوراسیا کاربرد دارد. آنتلوپ‌ها در اصل گونه‌های جهان قدیم هستند و با احشام، بوفالو، بیسون‌ها و حتی گوسفند و بز فرق دارند. 

واژه آنتلوپ نخستین‌بار در سال ۱۴۱۷ میلادی به کار رفت. ریشه یونانی این کلمه به معنی «چشم قشنگ» است که احتمالا به دلیل مژه‌های زیبای آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. 

در مجموع ۹۱ گونه آنتلوپ در دنیا شناخته شده که البته اغلب‌شان هم بومی آفریقا هستند. 

طبقه‌بندی زیرخانواده‌های گاوسانان هنوز کم و بیش ابهاماتی دارد اما نیالا را می‌توان یک آنتلوپ دانست که بیش از ۵ میلیون سال پیش مسیر تکاملی خودش را تغییر داده است. 

تحقیقات نشان می‌دهد که نیالای نر، ۵۵ کروموزوم و نیالای ماده ۵۶ کروموزوم دارد. شواهد برآمده از فسیل‌ها حاکی از آن است که نیالاها از اواخر دوران زمین‌شناسی میوسن یعنی در حدود ۵.۸ میلیون سال پیش تبدیل به یک گونه مجزا شده‌اند. 

شواهد ژنتیکی هم نشانگر تشکیل یک هیبرید اولیه میان نیالاها و کودوها (Kudu) است اما به هر شکل آن‌ها از یکدیگر مجزا شده‌اند و فرق‌های مشخصی هم با یکدیگر دارند. 

از آنجایی که نیالاهای نر و ماده بیش‌ترین سطح تفاوت و تمایز را با یکدیگر نشان می‌دهند و این مرز از تفاوت‌ها نه‌تنها در رنگ‌بندی بلکه حتی در ابعاد و جثه بدن هم مشخص است. 

لذا دانشمندان اغلب از آن‌ها با عنوان یک آنتلوپ متفاوت یاد می‌کنند. جالب اینجاست که نیالای نر حتی دو برابر بیش‌تر از نیالای ماده غذا می‌خورد. 

ویژگی‌های منحصر به فرد

نیالاها عادت به تغذیه از علف و برگ تازه درختان در شب هنگام دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که از برگ‌های تازه که کیفیت غذایی بهتری دارند، استفاده کنند و تنها در فصول خشک به مصرف گیاهان خشک روی می‌آورند. 

آن‌ها زندگی اجتماعی دارند و در گله‌هایی که گاه تا ۲۰ فرد را در خود جای داده‌اند، در کنار هم زیست می‌کنند تا خطر برخورد با شکارچیان را در حد امکان کاهش دهند. 

معمولا نرها بین گله‌های مختلف جا به جا می‌شوند اما نکته جالب این است که اکثر ماده‌ها به گله وفادار هستند و تا حدامکان از خویشاوندان‌شان جدا نمی‌شوند. 

نیالاها بین ۲ الی ۴ سالگی بالغ می‌شوند و طول عمر آن‌ها نیز در حدود ۱۵ سال است که البته در مورد حیوانات در اسارت این رقم می‌تواند بیش‌تر هم باشد.

۲
ارسال نظر
  • امیر.

    سلام من یک کارگرم کچندوقته سرگذرکاربهم نمیخوره به امام حسین دوتابچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده به فاطمه زهراع خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتراگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنید خدا عزیزانتو نگه داره واقعا کسی میتونه کمکم کنه
    6104337446580449