عکس/ آخرین آرزوی کارگردان درگذشته پیش از مرگ

مرحوم کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون صفحه شخصی‌اش توسط ادمین اداره می‌شود.

primary_image
کد خبر : ۲۲۱۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، دست نوشته‌ای از او که آرزو کرده بود با دیدن فیلم پرونده باز است یک نفر از قصاص نجات پیدا کند منتشر کرد. 

کیومرث پوراحمد آروزی بزرگی پیش از مرگ داشت.

روزهای ناخوش دهه ۹۰

دیجی مگ: پس از «اتوبوس شب» او دوباره خود را در اوج می‌دید و تصمیم گرفت به تلویزیون بازگردد تا شاید روزهای خوش گذشته را تکرار کند. 

اما تلویزیون در اواخر دهه هشتاد دیگر آن تلویزیون اواسط دهه هفتاد نبود. پوراحمد نتوانست با سریال «پرانتز باز» اتفاق ویژه‌ای رقم بزند. 

او می‌خواست در قالب یک میهمان‌خانه حرف‌های اجتماعی بزند، اما سال ۸۸ و ۸۹ زمان مناسبی برای این ژانر نبود یا او دیگر خلاقیت لازم را نداشت، هرچه بود آخرین سریال پوراحمد در تلویزیون اصلا دیده نشد. 

ساخت فیلمی در دل جنگ و موفقیت «اتوبوس شب» در اوایل دهه ۹۰ پوراحمد را به سمت ساخت یک اثر جنگی دیگر کشاند. «پنجاه قدم آخر» که دوباره براساس داستانی از حبیب‌احمدزاده ساخته شد. 

فیلمی که در هیاهو و اوج‌گیری سینمای اجتماعی سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ نتوانست انتظارات را برآورده کند. 

سال ۹۴ و در اوج اقبال ناگهانی سینما در میان عام مردم و جا به جا شدن آمارهای نجومی فروش گیشه، پوراحمد دوباره سراغ داستانی شخصی رفت. 

او حالا در اواسط دهه ششم زندگی‌اش بود و ترس از پیری باعث شده بود، حدیث نفسی دیگر بسازد به نام «کفش‌هایم کو؟». فیلمی که مورد پسند عامه مردم قرار نگرفت اما نظر منتقدان را جلب کرد و بازی خوب رضا کیانیان، مشکلات فیلمنامه و ساختار آن را پوشش داد. 

پس از این فیلم پوراحمد خسته بود و بارها در مصاحبه‌های مختلف گفته بود کار برایش سخت شده. حتی تیغ سانسور و نظارت را وسیله‌ای برای‌عدم آرامش فیلمساز پیری مانند خودش می‌دانست. 

او پس از «کفش‌هایم کو؟» ۳ سال صبر کرد و بعد با فیلمی اجتماعی به نام «تیغ و ترمه» به سینما بازگشت. فیلمی که شاید اگر در دهه هفتاد ساخته می‌شد بسیار پرمخاطب و دیدنی بود، اما با معیارها و انتظارات میانه دهه ۹۰ همخوانی نداشت و در جشنواره با هجمه زیادی روبرو شد. 

واکنش‌ها به «تیغ و ترمه»، پوراحمد را دلگیر کرد و او تصمیم گرفت مدتی فیلمسازی را کنار بگذارد. 

اما اتفاق جالب این بود که او سینما را کنار نگذاشت و در طی ۴ سال دوری از کارگردانی در سه فیلم سینمایی مانند «جمشیدیه» و «نگهبان شب» به عنوان بازیگر حضور پیدا کرد. اتفاقی که باعث شد نظرها به او و بازی بی‌تکلف و رئالش جلب شود.

۰
ارسال نظر