برند فوق لوکس میباخ پس از شکست بزرگی که با سدانهای ۵۷ و ۶۲ تجربه کرد، چیزی شبیه به رنسانس را تجربه کرد و بازگشتی باشکوه داشت. این برند بجای تولید محصولات مستقل، حالا نسخههای لوکستر و خاصتر از مدلهای پرچمدار مرسدس را ارائه میکند و هماکنون سه محصول مختلف دارد. سدانهای S۵۸۰ و S۶۸۰ مدلهای متعارفتری برای میباخ محسوب میشوند درحالیکه شاسیبلند الکتریکی EQS۶۸۰ محصول کاملاً متفاوتی برای این برند فوق لوکس بهحساب میآید. میباخ GLS۶۰۰ هم جایی در بین این دو قرار میگیرد. این ماشین شاسیبلند پرچمدار مرسدس GLS را با متریال لوکستر، سیستم تعلیق پیشرفته و تکنولوژیهای مدرن ارتقاء میدهد.
GLS۶۰۰ در بیرون با لوگوهای میباخ و تریمهای کرومی تزئین شده است و در نمونهٔ آزمایشی ما با طرح دورنگ مشکی و قرمز با قیمت ۱۸،۵۰۰ دلار و رینگهای فورجکاری شدهٔ ۲۳ اینچی جذاب میباخ با قیمت ۶ هزار دلار، چشمگیرتر به نظر میرسد. جلوپنجرهٔ خاص میباخ نیز این مدل را از نسخههای معمولی و AMG متمایز میکند. با حرکت به سمت GLS۶۰۰، خودرو با انداختن لوگوی متحرک مرسدس میباخ روی زمین، به شما خوشامد میگوید و احساسی یک میلیون دلاری به انسان میدهد. برای سهولت در ورود به کابین، پله رکابها بهصورت خودکار بیرون آمده و هنگام بستن درها به زیر خودرو جمع میشوند.
هنگامیکه روی صندلی راننده مینشینید، امکانات رفاهی و سرگرمی زیادی در اختیار خواهید داشت. وقتی برای اولین بار روی این صندلی بنشینید، خودرو انتخابهایی را برای تنظیم صندلی بهصورت خودکار بر اساس قد شما ارائه میکند. در عقب هم دو صندلی با گرمکن، تهویه و ماساژور وجود دارد که امکان خوابیدن خواهد داشت تا راحتی فوقالعادهای را برای سرنشینان فراهم کند.
غربیلک فرمان چرمی دورنگ با قسمت چوبی با قیمت ۶۰۰ دلار، یخچال شامپاین با ۱،۱۰۰ دلار و سینیهای تاشو برای صندلیهای عقب با قیمت ۱،۸۰۰ دلار هم از دیگر آپشنهای سفارشی این ماشین هستند درحالیکه سیستم صوتی سهبعدی برمستر با ۲۷ بلندگو بهصورت استاندارد ارائه میشود.
ایراد گرفتن از چنین کابین مجللی که از کف تا سقف با چرم پوشیده و با تریمهای چوبی تزئین شده دشوار است، اما یکی از مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که در دیگر محصولات هم دیده میشود و آنطور که انتظار میرود عمل نمیکند. همچنین مرور منوهای مختلف سیستم با پدهای روی فرمان یا پد لمسی روی کنسول مرکزی هم میتواند خستهکننده باشد. بهترین راه استفاده از نمایشگر لمسی است، اما این هم نیاز به خم شدن خواهد شد. البته این فقط یک مشکل کوچک در چنین کابین چشمگیری است. کابین GLS۶۰۰، اما فقط فوقالعاده مجلل نیست بلکه از لحاظ سکوت هم عالی خواهد بود. پیشرانهٔ میباخ آنقدر بیصدا بود که گاهی فراموش میکردیم آن را خاموش کنیم و تنها صدای ناخوشایندی که میتواند سکوت این شاسیبلند مجلل را برهم بزند، سروصدای لاستیکها هنگام عبور از روی آسفالت خراب است که البته خیلی بلند نخواهد بود.
هنگام استارت زدن، GLS۶۰۰ بهطور پیشفرض روی حالت رانندگی راحت قرار دارد که پیشرانه، گیربکس، کنترل کشش و فرمان را در حالت آرام تنظیم میکند. فرمان سبک، اما دقیق بوده و GLS۶۰۰ با کنترل بدنهٔ خوبی که ابعاد بزرگ ماشین را نادیده میگیرد، در شهر هدایت میشود. بااینحال، ما حالت رانندگی فوق راحتی را ترجیح میدهیم که میباخ نام دارد. این حالت به منظور فراهم کردن حداکثر آرامش برای سرنشینان طراحی شده و به همین دلیل، هنگام شروع حرکت، شتاب گیری نرمی را فراهم میکند تا شامپاین سرنشینان عقب بیرون نریزد. در حالت میباخ همچنین سروصدا و لرزش به حداقل میرسد و به همین دلیل، سرنشینان عقب حتی احساس نخواهند کرد که خودرو در حال حرکت است.
با وجود تمام این تجمل، سکون و راحتی، پرفورمنسی از نوع AMG زیر این بدنهٔ پرزرقوبرق پنهان شده است. پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی این میباخ ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بیشتر از مرسدس GLS۵۸۰ با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، اما کمتر از AMG GLS۶۳ با ۶۰۳ اسب بخار قدرت است. این نیرو کافی است تا میباخ ۲.۸ را ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. پرتاب این حجم از وزن به جلو واقعاً هیجانانگیز است. با فشردن پدال ترمز هم این مرسدس با کنترل بدنهای قابلتوجه از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۵ متر متوقف میشود.
وقتی جاده پیچدرپیچ میشود، میتوانید GLS۶۰۰ را روی حالت اسپرت قرار دهید تا خودرو پاسخگویی و چابکی بیشتری داشته باشد. مرسدس تمام تکنولوژیهای خود مثل اسکن سطح جاده، سیستم تعلیق تطبیقی با قابلیت پیشبینی و سیستم کنترل بدنهٔ فعال ۴۸ ولتی را در این ماشین ارائه کرده است تا هم در پیچها نیروی G وارده به سرنشینان کمتر شود و هم درعینحال، مشکلات جاده را محو کند. بهطورکلی، مرسدس میباخ GLS۶۰۰ تقریباً از همه لحاظ هیولای چشمگیری است، ولی ما چند انتقاد کوچک داریم که اگر برطرف شود، میتواند این ماشین را به بهترین شاسیبلند فوق لوکس بازار تبدیل کند.
بهعنوانمثال، پیشرانهٔ V۸ توئین توربوی GLS۶۰۰ هرچند قدرتمند و جسور است، اما نرمی کمتری از موتور V۱۲ رولزرویس و یا قوای محرکهٔ الکتریکی EQS۶۸۰ SUV دارد. البته ما خوشحالیم که هنوز هم یک میباخ شاسیبلند با پیشرانهٔ بنزینی تولید میشود و این موتور در حالت درجا کاملاً ساکت است، اما GLS۶۰۰ به پیشرانهٔ باشکوهتری نیاز دارد. علاوه بر این، قطعاً اگر شاسیبلند میباخ روی رینگهای کوچکتری قرار داشت سواری بهتری را ارائه میکرد. علیرغم وجود تمام تکنولوژیهای تعلیق در خودروی آزمایشی ما، مشکلات جاده هنوز هم روی کابین تأثیر میگذارند؛ بنابراین، کسانی که خواهان سواری نرمتری هستند بهتر است رینگهای ۲۲ اینچی را انتخاب کنند که با لاستیکهای فاق بلندتری پوشیده میشود.
قیمت و جمعبندی
همانطور که انتظار میرود، میباخ GLS۶۰۰ با قیمت پایهٔ ۱۷۵،۵۰۰ دلار و قیمت ۲۰۴،۳۰۰ دلار در نمونهٔ آزمایشی ما، اصلاً خودروی ارزانی نیست. بااینحال، شاسیبلند فوق لوکس میباخ در قبال این مبلغ چیزهای خیلی زیادی را ارائه میکند. مرسدس تقریباً هر چیزی که در زرادخانهٔ خود داشته را در این ماشین ارائه کرده و برای آن تقریباً نیمی از قیمت نزدیکترین رقیبش یعنی رولزرویس کولینان میخواهد. میباخ یکی از قدیمیترین نامها در دنیای ماشینهای لوکس است، اما GLS۶۰۰ ثابت کرد که مرسدس توانایی ایجاد یک دگرگونی مدرن در این نام را دارد.
نقاط قوت
صندلیهای فرست کلاس
مجموعهای شگفتانگیز از امکانات استاندارد
ظاهر چشمگیر
نقاط ضعف
با پیشرانهٔ V۱۲ میتوانست بهتر باشد
کاهش کیفیت سواری با رینگهای بزرگتر
مصرف سوخت بالا
مشخصات فنی
Mercedes Maybach GLS600 2024
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۳,۱۳۴ میلیمتر
طول ۵,۲۰۴ میلیمتر
عرض ۲,۰۲۹ میلیمتر
ارتفاع ۱,۸۳۹ میلیمتر
وزن خالص ۲۸۲۱ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۸ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۵.۰ متر
شتاب جانبی ۰.۸۶ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۶.۵ ثانیه
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۷۵,۵۰۰ دلار
قیمت تستشده ۲۰۴,۳۰۰ دلار
منبع: اقتصاد24