چرا ارزش بیت کوین در بلند مدت همواره صعودی است؟

بیت کوین، نوعی ارز رمزنگاری شده که در سال ۲۰۰۹ با قیمتی کمتر از ۱ دلار در دسترس عموم قرار گرفت و امروز بیش از ۴۰ هزار دلار ارزش دارد.

primary_image
کد خبر : ۲۲۱۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
0

روند افزایش قیمت و ارزش گرفتن بیت کوین آنقدر سریع و چشمگیر بوده که هر فردی را به تعجب وا داشته و این سوال مهم را پیش آورده که چرا ارزش بیت کوین در بلند مدت همواره صعودی است؟ اگر شما نیز درباره ارزش بیت کوین و قیمت آن کنجکاو هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمترکز است که توسط بانک مرکزی صادر یا توسط دولت و نهاد خاصی پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند، برای بیت‌کوین کارایی ندارند. در واقع، از آنجا که بیت کوین بیشتر به عنوان یک کالا برای ذخیره ارزش عمل می‌کند، می‌توانیم بگوییم عوامل زیر بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد:

عرضه و تقاضا

عرضه یک دارایی، نقش حیاتی در تعیین قیمت آن دارد. یک دارایی کمیاب، ارزشمند و قیمتی است، در حالی که یک دارایی با عرضه زیاد، قیمت‌های پایینی خواهد داشت.

در مورد بیت کوین، تنها ۲۱ میلیون واحد از آن در جهان وجود دارد و تنها مقدار مشخصی از آن در هر سال عرضه می‌شود. علاوه بر این، پروتکل این ارز دیجیتال تنها به بیت کوین‌های جدید اجازه می‌دهد تا با نرخ ثابت پاداش بگیرند و این نرخ به گونه‌ای طراحی شده که در طول زمان کاهش یابد.

بنابراین عرضه بیت کوین در آینده رو به کاهش است و این به تقاضای آن و افزایش قیمت خرید btc می‌افزاید. بیت‌کوین همچنین توانسته همزمان توجه سرمایه‌گذاران خرد و نهادی را به خود جلب کند و اینگونه تقاضای آن در سطح جهان افزایش یابد.

در کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران که تورم بالایی را تجربه می‌کنند، بیت کوین به یک ارز برای حفظ ارزش سرمایه تبدیل شده است. بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت کاهش عرضه بیت کوین در آینده با افزایش تقاضا همراه شده تا به افزایش قیمت بیت کوین دامن بزند. با این حال، قیمت آن هنوز در دوره های متناوب رونق و رکود در نوسان است.

هاوینگ

هاوینگ یا نصف شدن پاداش یکی از فرآیندهای اصلی است که باعث کمیاب ماندن بیت کوین و صعودی ماندن ارزش آن می‌شود. هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و در طی آن پاداش ماینرهای بیت کوین برای استخراج موفقیت‌آمیز یک بلوک جدید به نصف کاهش می‌یابد و تعداد بیت کوین‌های تازه ایجاد شده که وارد گردش می‌شوند نیز با نصف شدن کاهش می‌یابد.

زمانی که بیت کوین راه‌اندازی شد، پاداش استخراج برای هر بلوک ۵۰ بیت کوین بود و بیش از ۱۰.۵ میلیون بیت کوین در عرض چهار سال استخراج شد. این پاداش پس از سه هاوینگ موفق به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافته است.

چرا ارزش بیت کوین در بلند مدت همواره صعودی است؟ - تصویر 2

بدین ترتیب، هاوینگ یکی از مهمترین مفاهیم توکنومیک بیت کوین (اصول و فرآیندهای اقتصادی که رفتار و ارزش یک ارز دیجیتال را تنظیم می کند) است. زیرا جریان تدریجی بیت کوین را به بازار تضمین می‌کند و در عین حال حداکثر عرضه را در ۲۱ میلیون نگه می‌دارد.

حال که خواندید هاوینگ BTC چیست خوب است بدانید این اتفاق هربار منجر به افزایش قیمت بیت کوین در ماه‌های بعد شده است و یک موقعیت خوب برای خرید btc سایر ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با ارزهای پرپتانسیل و خرید آن‌ها به صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت مراجعه کنید و از معاملات با کارمزد صفر لذت ببرید.

(پاداش) استخراج

مانند سایر کالاها، هزینه‌های تولید نقش اساسی در تعیین قیمت بیت کوین دارد. طبق برخی تحقیقات، قیمت بیت کوین در بازارهای کریپتو ارتباط نزدیکی با هزینه نهایی تولید آن دارد. برای بیت کوین، هزینه تولید تقریباً مجموع هزینه‌های ثابت مستقیم زیرساخت و برق مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال و هزینه غیرمستقیم مربوط به سطح دشواری الگوریتم آن است. استخراج بیت کوین شامل شبکه‌ای از ماینرها می‌شود که برای حل یک عدد رمزگذاری شده با یکدیگر رقابت می کنند. هر ماینری که بتواند اولین بار مسئله را حل کند، بیت کوین تازه ضرب شده جایزه می‌گیرد.

حل هش برای استخراج یک بلوک و کسب پاداش نیاز به نیروی بسیاری در قالب قدرت پردازش نیاز دارد. از نظر مالی، ماینر باید پردازنده‌های گران زیادی داشته باشد تا بتواند زودتر از سایرین بلاک را استخراج کند. فرآیند استخراج بیت کوین همچنین مستلزم قبض‌های پرهزینه برق است. بر اساس برآوردها، مصرف برق برای شبکه استخراج بیت کوین بیشتر از مصرف برق برخی از کشورهای کوچک است. بنابراین، هزینه‌بر بودن و سخت بودن استخراج بیت کوین یکی از دلایل صعودی بودن ارزش آن به‌شمار می‌رود.

اخبار و شایعات

از آنجایی که اخبار و رسانه‌ها کسب‌وکارهایی هستند که به محتوا برای خوانندگان و بینندگان خود نیاز دارند، اغلب اطلاعات و پیش‌بینی‌هایی از تحلیلگران ارائه می‌کنند که همیشه هم حقیقی نیست! در این بازار غیرمعمول نیست که نظر شخصی را بشنویم که سرمایه زیادی را به بیت کوین اختصاص داده و معتقد است ارزش این ارز به زودی به صدها هزار خواهد رسید و به طور کلی اخبار و احساسات تاثیر مهمی بر قیمت بیت کوین دارند.

برای مثال، هنگامی که رسانه ها در اواخر اکتبر 2021 از معرفی Proshare استراتژی بیت کوین ETF (صندوق قابل معامله در بورس) خبر دادند، قیمت بیت کوین طی چند هفته به شدت افزایش یافت. اما در مجموع، از آنجا که روزبه‌روز اخبار پذیرش سراسری بیت کوین منتشر می‌شود، می‌بینیم که اقبال عمومی به این ارز نیز مثبت بوده و ارزش آن را افزایش می‌دهد.

فورک های کوین

هارد فورک نوعی به روز رسانی نرم افزاری برای پروتکل بلاکچین است که نحوه عملکرد شبکه را تغییر می‌دهد.

هنگامی که از شبکه بیت کوین یک فورک تشکیل می‌شود، مقدار کمی از ارزش موجود در شبکه به زنجیره فورک تقسیم می‌شود.

به عنوان مثال، زمانی که بیت کوین کش از شبکه بیت کوین فورک شد، قیمت بیت کوین از ۲۸۰۰ دلار به ۲۷۰۰ دلار در جولای ۲۰۱۷ تغییر کرد. به این که از ارزش دارایی‌های فرد ممکن است کاسته شود، اما به دلیل فورک، فرد سود می‌کند زیرا به اندازه دارایی خود از ارز دیگری (در این مورد بیت کوین کش) دارد.

بدین ترتیب برخلاف ضرر در کوین اولیه، ارزش کوین ثانویه کمک می‌کند تا فرد سود کند. در نهایت، فورک‌های بیت کوین می‌توانند مشکلاتی که کوین اصلی دارد را حل کند و حتی می‌توانند بیت کوین را به گونه ای توسعه دهند که برای سرمایه گذاران خوشایندتر باشد.

چرا ارزش بیت کوین در بلند مدت همواره صعودی است؟ - تصویر 3

آینده بیت کوین به چه صورت خواهد بود؟

بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری رویایی است که هر تریدری با آن خیالپردازی می‌کند اما در بازار ارزهای دیجیتال هیچ چیز پیش‌بینی‌پذیر نیست. به طور کلی به نظر تحلیلگران بازار، آینده بیت کوین بسیار روشن است. پذیرش گسترده جهانی توسط مردم و شرکت‌های بزرگ و تاییدشده، توسعه، نوآوری و محبوبیت این ارز دیجیتال باعث شده تا به اعتقاد بسیاری این ارز دیجیتال حتی تا سال ۲۰۲۵ شاهد سطح ۱۰ میلیون دلاری باشد!

Srinivasan، یکی از صاحب‌نظران بازار رمزارزها، بیان کرد که با رفتن جهان به مرحله تورم بالا، ارزش دلار ضعیف می‌شود و به همین دلیل مردم شروع به خرید بیشتر و بیشتر BTC خواهند کرد. اصطلاح ابر تورم به معنای افزایش شدید قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی معین است. با این حال، هر سرمایه‌گذاری دارای جنبه‌های منفی بالقوه است و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای نمونه، قوانینی که کشورها برای بیت کوین ارائه می‌کنند و آثار مخرب سیاسی و محیط زیستی استخراج این رمزارز جزو نگرانی‌هایی به‌شمار می‌روند که می‌تواند قیمت بیت کوین را حتی به صفر برساند.

بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال با ارزش ترین ارز بازار

بیت کوین ارزشمندترین و البته قدیمی‌ترین ارز دیجیتال بازار است که همه آن را به عنوان پادشاه کریپتوکارنسی می‌شناسند. این ارز دیجیتال که توانسته از ۲۰۰۹ تا به الان صدرنشین ارزهای دیجیتال باشد، به دلیل تکنولوژی پیشرفته و تیم قدرتمندی که هنوز ناشناس مانده‌اند یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. بیت کوین همچنین همواره پروژه‌های جدیدی را برای توسعه و پیشرفت خود ارائه می‌کند که همه باعث شده تا ارزش آن در بلند مدت صعودی باشد.

شرایط اقتصادی جهانی، چشم انداز نظارتی، تحولات فناوری و البته نزدیک شدن به هاوینگ بعدی در آوریل 2024، می‌توانند دلایلی برای این باشند که چرا ارزش بیت کوین در بلند مدت همواره صعودی است؟ در هر صورت، سرمایه‌گذاری در بیت کوین نیز در کنار پاداش‌های جذابی که دارد بدون ریسک نیست و درک این موارد کلیدی برای تصمیم‌گیری آگاهانه ضروری است.

 منبع:  https://www.iranicard.ir/blog/%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7%d9%88%db%8c%d9%86%da%af-%db%8c%d8%a7-%d9%86%d8%b5%d9%81-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%be%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b4-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1%d8%a7%d8%ac-%d8%a8%db%8c/

 

 

۰
ارسال نظر