فرمول اخذ مالیات از طلا

براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 علاوه بر آنکه اصل ارزش طلا و اجرت و سود آن مشمول مالیات با نرخ استاندارد یعنی 9 درصد می شود، تفاوتی میان کارکردهای مختلف طلا (طلای سرمایه گذاری و طلای زینتی) وجود ندارد.

فرمول اخذ مالیات از طلا
کد خبر : ۱۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
0

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان آسیب شناسی وصول مالیات از طلا و سکه پرداخته است. این گزارش به بهانه لایحه یپیشنهادی دولت به مجلس مبنی بر مالیات 3 درصدی بر ارزش افزوده ی طلا تهیه شده است.

در این گزارش با توجه به راهکار های جهانی برای حل این مسئله و همچنین شرایط کنونی کشور فرمولی را برای حل این مساله پیشنهاد شده است.

از طلا چگونه مالیات دریافت می شود؟

درحال حاضر براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 علاوه بر آنکه اصل ارزش طلا و اجرت و سود آن مشمول مالیات با نرخ استاندارد یعنی 9 درصد می شود، تفاوتی میان کارکردهای مختلف طلا (طلای سرمایه گذاری و طلای زینتی) وجود ندارد.

یعنی در هر فاکتور فروش، مالیات مذکور با نرخ استاندارد 9 درصد به اصل طلا همراه با اجرت ساخت و سود آن تعلق می‌‌گیرد. برخی بر این باور بودند که ماهیت کالای طلا با سایر کالاها متفاوت است که این امر به‌دلایل مختلفی نظیر سرمایه‌‌ای بودن اصل طلا، تولید کارمزدی (استفاده از طلای امانت گرفته شده) و … باز می‌‌گردد.

سه مدل مالیات گیری از طلا

مرکز پژوهش ها برای دستیابی به یک راه حل بهینه ابتدا سه رویکرد را ترسیم و در نهایت به صورت مشروط بر یک نکته تاکید می کند.

بر اساس این گزارش در جهان سه رویکرد در برابر مالیات از طلا و مسکوکات آن وجود دارد.در رویکرد اول برخی از کشورها با طلا و مصنوعات آن مانند سایر کالاهای مصرفی برخورد کرده و آن را مشمول نرخ استاندارد کرده اند.

در رویکرد اشاره می شود که تعدادی از کشورها نیز میان دو جنبه سرمایه گذاری و مصرفی طلا تفکیک قائل شده اند. در صورتی که طلا برای سرمایه گذاری خرید و فروش شود، از پرداخت مالیات معاف بوده و در صورتی که به عنوان زینت استفاده شود، همه اجزای آن مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

به همین منظور و برای شفاف شدن مصادیق سرمایه گذاری در صنعت طلا، در قوانین برخی از این کشورها مفهومی به نام طلای سرمایه گذاری تعریف شده است.

برای مثال اتحادیه اروپا در دستورالعمل خود برای نظام مشترک قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای عضو، طلا سرمایه گذاری را شمش و سکه های طلا با عیار مشخص تعریف می کند.

در این دستورالعمل کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به معاف یا مشمول نرخ صفر کردن عرضه شمش به بانکهای مرکزی و معاف کردن عرضه و واردات طلا سرمایه گذاری در بین کشورهای عضو هستند.

رویکرد سوم مربوط به کشورهایی مانند ترکیه است که علاوه بر معافیت شمش طلا، تنها اجرت و سود طلای زینتی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده کرده است.

منبع: اقتصاد نیوز

۰
ارسال نظر