کشف درازترین موجود جهان به طول 120 متر/ عکس

سیفونوفور (Praya dubia) یک ارگانیسم دریایی است که در اعماق دریا زندگی می‌کند و از جمله مهمترین ویژگی‌های آن می‌توان بخ اندازه و عمر ان اشاره کرد.

کشف درازترین موجود جهان به طول 120 متر/ عکس
کد خبر : ۲۳۷۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، ​سیفونوفور با نام علمی Siphonophorae یک راسته در Hydrozoa است که یک کلاس از موجودات دریایی در شاخه Cnidaria است. با توجه به ثبت جهانی گونه‌های دریایی، این راسته شامل ۱۷۵ گونه است که تاکنون شرح داده شده است.

به گزارش راز بقا، سیفونوفور‌ها موجوداتی بسیار چندشکل و پیچیده هستند. اگرچه آن‌ها ممکن است به نظر ارگانیسم‌های منفرد باشند.

اما هر نمونه در واقع یک ارگانیسم استعماری است که از زوئید‌های مدوزوئید و پلیپویید تشکیل شده است که از نظر مورفولوژیکی و عملکردی تخصصی هستند. 

موجود

زویید‌ها Zooids واحد‌های چند سلولی هستند که از یک تخمک بارور شده منفرد ایجاد می‌شوند و برای ایجاد کلنی‌های عملکردی قادر به تولید مثل، هضم، شناور شدن، حفظ موقعیت بدن و استفاده از نیروی محرکه برای حرکت هستند. اکثر کلونی‌ها بلند و نازک و شناور‌های شفافی هستند که در منطقه دریایی زندگی می‌کنند.

برخی از سیفونوفور‌ها مانند سایر هیدروزوآرها، برای جذب و حمله به طعمه، نور ساطع می‌کنند. در حالی که بسیاری از جانوران دریایی نور بیولومینسانس آبی و سبز تولید می‌کنند، سیفونوفور در جنس Erenna تنها دومین شکل حیات است که نور قرمز تولید می‌کند. 

پراکندگی و زیستگاه

در حال حاضر، انجمن ثبت جهانی گونه‌های دریایی (WoRMS) ۱۷۵ گونه سیفونوفور را شناسایی می‌کند.

آن‌ها می‌توانند از نظر اندازه و شکل بسیار متفاوت باشند، که تا حد زیادی نشان دهنده محیطی است که در آن زندگی می‌کنند. سیفونوفور‌ها اغلب موجودات دریا میان هستند. 

سیفونوفور‌های کوچکتر و آب گرم معمولاً در ناحیه اِپی‌پلاژیک زندگی می‌کنند و از شاخک‌های خود برای گرفتن زئوپلانکتون‌ها و غلاف‌ها استفاده می‌کنند.

سیفونوفور‌های بزرگ‌تر در آب‌های عمیق‌تر زندگی می‌کنند، زیرا معمولا طولانی‌تر و شکننده‌تر هستند و باید از جریان‌های قوی اجتناب کنند.

آن‌ها بیشتر از طعمه‌های بزرگتر تغذیه می‌کنند. اکثر سیفونوفور‌ها در اعماق دریا‌ها زندگی می‌کنند و در تمام اقیانوس‌ها یافت می‌شوند.

گونه‌های سیفونوفور به ندرت تنها در یک مکان زندگی می‌کنند، با این حال، برخی از گونه‌ها می‌توانند در محدوده خاصی از اعماق و/یا ناحیه‌ای از اقیانوس محدود شوند.

منبع: راز بقا

۰
ارسال نظر