آلبوم مشترک شجریان و پورناظری پس از ۶ سال به ثمر نشست!

آهنگساز آلبوم موسیقی «ش م س» با اشاره به قدمت چندصد ساله ساز تنبور گفت: «گروه "شمس" افتخار دارد که این ساز را به‌صورت بسیار آبرومند معرفی کرد و آثار این گروه سال‌هاست زبانزد اهالی موسیقی و علاقه‌مندان این حوزه است.»

 آلبوم مشترک شجریان و پورناظری پس از ۶ سال به ثمر نشست!
کد خبر : ۲۳۷۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «ش م س» (شین میم سین) با آهنگسازی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان عصر شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ با حضور محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور، زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، علی ربیعی، محمدعلی ابطحی در تالار وحدت رونمایی شد.

 این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا و حافظ و با همراهی گروه «تنبور شمس» و روایتی از حفظ ریشه‌های موسیقایی شامل ۹ قطعه؛ «یارکان»، «امروز»، «تکنوازی تنبور»، «آواز مست و خراب»، «مغانه»، «مردان خدا»، «ای ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل» است، ۶ سال فرایند تولید آلبوم «ش م س» به طول انجامید.

همایون شجریان و سهراب پورناظری دی ماه سال گذشته در صفحه‌های شخصی خود در فضای مجازی از انتشار این آلبوم خبر داده بودند که در نهایت «ش م س» امسال با حمایت حامی مالی منتشر شد.

روایتی از پیشینه موسیقی و ساز

در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «ش م س» (شین میم سین) که اجرای آن برعهده آوا مشکاتیان فرزند زنده یاد پرویز مشکاتیان بود، کیخسرو پورناظری آهنگساز آلبوم ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این آیین اظهارداشت: استاد بزرگوارم می‌گوید؛ نوا، آوای خداست که از زخمه ساز و آواز مردم خدایان به گوش پاک دلان سرای خاک می‌رسد، به گونه‌ای دیگر مولانا می‌گوید؛ «پس حکیمان گفته‌اند این لحن‌ها/ از دوار چرخ بگرفتیم ما/ بانگ گردش‌های چرخست این که خلق/ می‌سرایندش به تنبور و به حلق/ ما همه اجزای آدم بوده‌ایم/ در بهشت آن لحن‌ها بشنوده‌ایم»

وی گفت: دانشمندان غرب با وسایلی که اختراع کردند، توانستند صدای کهکشان و کائنات را ضبط کنند و شما می‌توانید این‌ها را در فضای مجازی بشنوید.

این موسیقی مانند یک صدا‌های کششی درهم و تقریبا هارمونی شده است و به گوش ما آواز دشتی را می‌نمایاند. آواز کرد بیات، با تحریر‌هایی که ما می‌دانیم، تحریر است.

پورناظری افزود: مولانا با بینش این شعر‌ها را گفته است، ما وارث این آوا‌ها و لحن‌ها هستیم که انسان‌های اولیه و پیش از تاریخ آن‌ها را به نوعی تک‌خوانی و خورشیدخوانی می‌کردند و در کرمانشاه، هنوز این خورشیدخوانی با نام «هوره» وجود دارد و در منطقه اورامانات، موسیقی به نام «سیاه چمانه» می‌شنویم که صدای بز و کبک را تقلید می‌کند و مربوط به دوران کشاورزی و گله‌داری انسان است.

این آهنگساز پیشکسوت بیان کرد: این آوا‌ها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که بدون ساز هستند و بعد به ریتم می‌رسیم، خواننده با ریتم شعر می‌خواند و کف می‌زند و دیگران با او همراهی می‌کنند که اثری از ساز نیست، بعد به ساز‌های بادی می‌رسیم که در مناطق مختلف هست و کامل‌ترین آن، ساز سُرنا هست، هیچ ساز رشته‌ای تا این زمان نیست تا اینکه به ساز تنبور می‌رسیم.

گروه «شمس» ساز تنبور را بسیار آبرومند معرفی کرد

پورناظری اظهارداشت: ساز تنبور صدای خاک رازآمیزی است و قدمت چندین هزار ساله دارد که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و خوشبختانه در منطقه کرمانشاه این اتصال از پیش از اسلام تا بعد از اسلام تا زمان ما قطع نشده است، موسیقی دستگاهی در دوره بعد از اسلام قطع می‌شود تا اینکه در دوره تیموری دوباره احیا می‌شود و در آثار افرادی همچون عبدالقادر مراغه‌ای موسیقیدان، آهنگساز و نظریه‌پرداز مشهود است.

وی گفت: پژوهشگران و موسیقیدانانی همچون محمدرضا درویشی آثار و نُت‌های چند صد ساله عبدالقادر مراغه‌ای را از ترکیه جمع‌آوری و در چهار آلبوم موسیقی به نام «شوق نامه» تدوین کرده و همایون شجریان آن‌ها را با کیفیت اجرا کرده است، این بزرگترین دستاوردی است که ما از موسیقی قدیم داریم.

این موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت افزود: تنبور، در چند صد ساله، ساز آیینی اهل حق است، این آیین برنامه‌های کهن را تا زمان ما حفظ کرده است، گروه «شمس» هم افتخار دارد که ساز تنبور را به صورت بسیار آبرومند معرفی کرد.

قطعه‌ها و آهنگ‌هایی که گروه «شمس» به وجود آورده، سال‌هاست زبانزد اهالی موسیقی و علاقه‌مندان این حوزه است، موسیقی گروه «شمس» بسیار فاخر و هنری است و با کلام مولانا و دیگر بزرگان که ممزوج می‌شود، اثر بسیار والایی دارد.

پورناظری بیان کرد: این سوال را باید مطرح کنم که این موسیقی باید از کجا شنیده شود؟، از رسانه‌های گسترده مثل صدا و سیما، این نهاد هیچ حمایتی از موسیقی فاخر، اصیل و علمی نمی‌کند.

چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز به ترانه‌ها و برخی اشعار سخت‌گیری می‌کند، اما در حوزه نوع موسیقی و نوع خواندن سخت‌گیری نمی‌کند؟ ما گلایه‌های فراوانی داریم، اما اتکای ما به مردم است و آن‌ها در تمام شرایط حامی هنرمندان بوده‌اند.

وی اظهارداشت: من در یک خانواده فرهنگی زاده شدم و رشد کردم. پدرم آزادمرد بود و من به پیروی از پدرم، آزادگی و بی‌واسطگی انسانی را انتخاب کردم و از جوانی به خودم تعهد دادم که فقط کار فرهنگی بکنم. همین توصیه را به فرزندانم کردم و خوشبختانه فرزندانم تاکنون هیچ گونه آثار تبلیغی، سفارشی و سطح پایینی را تولید نکردند و سعی کردیم با موسیقی اصیل، ارتباط مستقیم خود را با مردم حفظ کنیم.

منبع: فرارو

۰
ارسال نظر