چگونه به کودکان ادب یاد بددهیم؟

اگر به کودکان نگویید چه انتظاری از آن‌ها دارید، نباید انتظار داشته باشید که آداب معاشرت را رعایت کنند

primary_image
کد خبر : ۲۳۱۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، رفتار مؤدبانه کودکان چیزی نیست که از مد افتاده باشد. بتانی فریسکه، مربی آداب معاشرت، می‌گوید: «حتی کودکان خردسال هم می‌توانند آداب معاشرت را یاد بگیرند.»

می‌گویند عمه بزرگم آن‌قدر بچه مؤدبی بود که قبل از این‌که بپرسد «آقای کارلسون، ممکنه لطف کنید آتش خونه ما روخاموش کنید؟»، با مرد همسایه احوال‌پرسی و خوش‌و‌بش می‌کرد.

رفتار مؤدبانه کودکان چیزی نیست که از مد افتاده باشد. بتانی فریسکه، مربی آداب معاشرت، می‌گوید: «حتی کودکان خردسال هم می‌توانند آداب معاشرت را یاد بگیرند. اگر ما خود را مشتاق نشان دهیم، آن‌ها نیز مشتاق یادگیری آداب معاشرت خواهند بود.»

خانم فریسکه پنج روش آسان را برای آموزش آداب معاشرت در خانه به اشتراک می‌گذارد.

استفاده از کلمات جادویی

«لطفاً» و «ممنونم» جزو رایج‌ترین «کلمات جادویی» هستند اما خانم فریسکه می‌گوید عباراتی مانند «خواهش می‌کنم»، «متأسفم» و «معذرت می‌خواهم» نیز باید به این فهرست اضافه شوند.

تنظیم جدول آداب معاشرت به کودکان انگیزه می‌دهد که از این کلمات استفاده کنند. هربار که کودک از کلمات داخل فهرست استفاده کرد، آن را علامت می‌زنید و زمانی‌که فهرست کامل شد می‌توانید به او جایزه بدهید تا انگیزه او را تقویت کنید.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها  نیز می‌توانند در دیدار با نوه‌ها در خانه خود از جدول آداب معاشرت استفاده کنند.

انتظارات خود را بیان کنید

اگر به کودکان نگویید چه انتظاری از آن‌ها دارید، نباید انتظار داشته باشید که آداب معاشرت را رعایت کنند.

برای نمونه، خانم فریسکه می‌گوید اگر به خانه کسی دعوت شدید، آداب معاشرت را در خانه تمرین کنید و این کار را تا قبل از رسیدن به خانه میزبان در ماشین ادامه دهید.

مثلاً به او بگویید که باید با دهان بسته غذا بجود و تا پایان غذا روی صندلی‌اش بنشیند.

به کودک نشان دهید که چطور با میزبان احوال‌پرسی کند. «سلام خانم جانسون، ممنونم که دعوت‌مون کردید!»

به او یادآوری کنید کفش‌های خود را دربیاورد و ضمن رعایت رفتار محترمانه در خانه میزبان از باز کردن درها و کشوها خودداری کند. از او بخواهید هنگام خروج از خانه از میزبان تشکر کند.

از بدغذایی جلوگیری کنید

پیشنهاد خانم فریسکه برای رسیدگی به کودکان بدغذا، تأسیس «باشگاه ماجراجویانه غذاخوری» است.

کودکان در این باشگاه باید هر چیزی را که به آن‌ها می‌دهید امتحان کنند. مجبور نیستند کل غذا را بخورند اما باید همه را امتحان کنند.

اظهار تنفر از غذا در این باشگاه ممنوع است.

در عوض، کودک می‌تواند از جمله «الآن دوستش ندارم» استفاده کند و در کمال احترام بپذیرد که پرزهای چشایی او بسرعت تغییر می‌کنند و چیزی که امروز به مذاق او خوش نمی‌آید، ممکن است بعداً به غذای مورد علاقه‌اش تبدیل شود.

محیط غذاخوری را لذت‌بخش کنید

خانم فریسکه می‌گوید حتی بزرگسالان هم ممکن است در رعایت قوانین مربوط به قرار دادن چنگال، قاشق و کارد روی میز دچار ترس و اضطراب شوند اما این کار ساده نباید برای فرزند شما دلهره‌آور باشد. از زیربشقابی استفاده کنید.

به کودک بگویید می‌تواند شخصاً چیدمان میز را انجام دهد تا یاد بگیرد و بداند هرچیزی به کجا تعلق دارد.

وقتی کودک با اصول اولیه چیدمان میز آشنا شد، زیربشقابی را بزرگ‌تر کنید تا دیگر ظروف غذاخوری نیز روی آن جا بگیرند. به این ترتیب، فرزند شما درصورت حضور در یک شام تجملاتی مشکلی نخواهد داشت.

به کودک صبر و احترام بیاموزید

والدین دوست ندارند که کودک در حین مکالمه از بازوی آن‌ها آویزان شود و دیوانه‌وار درخواست توجه کند. به کودک بیاموزید جز در موارد اضطراری بگوید «ببخشید مامان، یه سؤال دارم» و دست شما را به آرامی فشار دهد.

به او توضیح دهید که انجام این کار نشانه احترام به مکالمه بزرگسالان است.

به کودک و نیازهای او توجه کنید: دست او را بفشارید تا بفهمد که متوجه حضور او هستید و در اسرع وقت به درخواست او رسیدگی می‌کنید.

منبع: epochtimes

 

۰
ارسال نظر