دانشمندان پرنده منقرض شده را به زندگی برگرداند!

دانشمندان به تازگی یک قدم به احیای «دودو» پرنده منقرض شده نزدیک‌تر شده‌اند.

دانشمندان پرنده منقرض شده را به زندگی برگرداند!
کد خبر : ۲۱۹۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح-دودوها درسی بزرگ برای انسان‌ها درباره جنگل‌زدایی و شکار و حمله به قلمرو حیوانات هستند! 

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح، این پرنده افسانه‌ای که توانایی پرواز نداشت توسط سربازان استعماری هلندی در جزیره‌ای در اقیانوس هند در سال 1600 پیدا شد. کمتر از 80 سال بعد دودوها منقرض شدند.

اکنون گروهی از دانشمندان امیدوارند که روزی بتوانیم دوباره این پرندگان را به زندگی برگردانیم. حافظان محیط زیست با کمک یک شرکت مهندسی ژنتیک متحد شده‌اند تا سعی کنند این پرنده را بازگردانند.

دودوها منقرض شدند زیرا هدف‌های آسانی برای شکار بودند. نه تنها مهاجران استعماری فکر می‌کردند که آن‌ها خوشمزه هستند، بلکه حیوانات درنده‌ای که آن‌ها به همراه خود آورده بودند از جمله سگ، گربه‌ها نیز این پرندگان را شکار می‌کردند.

به همین دلیل است که ابتدا، حافظان محیط زیست در بنیاد حیات وحش موریس تلاش خواهند کرد تا زیستگاه‌های بومی دودو در جزیره را بازسازی کنند و فضای امنی را برای این پرندگان به دور از حیواناتی که ممکن است آن‌ها را بخورند، بسازند.

سپس، مهندسان ژنتیک تلاش خواهند کرد تا کل مجموعه اطلاعات ژنتیکی دودو را که به عنوان ژنوم شناخته می‌شود، با استفاده از نزدیک‌ترین خویشاوند زنده‌اش، کبوتر نیکوبار به عنوان نقطه مرجع بازسازی کنند.

سپس آن‌ها سعی خواهند کرد تا با استفاده از جوجه‌های اصلاح شده ژنتیکی به عنوان جانشین، برخی از دودوهای واقعی را پرورش دهند.

مدیر ارشد این پروژه معتقد است پروژه‌های برگرداندن حیوانات مقرض شده تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهند بود که حیوانات دوباره وحشی شوند و به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده شوند. 

اگرچه این پروژه کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد اما مهندسان ژنتیک در تلاشنمد از علم برای جلوگیری از انقراض گونه‌های در خطر نیز استفاده کنند.

۰
ارسال نظر