کشف سنگی گران‌تر از طلا و نادرتر از الماس در استرالیا!

این سنگ مرموز نگاهی به قدمت 4.6 میلیارد ساله منظومه شمسی را ممکن کرده است!

primary_image
کد خبر : ۲۱۹۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح-مردی استرالیایی بجای طلا شهاب سنگی نادر که به زمین سقوط کرده بود را پیدا کرد!!

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح، گشتن به دنبال فلزهای گران قیمت و کمیاب کاری بیهوده به نظر می‌رسد. با این حال حفاری به دنبال طلا زندگی مرد استرالیایی را برای همیشه تغییر داد.

مردی استرالیایی که به دنبال پیدا کردن طلا در ملبورن بود با سنگی عجیب به رنگ قرمز و قهوه‌ای رو به رو شد!  

او سنگ مرموز را با خود به خانه برد و با استفاده از اره سنگ، پتک، مته و حتی پاشیدن اسید، تمام تلاش خود را برای شکافتن سنگ انجام داد. با این حال این سنگ کوچکترین صدمه‌ای ندید!

مرد ناامید این سنگ را به موزه ملبورن برد، به این امید که کسی در آنجا بتواند نفوذ ناپذیری سنگ را توضیح بدهد. 

با این حال سنگ مرموز کشفی بسیار مهم تر از یک فلز گرانبها بود: این سنگ مرموز نگاهی به قدمت 4.6 میلیارد ساله منظومه شمسی را ممکن کرده است!

سنگ مرموز مرد استرالیایی در واقع یک شهاب سنگ نادر بود که به زمین سقوط کرده بود.

در ژوئیه 2019، این دو زمینشناس در موزه ملبورن مقاله‌ای علمی منتشر کردند و این شهاب‌سنگ را توصیف کردند و آن را «ماریبورو» به یاد منطقه‌ای که در آن پیدا شد، نامیدند. 

این سنگ فضایی که ابعاد آن 38.5 در 14.5 در 14.5 سانتی متر است، 17 کیلوگرم وزن دارد. برای شکافتن آن کارشناسان مجبور به استفاده از یک اره الماس شدند. 

این سنگ حاوی قطرات متبلور ریز است که با گرمایش ناگهانی ابرهای غبار در منظومه شمسی اولیه ایجاد شده است.

شهاب‌سنگ‌ها ارزان‌ترین شکل اکتشاف فضایی را به انسان‌ها هدیه می‌دهند. آن‌ها نگاهی به گذشته و سرنخ‌هایی از سن، شکل‌گیری و شیمی منظومه شمسی همچنین جمله زمین را ارائه می‌دهند.

در برخی از این شهاب‌سنگ‌ها «غبار ستاره‌ای» حتی قدیمی‌تر از منظومه شمسی وجود دارد که نشان می‌دهد ستاره‌ها چگونه شکل می‌گیرند و چگونه تکامل می‌یابند تا عناصر جدول تناوبی را ایجاد کنند.

دانشمندان معتقدند این شهاب سنگ به احتمال زیاد در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری شکل گرفته است. زمان سقوط این شهاب سنگ بین 100 تا 1000 سال پیش تخمین شده است.

۱۴
ارسال نظر