قوی ترین آرواره ها متعلق به کدام حیوان است؟!

از بین تمام موجودات زنده امروزی قوی‌ترین نیروی گاز گرفتن متعلق به تمساح آب شور است!

قوی ترین آرواره ها متعلق به کدام حیوان است؟!
کد خبر : ۱۸۳۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح- «تیرانوسوروس رکس و مگالودون»، ستاره‌های سینمای علمی‌تخیلی، را به آرواره‌های قوی‌، درندگی‌ و نیروی گاز گرفتنشان می‌شناسند؛ اما واقعا کدام‌یک از موجودات زنده یا منقرض‌شده از این نظر از همه قدرتمندترند؟

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح،مطالعه‌ای که در نشریه مرزها منتشر شد، به بررسی نیرویی می‌پردازد که عضلات و استخوان‌های فک بالا و پایین موجودات هنگام گاز گرفتن ایجاد می‌کنند.

آن‌هایی که نیروی زیادی برای گاز گرفتن دارند، معمولا برای گرفتن و گیرانداختن طعمه مشکلی ندارند و حتی می‌توانند طعمه خود را تکه‌تکه کنند.

قوی ترین آرواره ها متعلق به کدام حیوان است؟!

لایو ساینس با اشاره به مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۲ در نشریه پلوس وان منتشر شد، نوشت که از بین تمام موجودات زنده امروزی، قوی‌ترین نیروی گاز گرفتن متعلق به تمساح آب شور است که ۱۶ هزار و ۴۶۰ نیوتن نیرو دارد. یک نیوتن نیرو معادل ۱۰۱ گرم است و بنابراین هر چیزی که زیر دندان تمساح آب شور قرار بگیرد، در یک چشم به هم زدن، له می‌شود.

این تمساح دو رقیب جدی دارد که به دلیل آبزی بودن، نیروی گاز گرفتنشان اندازه‌گیری نشده است؛ اما با توجه به نمونه‎‌های کامپیوتری که در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ در نشریه جانورشناسی منتشر شد، انجمن کوسه هند نیروی گاز گرفتن اورکا را حدود ۸۴ هزار و ۵۱۲ نیوتن تخمین زد.

بعد از آن با اختلاف زیاد، کوسه سفید بزرگ قرار دارد که نیروی گاز گرفتنش حدود ۱۸ هزار نیوتن است.

به نوشته لایو ساینس، از بین جانوران منقرض‌شده، تی‌‌رکس در ۶۸ تا ۶۶ میلیون سال پیش، احتمالا از همه قدرتمندتر بود و نیروی گاز گرفتن آن را ۳۵ هزار نیوتن تخمین زده‌اند.

نیروی گاز گرفتن کوسه بزرگ مگالودون را که از ۱۵ تا ۳.۶ میلیون سال پیش می‌زیست، ۱۸۲ هزار و ۲۰۰ نیوتن برآورد کرده‌اند.

اینکه آیا نیروی گاز گرفتن کوسه از دایناسور بیشتر است یا نه هنوز مشخص نیست. جک تسنگ، زیست‌شناس و استادیار زیست‌شناسی یکپارچه دانشگاه برکلی کالیفرنیا، توضیح داد که مقایسه آن‌ها با یکدیگر دشوار است؛ چون آرواره‌های کوسه و دایناسور از نظر نوع و تعداد دندان با هم متفاوت‌اند.

۰
ارسال نظر