مگس کفتر چیست و آیا برای انسان خطرناک است؟

مگس کفتر یا کبوتر معمولاً به همراه حشراتی مانند مایت، کنه کبوتری و شپش پرنده به محل سکونت انسان هجوم می آورند و میزبان مناسبی برای تولید (اسپروزوئیت ها) از پارازیت های پروتوز در کبوترها محسوب می شود و مانند سایر انگل هایی نظیر مالاریا برای کبوترهای بالغ بخصوص کبوترهای جوان منجر به مرگ آن ها می شود.

مگس کفتر چیست و آیا برای انسان خطرناک است؟
کد خبر : ۲۳۴۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح- مگس شپش کبوتر با نام علمی Pseudolynchia canariensis به عنوان یک اکتو پارازیت و انگل در بدن کبوترها و پرندگان شناخته شده است.

مگس های کبوتر از خون گرم کبوتر و سایر پستانداران و انسان تغذیه می کنند.

هر دو جنس نر و ماده مگس کبوتر از خون تغذیه می کنند. آنها برای تغذیه به بدن میزبان می چسبند که موها و پرهای روی سطح بدنشان این توانایی را به آن ها می دهد.

پنجه های مخصوص آن ها کمک می کند تا بتوانند میزبان خود را محکم نگه دارند.

مگس های کبوتر بال های خود را، برای زمان بلوغ خود حفظ و نگهداری می کنند.

سایر گونه ها اغلب بدون بال هستند و یا بال های خود را پس از بلوغ و زمانی که میزبان خود را پیدا می کنند، از دست می دهند.

مگس کفتر

گسترش آلودگی حشره مگس کبوتر

حشره مگس کبوتر به عنوان یک انگل مضر قابل انتقال از پرندگان به انسان می باشد و در مناطق گرمسیری - نیمه گرمسیری و معتدل با زمستان خفیف از جمله تهران و سایر شهر های ایران قابل مشاهده می باشند.

 شناخت مگس کبوتر

حشره مگس کبوتر یک مگس خونخوار مسطح به رنگ قهوه ای است که در میان بال و پرهای در لانه کبوتر زندگی می کنند. طول بدن مگس های کبوتر در قسمت سر حدود 5 تا 6 میلی متر می باشد وطول بدن با احتساب بال ها 6 تا 7 میلیمتر می باشد و اغلب به آهستگی حرکت می کنند. اسکراب یا پوشش اسکلتی خارجی آن ها بسیار سخت است که این امر باعث حفاظت مگس های کبوتر در برابر میزبان می شود.

 زیستگاه و تکثیر مگس کبوتر

انگل مگس کبوتر (مگس شپش) ، بسیار فعال و خطرناک می باشند. حشره مگس ماده ، تولید لارو کرده و همزمان لاروهای در حال رشد را درون بدن خود مراقبت و محافظت می نمایند تا زمانیکه تبدیل به شفیره گردند. لاروها از ترشحات غدد شیری رحم مادر تغذیه می کنند.

پس از سه دوره تشکیل لارو، وقتی لاروهای مگس شپش کبوتر به حداکثر رشد خود رسیدند، مگس های کبوتر بالغ به سرعت شفیره را از بدن خود خارج نموده، سپس به سرعت شفیره تغییر رنگ داده و شروع به تیره شدن می نماید.

این شفیره ها شبیه به دانه های قهوه ای رنگ بوده و در زیستگاه پرندگان به خصوص کبوترها، یا در لبه های پنجره ها که محلی برای استراحت کبوترها بوده، این شفیره ها یافت می شوند.

پس از اینکه چرخه زندگی مگس های کبوتر کامل گردید، شفیره ها تبدیل به حشرات بالغ شده و سپس برای تغذیه به جستجوی میزبان می گردند.

مگس کبوتر وحشی چگونه زندگی می کند؟

مگس شپش تقریبا به طور انحصاری بر روی میزبان خود زندگی می کنند.

آنها ترجیح می دهند در مناطقی بمانند که پوست نازک دارد مانند قسمت داخلی ران، غلاف یا پستان و ناحیه مقعد از میزبان تغذیه می کنند. ا

ز آنجایی که آنها بال های بسیار کوچکی دارند، توانایی آنها برای پرواز محدود است. بنابراین، مگس شپش با استفاده از پاهای پنجه دار خود یا با پروازهای بسیار کوتاه (که بیشتر شبیه پریدن است) در اطراف میزبان حرکت می کنند.

مگس کبوتر از چه چیزی تغذیه می کند؟

مگس شپش کبوتر از خون گرم تغذیه می کند. گفته می شود که خونخوار است. برخلاف سایر حشرات مانند پشه که فقط ماده نیش می زند، در مگس کبوتر نیش توسط نر و هم ماده ایجاد می شود!

این گاز گرفتن است که بسیار دردناک است و باعث می شود حیوان حرکات دفاعی ناگهانی انجام دهد یا اضطراب نشان دهد. علاوه بر این، از آنجایی که مگس شپش عمدتاً در مکان‌هایی در بدن که برای آن‌ها غیرقابل دسترس است گزش ایجاد می کند.

چگونه تشخیص دهیم که حشره مورد نظر مگس شپش است؟

حشره مگس شپش با توجه به اینکه بیشتر در بدن پرندگان بخصوص کبوتر زندگی می کند به مگس کبوتری نیز معروف است و یک انگل خونخوار (تغذیه کننده از خون میزبان ) و بسیار انعطاف پذیر است.

عمدتاً در اطراف حیواناتی مانند گاو، گوسفند، اسب و پرندگان یافت می شود اما گاهی اوقات به انسان نیز حمله می کند.

مگس شپش عضوی از خانواده هیپوبوسکید است که در اینجا نحوه تشخیص آن آمده است:

  • مگس شپش بدنی صاف و سخت دارد و سرش در قسمت قفسه سینه فرو رفته است.
  • اندازه بدن مگس شپش به طور متوسط 6 تا 8 میلی متر​​است.
  • مگس شپش شش پای تنومند با پنجه دارد.
  • به صورت "خرچنگ مانند" یا با قابلیت پرواز بسیار کوتاه، حرکت می کند.
  • در تشخیص مگس شپش برای شما امکان اشتباه وجود ندارد! چون مگس شپش شبیه هیچ چیز حشره دیگری نیست.

 

۰
ارسال نظر