درگیری هیپهاپولوژیست و تتلو/ توهین ناموسی؛ سنت زشت در رپ فارسی

در چند روز اخیر درگیری بین یک خواننده رپ نسل جدید که ظاهرا پزشک هم هست با یک رپ کن قدیمی حواشی زیادی داشته است.

کد خبر : ۹۸۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح - یکی از آسیب هایی که ورود یک پدیده از غرب به شرق دارد ورود تمام و کمال آن پدیده بدون در نظر گرفتن فرهنگ بومی است. در مورد رپ نکته تلخ تر این است که برخی عوامل یک خرده فرهنگ خاص گنگستری وارد فرهنگ اصیل ایرانی شده است.

به گزارش وقت صبح، چند روز پیش خواننده ای ملقب به هیپ هاپولوژیست که متولد دهه 70 است در یک برنامه زنده اینستاگرامی به امیر تتلو توهین ناموسی کرد.

او که به نظر می رسید در حالت طبیعی به سر نمی برد در حالیکه می توانست این اتفاق را کتمان کند ماجرا را ادامه داد و در استوری های بعدی به چند نفر دیگر هم توهین کرد.

در مقابل رپ‌کن های نسل یکی و مدیر برنامه‌ها و آهنگسازهایشان در شبکه‌های اجتماعی از الفاظ رکیکی برای او استفاده کردند. به گزارش وقت صبح، بعد از چند ساعت صفحه اینستاگرامی این رپ‌کن جوان از دسترس خارج شد اما حواشی همچنان ادامه دارد و متاسفانه توهین‌های زیادی از دو سمت صورت می گیرد.

در خرده فرهنگ رپ آمریکا آنهم نه همه رپرها بلکه در برخی سبک‌های گنگستری و دریل این توهین‌ها رواج دارد اما آیا ورود آن به فرهنگ ایرانی که بالاترین ارزش را برای مادر قائل است قابل توجیه است؟

بخوانید: اختلاف نسل 4 رپ فارسی با نسل یک بر سر چیست؟

سنت زشت توهین در رپ

ادعای نسل یکی ها این است که ما اگر توهین می کنیم منظوری نداریم و با رفقای قدیمی خود شوخی داریم اما اینها نباید این کار را بکنند.

هرچند از هر نظر نگاه کنیم این توهین ها درست نیست اما نسل یکی ها هم باید بپذیرند وقتی پدیده ای رایج شود کنترل عواقب آن از دست خارج می شود.

هرچند این خواننده های قدیمی هم اخیرا کمتر توهین می کنند و اصطلاحا دیس ترک هایی که داشتند را از صفحاتشان پاک کردند و حتی تتلو از شایع رسما عذرخواهی کرد اما متاسفانه تا حدی قبح این توهین ها شکسته شده و حتی یک جوان 22 ساله که اتفاقا از اصیل ترین مناطق کشور مثل جنوب و شمال کشور هستند گاهی آن را به کار می برد.

امیدواریم حالا که فضای رپ فارسی کمی عقلانی تر شده و تعداد زیادی خواننده داخل کشور هستند که ادبیات توهین آمیز ندارند این مساله توهین ناموسی برای همیشه حل شود.

اخیرا سینا ساعی که به پسر مودب رپ فارسی معروف است به همراه نیما شعبان نژاد در تهران اجرا داشتند که می تواند نشانه خوبی برای هم نسل ها باشد. به گزارش وقت صبح همچنین یاس هم که ادبیات توهین آمیز ندارد در ایران است و با رسانه های داخلی مصاحبه داشته است.

در برنامه های صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی هم گاهی از رپ استفاده می شود.

هرچند ذات این موسیقی ادبیاتی متفاوت و خیابانی دارد و شاید نتوان انتظار داشت همه مثل یاس و سینا ساعی بخوانند اما از هر دیدگاهی نگاه کنیم توهین ناموسی سنتی زشت در رپ فارسی است که خود رپ‌کن‌ها هم بارها به اشتباه بودن آن اعتراف کرده‌اند.