ویدئو/ وقتی مار طعمه یک پرنده کوچک و ضعیف می‌شود!

ویدئوی جالبی از شکار یک مار توسط یک پرنده کوچک منتشر شده است.

کد خبر : ۹۷۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح ، این ویدئو که توسط یک گردشگر در پارک کروگر در آفریقای جنوبی گرفته شده است، یک پرنده کوچک سبز رنگ شروع به خوردن مار کوچک سیاه رنگ می‌کند.

دلیل این که چرا مار فرار نمی‌کند یا این که با پرنده به مقابله نمی‌پردازد، برای بینندگان جای سوال دارد.

ماری که جفتش انتقام می‌گیرد

همان‌طور که می‌دانید مارها اغلب زندگی انفرادی دارند و تمایلی هم به زندگی گروهی ندارند. اما در میان مارها، یله مار (Easten Montpellier Snake، Malpolon insignitus) استثنا است.

خسرو رجبی‌زاده می‌گوید: «یله‌مارها یک نر غالب دارند و این نر، ماده‌ای را در فصل تولیدمثل انتخاب می‌کند. من همیشه این را گفته‌ام که داستان‌هایی مانند این‌که جفت مار از شما انتقام می‌گیرد اشتباه است. اما این خصلت تنها در یله‌مار دیده می‌شود، زیرا نر غالب از ماده‌ای که انتخاب کرده، مراقبت می‌کند؛

ضمن این‌که نر غالب چند نر دیگر در اطراف خود دارد که آن نرها فرمانبر از این نر غالب هستند. نرهای فرمانبر آن‌هایی هستند که زورشان به نر غالب نمی‌رسد، ولی در گروه نر غالب هستند و در نزدیکی نر غالب زندگی می‌کنند.

در نتیجه اگر نر غالب بخواهد با نر دیگری درگیر شود، نرهای فرمانبر به نر غالب کمک می‌کنند. این مساله حتی در مورد درگیری با انسان‌ها هم صدق می‌کند.»

علامت‌گذاری مار غالب

رجبی‌زاده در ادامه می‌گوید: «نرهای غالب یله‌مار برای ماده‌شان طعمه شکار می‌کنند و نرهای فرمانبر هم همین کار را انجام می‌دهند تا ماده از تخم‌هایی که گذاشته زیاد فاصله نگیرد.

یله‌مار ماده روی تخم‌ها نمی‌خوابد، اما در هر صورت نزدیک تخم‌ها می‌ماند. این گونه در میان مارهای ایران خیلی خاص است و تنها ماری است که این ویژگی منحصربه‌فرد زندگی گروهی را در زمان تولید مثل دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این مار که با بقیه مارها بسیار تفاوت دارد، این است که نه‌تن‌ها ماده خودش بلکه حتی نرهای فرمانبر خودش را هم علامت‌گذاری می‌کند.

این کار از طریق ترشح یک نوع فرومون از غدد بینی انجام می‌شود تا گروهش با بقیه یله‌مارها قاطی نشوند!»