چگونه بفهمیم چه کسی به کارتمان پول واریز کرده است؟

وقت صبح: گاهی پیش می‌آید مبلغی به کارت شما واریز شده و هرچه فکر می‌دانید متوجه نمی‌شوید چه کسی این پول را به کارت شما زده است. در این مطالب به این موضوع می‌پردازیم.

کد خبر : ۴۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
1

وقت صبح| احتمالا برای خیلی از ما پیش آمده است که پولی به حسابمان واریز شده، پیامک آن هم آمده است اما نمی دانیم از کجا. معمولا در این مواقع اول فکر می‌کنیم از چه کسی پول می‌خواستیم یا ممکن است حقوقمان یا سود سهاممان باشد.

به گزارش وقت صبح، فهمیدن اینکه از کجا پول برایمان واریز شده یکی از دغدغه های گاه و بیگاه ما است که راه حل خیلی ساده ای ندارد اما ترفندهایی دارد.

اول باید دقت کنیم معمولا دو نوع واریز وجود دارد:

  • کارت
  • اتاق پایاپای الکترونیک

سپس با توجه به هر کدام از این موارد روش هایی وجود دارد که فرستنده وجه مشخص شود. البته شاید ساده ترین راه این باشد که از هر کس قرار است برای ما وجه واریز کند بخواهیم فیش واریزی را ارسال کند اما همیشه اینطور نیست.

گاهی سود یا حقوق از سمت شرکت حقوقی است، گاهی شخصی است که به تعداد زیادی کارت پول فرستاده و نمی تواند تک تک فیش ارسال کند. ممکن است در برخی موارد هم فردی به شما مدتها قرض داشته و رویش نشده بگوید واریز کرده است.

ممکن است کسی خواسته باشد ناشناس به شما کمک کند یا حتی ممکن است با کسی قهر باشید و تصمیم گرفته بدون اینکه بگوید حسابتان را صاف کند!

برای تشخیص هرکدام از این احتمالا برای دریافت پول از منبع نامعلوم روش هایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: رمزگشایی از جزئیات ادغام ۵ بانک نیروهای مسلح

چطور بفهمیم از چه کارتی برای ما ول واریز شده است؟

برای این کار ابتدا پیامک خود را چک کنید. اگر نوشته بود کارت یعنی شخصی از کارت بانکی برای شما پول واریز کرده است. معمولا اعداد واریزی از این روش رند است، چون فرد عدد را دستی وارد کرده است. مثلا قرضی که به شما داشته احتمالا رند بوده است و یا دستمزدی که برای کارتان تعیین کردید.

در این حالت شما می توانید ده گردش حساب خود را با استفاده از عابر بانک یا حتی نرم افزارهای گوشی بگیرید. برخی بانک ها شماره کارت واریزی را نمایش می‌دهند.

البته بانک های مختلف خدمات متفاوتی ارائه می دهند. مثلا در مورد بانک ملی با سامانه بام می توانید شماره کارت واریز کننده را ببینید.

شما می توانید با استفاده از همان دستگاه عابر بانک یا حتی گوشی اقدام برای واریز پول کنید تا بفهمید صاحب شماره کارت کیست. می‌توانید در مرحله آخر که اسم شخص را دیدید واریز خود را کنسل کنید.

این روش برای حجم کوچک و تراکنش های شخصی است اما اگر حجم پول های انتقالی برای شما زیاد است و فیش واریزی ارسال نمی شود بهتر است از خدمات ویژه بانک ها استفاده کنید که برای کارفرمایان و صاحبان کسب و کار ارائه می شود.

راه دیگر مراجعه مستقیم به شعب بانک ها و درخواست ریز حساب است. میتوانید از بانک بخواهید مشخصات فردی که برای شما پول واریز کرده است را بگوید.

اتاق پایاپای الکترونیک چیست؟ و چطور منبع پول را بفهمیم؟

سامانه اتاق پایاپای الکترونیک ( ACH ) برای انبوه پرداخت‌های بین بانکی به صورت الکترونیک راه‌اندازی شده است.

این سامانه قابلیت‌هایی همچون حواله پول از یک بانک به چند بانک دیگر و پرداخت سود سهام در همه بانک‌ها و حواله یک مشتری از یک بانک به بانکی دیگر را دارد.

اگر در پیامک مبلغ واریزی به شما از عبارت اتاق پایاپای الکترونیک استفاده شده است بدانید از این روش برای واریز مبلغ به شما استفاده شده است.

راه شما برای اینکه بفهمید چه خشص یا شرکتی از این روش برای شما پول واریز کرده است کمی دشوار است. شما باید مستقیم به شعبه بانک مراجعه کنید و بپرسید ماجرا چیست.

اما از آنجایی که فرستنده مبلغ به شما محدود است معمولا خودتان میتوانید حدس بزنید. مثلا حقوق ماهانه شما ممکن است از این روش واریز شده باشد که معولا هم مبلغ رندی نیست.

اگر جز سهامداران بورس باشید سود مجامع شرکت ها معمولا به شماره شبای بانک شما واریز می شود.

می توانید در پرتفوی خود ببنید کدام یک از سهم ها سود مجمع سالیانه برای شما واریز کرده اند. با مطابقت دادن عدد موجود در پرتفو با مبلغی که در پیامک برای شما ارسال شده است می توانید از منبع پول مطلع شوید.

منبع: وقت صبح

اعلام شماره پاسخگویی به سوالات درباره سهام عدالت