تصاویر/ تمام سیگارهای ایرانی تا کنون؛ زمانی که نخی یک شاهی بود!
هر نخ سیگار در ایران زمانی تنها یک شاهی قیمت داشت اما اکنون همان برندهای قدیمی نخی ۲۵۰ تومان به فروش میرسد.
به گزارش وقت صبح، در سالهای اخیر با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی کشور، طرح اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین برندهای داخلی باید تقویت شوند و توسعه یابند، سیگار و دخانیات نیز مشمول این دستور کار قرار میگیرند.
گردش مالی محصول سیگار در کشور حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و این خود اهمیت این صنعت و امکان تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران را نشان میدهد و میتوان از محبوبیت برندهای قدیمی در راستای این هدف استفاده کرد.
شاید امروز برندهای مطرح ایرانی در دخانیات انگشت شمار باشد ولی اوضاع همیشه به این شکل نبوده است.
ایران در حال حاضر در موقعیتی جغرافیای خاصی قرار دارد که به دلیل همسایگی با افغانستان و پاکستان به یکی از مسیرهای ترانزیتی قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل شده است.
همین امر باعث شده تا به رغم هزینههای مالی و جانی زیادی که سالانه کشور در مبارزه با موارد مخدر میدهد، این مواد افیونی با حجمی نسبتاً بالا و قیمتی بسیار پایین توزیع شوند و به همین دلیل یکی از تهدیدهای جدی سلامت اجتماعی و بهداشتی جامعه به شمار میرود.
از سوی دیگر پدیده قاچاق سیگار هم باعث شده است تا سالانه مبالغ کلانی ارز از کشور خارج شده و سیگار خارجی قاچاق وارد شود، همه این عوامل در کنار تاکید مقامات کشور مبنی بر در پیش گرفتن سیاستهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، دست به دست هم میدهند که شاید یکی از راهکارهای موجود ارتقای سطح کیفیت سیگار تولید داخل باشد.
توتون و سیگار از ابتدای حضور خود همیشه نقش مهم و تأثیرگذاری در زندگی مردم ایران داشته اند. توتون از زمان شاه عباس صفوی وارد زندگی ایرانیها شد و تا به امروز دست خوش تحولات بسیاری قرار گرفت تا بدین شکل امروزی خود یعنی سیگار درآمد.
سیگار برای اولین بار توسط روسها به ایران معرفی شد اما تا ملی شدن سیگار راه درازی در پیش بود تا این که با تصویب قانون انحصار دخانیات در ۲۶ اسفند ۱۳۰۷ در مجلس شورای ملی، اولین سیگارهای مارکدار ایرانی به مرور به بازار ایران راه پیدا کردند.
اشنو
پیشکسوت سیگارهای ایرانی این سیگار جزو قدیمیترین سیگارهای ایرانی است و در شمار پیسکسوتان قرار میگیرد. سیگار اشنو در بستههای ۲۰ عددی و در چهار نوع اشنو، اشنو نو، اشنو ویژه و اشنو پارس به بازار عرضه شد.
بستهبندیهای اشنو به شکل کاغذی و ساده هستند. این سیگار نام خود را از شهر اشنویه که توتون خود را از آن تأمین میکرد گرفته است.
ویژگی اصلی اشنو در کنار ارزانی، بدون فیلتر بودن آن است که آن را جزو سیگارهای تلخ و سنگین میکند.
علی رغم پرطرفدار بودن این سیگار در بین طبقه کارگری برخی روشنفکران زمان خود به این سیگار علاقهمند بودند شاید از معروفترین آنها بتوان به جلال آل احمد اشاره کرد که و سیمین دانشور در مصاحبهای علت اصلی مرگ وی را مصرف بیش از حد اشنو ویژه عنوان کرد.
در حال حاضراشنو ویژه در بازار به صورت محدود و با قیمت ۲۰۰۰ تومان و نخی حدود ۱۰۰ تومان موجود است، سیگار اشنو در سالهای دور نخی یک شاهی بوده است که این خود به تنهایی تحولات اقتصادی ایران در کمتر از یک قرن را نشان میدهد.
البته توتون آن به مرغوبیت گذشته نیست که علت آن را باید در ضعف کشت توتون مخصوص این سیگار جست و جو کرد.
هما
سیگاری زنانه این سیگار پس از اشنو جزو قدیمیترین و معروفترین سیگارها به شمار میآید. سیگاری باریکتر از سیگارهای معمول و به دلیل همین ظرافت بین زنان اندکی که آن زمان سیگاری بودند پرطرفدار بود.
هما، هما فیلتردار، هما ویژه و هما بیضی انواع آن هستند. سیگارهای هما ابتدا در بستههای ۵۰ عددی عرضه شدند اما هما بیضی در بستههای ۴۰ عددی و با بستهبندی متفاوتی ارائه شد؛
این بستهبندی به شکل کتابی بود. هم اکنون شرکت دخانیات گیلان، سیگار هما را تولید میکند و با قیمت ۲ هزار تومان در بازار موجود است.
زر
اولین سیگار فیلتردار ایرانی سیگار زر به دلیل زمان طولانی به اتمام رسیدن به تهران - کرج معروف است. این سیگار اولین سیگار فیلتردار ایرانی است و پس از آن برخی برندها هم چون اشنو و هما، سیگار فیلتردار را تولید کردند.
این سیگار پیش از انقلاب جزو سیگارهای پرفروش بود و اشخاص معروفی هم چون فروغ فرخزاد به کشیدن این سیگار شهره بودند.
زر هم اکنون در بازار به قیمت ۵هزار تومان موجود است؛ سیگاری که زمانی نخی یک شاهی به فروش میرسید اکنون نخی ۲۵۰ تومان است.
زرین
محبوب سیاستمداران زرین در کنار زر جزو سیگارهای محبوب و پرطرفدار بود با این تفاوت که این سیگار در میان سیاسیون پیش از انقلاب نیز طرفداران بسیاری داشت و این بر محبوبیتش میافزود.
جدا از محبوبیت این چنینی زرین، این سیگار هیچ تفاوت ویژهای با سیگار زر ندارد.
تاج
اولین سیگار اسانس دار این سیگار از ترکیب توتونهای گوناگون و اضافه کردن اسانس به آن تولید میشد. اسانس و فیلتر استعمال این نوع سیگار را راحتتر میکرد.
این سیگار با وجود مدت زمان کوتاهی که پیش از انقلاب فعالیت کرد توانست مشتریان خود را بیابد اما پس انقلاب به دلیل نام و طراحی بستهبندی از چرخه تولید خارج شد.
در حال حاضر این سیگار تولید نمیشود ولی ۲ سال قبل دخانیات تلاشی برای احیای این سیگار با برندی جدید انجام داد که البته این کار ناتمام باقی ماند.
فروردین
مناسبتی فروردین در کنار سیگارهای تیر و اردیبهشت به عنوان سیگارهای مناسبتی شناخته میشوند، بدین معنا که نام خود را به مناسبت ماهی که در آن تولید شدهاند گرفته اند.
سیگارهای تیر و اردیبهشت در بازار به قیمت ۱۵۰۰ تومان موجود است.
شیراز
ذغال دار این سیگار به صورت لایت به بازار عرضه میشود اما به دلیل ذغالی که در فیلترش موجود است دود سنگینی را از خود ساطع میکند. این سیگار تنها سیگار ذغال دار ایرانی است.
سیگار شیراز در حال حاضر به قیمت ۲ هزار تومان یافت میشود.
بهمن؛ استانداردترین سیگار ایرانی
این سیگار محبوبترین و استاندارترین برند ایرانی است که حتی از نمونه خارجی خود بهتر است. شکل کلاسیک آن کوچک و ۲۰ عددی با فیلترهای زرد رنگ است.
درحقیقت این سیگار از کشور آلمان غربی خریداری شد. این سیگار با سه نوع اصلی سوئیسی، پایه بلند و پایه کوتاه در بازار به قیمت میانگین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان موجود است و تمام انواع سیگار بهمن توسط شرکت دخانیات گیلان تولید و به بازار ایران عرضه میشود.
البته این نکته که سیگارهای بهمن کیفیت سالهای ابتدایی خود را ندارد. در سالهای اخیر صحبتهایی در رابطه با عرضه و تولید انبوه سیگارهای برند قدیمی هم چون هما، تاج، زرین و… به گوش رسیده اما تا کنون اقدام تأثیرگذاری در این زمینه صورت نگرفته است.
واقعیت این است که مشکلات داخلی شرکت دخانیات و تغییرات مکرر مدیران این شرکت، فرصتی برای احیا برندهای ایرانی و رقابت با برندهای معتبر غربی را به کشور نمیدهند.
در حال حاضر شرکتهایی هم چون کنت، کارخانه تولید در ترکیه با هدف صادرات و قاچاق سیگار به ایران ایجاد کرده اند. این در حالی است که ایران حتی توان احیا برندهای قدیمی خود را ندارد.
منبع: اتاق نیوز