رپ فارسی بالاخر رسمی می شود؟

اجرای چند تئاتر و حتی پرفرمنس محدود از چهره‌های سرشناس رپ فارسی مثل رض، تهم، سینا ساعی، امیرخلوت و.. در تهران زمزمه رسمی شدن رپ فارسی را مطرح کرده است.

کد خبر : ۲۲۲۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، تاکنون چند اجرای با مجوز ولی محدود از نسل یک تا نسل چهار رپ فارسی در کشور انجام شده است.

علاوه بر این حضور یکی از سرشناس ترین چهره های رپ فارسی یعنی محمدرضا شایع در میان مردم بدون دردسر و حضور هیپهاپولوژیست و چرسی در ورزشگاه و شهرهای دیگر غیر از تهران کم کم آنها را شبیه خواننده‌های پاپ مجاز کرده است.

اما آیا آثار تک و توک مجاز به همخوانی یاس یا رپ در تیتراژ سریال ها مانند پاپ کاملا رسمی می‌شود؟

در این رابطه مجله بیلبورد نوشته است: حضور چهره های شاخص «رپ فارسی» در تئاتر، این روزها مورد توجه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد برخلاف برخورد تند با رپ در سالهای اخیر، حالا «رپ فارسی» در حال پذیرش و رسمیت از سوی مدیران فرهنگی است. 

رپ فارسی با مخاطبان میلیونی، این روزها سهم زیادی از مارکت موسیقی ایرانی را به خود اختصاص داده و جسته و گریخته، اخبار برگزاری کنسرت های زیرزمینی رپ در تهران هم منتشر می شود. 

سالها پیش «پیروز ارجمند» (مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد) در یک گفتگوی رسمی اعلام کرد که موسیقی رپ با تعریفی جدید و تحت عنوان «گفتاواز» قرار است به صورت رسمی فعالیت هایش را آغاز کند. 

موضوعی که با برکناری خبرساز این مدیر موسیقی در ایران، نیمه کاره ماند و حالا بار دیگر به نظر میرسد پروژه رسمیت رپ فارسی کلید خورده است. 

پیروز ارجمند در آن گفتگو درباره مجاز شدن رپ فارسی گفته بود: «این موسیقی ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگمان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند.

بیشتر از یک دهه است که موسیقی رپ در ایران اقبال و مخاطبان گسترده‌ای پیدا کرده و خوانندگان بسیاری آثار خود را در این قالب تولید می‌کنند.

با این حال فعالیت‌های خوانندگان و آهنگسازان رپ ایرانی عمدتا بدون مجوز و زیر زمینی بوده است.

این مساله عرضه و فروش آثار و برگزاری کنسرت‌ها را دشوار می‌کند و در مواردی به برخوردهای قضایی با آنان انجامیده است.

ماهیت رپ اعتراض و انتقاد اجتماعی است پس به سمت گرایش‌های شیطان‌پرستی نمی‌رود و نرفته است!»