ویدئو/ پلنگی که در برابر گله شیرها جانانه مقاومت کرد!

پلنگ‌ها جزو کوچک‌ترین گربه سانان هستند، به همین دلیل در نبرد با سایر گربه سانان نظیر شیر در موضع ضعف قرار دارند.

کد خبر : ۲۱۸۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، در این ویدئو می‌بینیم که پلنگ در محاصره چند شیر قرار گرفته، اما تا پای جان مقاومت می‌کند. 

امیدواریم این پلنگ از مهلکه جان سالم به در برده باشد. 

تنها زندگی کردن؛ نقطه ضعف پلنگ‌ها

پلنگ‌ها مانند ببرها گروه ندارند و جداگانه زندگی می‌کنند. اما مانند اکثر جانوران گوشتخوار دارای قلمرو هستند. 

اندازه‌ی قلمروی پلنگ به عوامل گوناگونی چون جنسیت، سن، غنی بودن محل زندگی از نظر طعمه و حضور یا نبود شکارچیان بزرگ دیگر در آن بستگی دارد. 

پلنگ‌ها به طور مداوم به اطراف قلمرو خود سرکشی می‌کنند و سراسر مرزهای آن را با نشانه‌های گوناگون مانند پشته کردن خاک، پنجه کشیدن بر روی درخت و ریختن سرگین با بوی خاص یا پاشیدن ادرار با حجم کم روی جای پنجه کشی بر درخت و روی محل پشته کردن خاک یا روی قسمت‌های انتهایی گیاهان و بوته‌ها نشانه‌گذاری می‌کنند. پلنگ‌ها ۶ تا ۷ روز و وقتی ماده در موسم تولیدمثل است، گرد هم می‌آیند. 

رژیم غذایی و شکار پلنگ‌ها 

پلنگ تقریبا از هر حیوانی که بتواند شکار کند، تغذیه می‌کند. پلنگ با کمین کردن در مسیر طعمه، همراه با دویدن و پرش ناگهانی شکار می‌کند. 

شاید پلنگ در میان گربه‌های بزرگ بهترین کمین کننده باشد. پلنگ علاوه بر بینایی بسیار قوی، ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارد که می‌تواند با اتکا به این ویژگی‌ها هر وقت اراده کند به شکار هر جانوری بپردازد. 

مثلا موهای نرم پای پلنگ که باعث خفه شدن صدای گام برداشتن او می‌شود. یا موهای ریز داخل گوش‌های پلنگ که در مقابل جریان باد حساسیتی فوق العاده دارند. 

این موها کوچکترین تغییر جهت باد را مشخص می‌کنند و پلنگ می‌فهمد که در صورت تغییر ندادن مسیرش، طعمه بویش را می‌فهمد و فرار می‌کند. 

پلنگ‌ها مانند پراکندگی وسیعشان دارای رژیم غذایی وسیعی نیز هستند. یعنی حتی از روی فهرست طعمه‌های خورده شده توسط پلنگ تا حدودی می‌توان فهمید که در آن منطقه چه حیوانات دیگری زندگی می‌کنند. 

پلنگ‌ها با از بین بردن حیوانات ضعیف و پیر در بهتر کردن نسل طعمه‌ها از نظر ژنتیک نقش مهمی دارند. پلنگان تنها گربه‌های بزرگی هستند که می‌توانند شکار خود را به بالای درخت ببرند.