ویدئو/ نفخ عظیم گاو بی‌نوا نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود!

یک گاو بی‌نوا به دلیل نفخ شدید در مزر خفگی قرار گرفته بود.

کد خبر : ۲۱۳۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح ، اما خانم دامپزشک با خالی کردن گازهای تولید شده از گیاه، این گاو را از درد و مرگ نجات می‌دهد.

عارضه نفخ در گاو

ثمر: در بررسی انجام شده در امریکا نفخ جزء چهارمین عامل ایجاد کننده مرگ ناگهانی معرفی شده است. در مطالعه‌ای روی ۳۵۰ هزار راس گاو پرواری در ایالت کاترانس امریکا میزان تلفات ناشی از عارضه نفخ حدود ۱/۰درصد بوده است.

گوساله ها، بره‌های شیرخوار، اسب و گوسفند، گاو شیری و پرواری به این بیماری مبتلا می‌گردند.

سرعت بالای غذا خوردن، رطوبت و نم در غذا میتواند در بروز نفخ کمک کند، یونجه خشک، غذاهای نرم وآسیاب شده نیز میتواند نفخ ایجاد کند.

مقدار زیاد کنسانتره در غذا با افزایش بروز اسیدوز و کاستن ازحرکات دستگاه گوارشی در خروج گاز و عبور غذا از مسیر گوارشی در ایجاد نفخ موثر است.

انسداد مری در اثر فشار خارجی

انسداد مری در اثر فشار خارجی، انسداد کاردینا، اختلال عصب واگ، فتق دیافراگم از عوامل مهم‌عدم خروج گاز از محیط شکمبه است.

بزاق در دستگاه گوارش با کاستن از کشش سطحی مایع شکمبه و با خاصیت بافری که دارد و با افزایش رقت مایع شکمبه‌ای و حرکت مواد غذایی، در کاستن احتمال بروز نفخ و حتی جلوگیری از بروز آن موثر است.

از بیماری‌های عفونی غیر گوارشی که با اثرگذاری بر اعصاب یا دستگاه گوارش زمینه ساز بروزعارضه نفخ هستند، میتوان بیماریهای سل و کزاز را نام برد.

در بیماری سل غدد لنفاوی مری متورم شده و با اعمال فشار خارجی بر مری مسیر آن را مسدود می‌کند. در بیماری کزاز در گوساله‌ها با ایجاد اختلال در عصب واگ عمل ناودان مری مختل می‌گردد و این زمینه ساز بروز نفخ مزمن است.

از عوامل میکروبی شکمبه باکتری‌های کپسول دار و پلی ساکاریدهای تولیدی آن‌ها در بروز نفخ نقش بیشتری دارند.

ویدئو: خبر فوری