مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک یکی از مهم‌ترین مراحل خرید‌و‌فروش خودرو است که انجام نشدن آن باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای فروشنده می‌شود. هنگامی که در فروش قولنامه‌ای مرحله تعویض پلاک انجام نشود، مالیات نقل‌و‌انتقال، خلافی و عوارض سالیانه خودرو فروخته‌شده پرداخت نخواهد شد. علاوه‌بر این، هر خلافی که راننده انجام دهد، به نام مالک سند خودرو ثبت خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی مدارک مورد‌نیاز برای خرید و فروش خودروّit و موتور‌سیکلت می‌پردازیم. پس بدون معطلی، با فراهم کردن مدارک تعویض پلاک و دریافت نوبت به یکی از شعب تعویض پلاک مراجعه کرده و انتقال مالکیت خودرو را انجام دهید.

کد خبر : ۱۸۹۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
0

مدارک لازم برای تعویض پلاک خریدار و فروشنده

حضور فروشنده و خریدار برای تعویض پلاک الزامی است. هر یک از این افراد نیز باید مدارک مشخصی را قبل از فرا رسیدن زمان نوبت تعویض پلاک آماده کنند. اگر قصد فروش خودرو را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای نوبت دهی تعویض پلاک مدارک زیر را آماده کرده تا در سریع‌تر زمان ممکن برای انجام این کار اقدام کنید:

  • کارت خودرو
  • برگ سبز یا برگه شناسایی خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • پرداخت خلافی خودرو
  • کارت معاینه فنی معتبر

خریدار نیز باید علاوه‌بر مدارک شناسایی خود، قبض آب یا برق، سند یا اجاره‌نامه خانه را نیز به همراه داشته باشد تا آدرس او با مدرک در سیستم ثبت شود. در‌صورتی‌که سند خانه به نام همسر یا والدین شما باشد، باید مدارک شناسایی مالک خانه را به همراه داشته باشید. علاوه‌بر‌ این، به مدرکی برای اثبات نسبت شما با مالک خانه نیز نیاز خواهید داشت.

مدارک لازم برای وکالت تعویض پلاک

چنانچه امکان حضور هر یک از طرفین در روز نوبت تعویض پلاک نباشد، باید وکالت داده شود. حتی درصورتی‌که فروشنده یا خریدار مدارک را به شخص دیگر بدهد، مامور تعویض پلاک قبول نکرده و نوبت شما باطل خواهد شد. وکالت داده‌شده به خریدار، فروشنده یا نماینده هر یک از این افراد باید دفتری و قانونی باشد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت کارت خودرو، برگ سبز، بیمه‌نامه، برگه پرداختی خلافی و عوارض، کارت معاینه فنی و مدارک شناسایی خریدار و سند احراز محل سکونت نیز لازم است. علاوه‌بر این، اصل وکالت‌نامه و مدارک شناسایی وکیل نیز باید به‌همراه داشته باشید. برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک می‌توانید به‌راحتی از طریق سامانه خودروی من اقدام کنید.

در قانون جدید مدارک تعویض پلاک ۱۴۰۱، مرحله احراز محل سکونت خریدار به‌صورت اینترنتی در‌آمده تا از اتلاف وقت جلوگیری شود. خریدار می‌تواند از طریق سامانه سخای پلیس، استعلام وضعیت آدرس را انجام دهد. سپس مدرک احراز محل سکونت از طریق پست به آدرس مشخص‌شده ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور سیکلت

تعویض پلاک برای موتورسیکلت نیز الزامی است. این مدارک مشابه با مدارک تعویض پلاک خودرو برای فروشنده و خریدار متفاوت خواهد بود. معمولاً خریدار مدارک کمتری نسبت به‌فروشنده باید فراهم کند که یکی از آن‌ها، مدرک احراز محل سکونت از طریق سامانه سخا است. سایر مدارک لازم برای تعویض پلاک موتورسیکلت را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • کارت شناسایی خریدار و فروشنده
  • سند موتورسیکلت به‌نام فروشنده
  • بیمه شخص ثالث موتورسیکلت
  • برگه پرداخت خلافی و مالیات از طرف فروشنده

متاسفانه در کشور، روش‌های مختلفی مانند فروش قولنامه‌ای، صلح و هبه برای خرید موتورسیکلت انجام می‌شود که مشکلات قانونی متعددی به‌همراه دارد. از‌این‌رو، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از هر‌گونه مشکلات و پیگیری‌های قضایی، مرحله تعویض پلاک را به‌صورت وکالتی تا انتها انجام دهید تا مالکیت موتور فروخته شده به نام فروشنده باقی نماند. همچنین توصیه می‌کنیم قبل از خرید موتور معاینه فنی آن را هم بررسی کنید تا خیالتان بابت سلامت وسیله راحت باشد. برای این کار می‌توانید از خدمات معاینه فنی ۲۴ ساعته بهره ببرید.

مراحل نوبت دهی تعویض پلاک

اولین مرحله برای تعویض پلاک، دریافت نوبت از مرکز دلخواه است. در سایت برای تعویض پلاک نوبت را دریافت کنید و در روز مقرر از ساعت ۷ و نیم در مرکز باشید؛ زیرا این کار تا یک ساعت زمان می‌برد. هزینه‌هایی که برای تعویض پلاک باید پرداخت شود، به‌عهده خریدار خواهد بود.

در قدم بعدی، اصالت خودرو یا موتورسیکلت شما توسط کارشناسان مجموعه تایید می‌شود. پس از تایید اصالت، اجازه فک پلاک قبلی و صدور پلاک جدید داده خواهد شد. با برگه مجوز خریدار باید به انبار پلاک مراجعه کرده و پلاک جدید را تحویل بگیرد.

در‌صورتی‌که پلاک آزاد داشته باشید و از فک آن کمتر از سه سال گذشته باشد، امکان نصب آن روی خودرو خریداری‌شده را خواهید داشت. در‌غیر‌این‌صورت باید پلاک جدیدی برای شما ساخته شود که هزینه آن را از شما خواهند گرفت. ارسال پلاک فک‌شده آزاد برای شهرستان‌ها ۲۴ الی ۴۸ ساعت زمان می‌برد، ولی ساکنین تهران می‌توانند با مراجعه به شعبه‌ای که در آن پلاک قبلی را فک کرده‌اند، بدون معطلی تعویض پلاک را انجام دهند. البته این در‌صورتی است که خریدار پلاک آزاد داشته و نیاز به ساخت پلاک جدید نداشته باشد.