اینطوری کابینت جنس خوب رو تشخیص بده!

برای اینکه به راحتی بتوانید کابینت باکیفیت را از کابینت بی‌کیفیت تشخیص دهید؛ توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم الزامی است.

کد خبر : ۱۸۸۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
0

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در روز چقدر از کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌کنید؟ چقدر وسایلی که داخل آنها گذاشته‌اید حجیم و سنگینی هستند؟ و چند بار درب این کمدهای کاربردی را باز و بسته می‌کنید؟ همانطور که می‌دانید میزان و روش استفاده از کابینت‌ها مهم‌ترین عواملی هستند که عمر آنها را تعیین می‌کنند. در واقع هر چقدر بیشتر از کابینت استفاده شود؛ طبیعتا عمر مفیدش کوتاه‌تر خواهد شد. علاوه بر این، میزان مراقبت و نحوه نگهداری و نظافت کابینت‌ها نیز عامل مهمی در تعیین میزان دوام آنهاست. تمام این عوامل می‌توانند روی ماندگاری کابینت‌ها اثرگذار باشند؛ اما مهم‌تر از همه آنها، کیفیت کابینت و مرغوبیت مواد اولیه‌ای است که در تولید این محصول به کار برده شده است..همانطور که می‌دانید طیف متنوعی از کابینت‌ها در بازار وجود دارد که تفاوت اصلی بین آنها، کیفیت‌شان است. با این وجود شاید این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که چطور می‌توانیم بهترین جنس کابینت را تشخیص دهیم؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

بادوام ترین کابینت آشپزخانه کدام است؟

برای پاسخ به این سوال باید با انواع کابینت و مزایا و معایب آنها آشنا باشید. در این بخش، چند نمونه از کابینت‌های مرغوب را بررسی کرده و معایب و مزایای آنها را بیان می‌کنیم. به این صورت می‌توانید برای این پرسش که بادوام ترین کابینت آشپزخانه کدام است؟ پاسخی مناسب پیدا کنید.

کابینت چوبی

این مدل کابینت به محصولی گفته می‌شود که از الوارهای تهیه شده از چوب درختان مختلفی مانند گردو و بلوط ساخته شده است. البته در بیشتر موارد برای کاهش هزینه تولید، تنها درب این محصول از چوب ساخته می‌شود و بدنه یا همان یونیتش از جنس ورق MDF مرغوب است. طول عمر و دوام بالا، تنوع طرح و رنگ، قابلیت رنگ‌آمیزی آسان و سریع، دارای بودن بافت و طرح‌های منحصربه‌فرد و امکان سفارشی‌سازی و فرم‌دهی بالا از جمله مزایای این محصول هستند. در مقابل قیمت بالا، امکان وقوع انبساط و انقباض در اثر تماس با رطوبت و نیاز به مراقبت و نگهداری، 3 نقطه ضعف کابینت‌های چوبی قلمداد می‌شوند. علاوه بر این، برخی از مدل‌ها مانند کابینت مدرن را معمولا نمی‌توان با چوب تولید کرد. بهترین روش خرید کابینت، تهییه آن از مجموعه کابینت سازی است که از کیفیت محصولاتش مطمئن هستید، پیشنهاد میکنیم اگر به دنبال تهیه کابینت مدرن جنس خوب هستید اینجا کلیلک کنید تا نمونه کارها و کیفیت کار از طراحی تا اجرا را ببینید و بعد در صورت رضایت سفارش خود را ثبت کنید.

کابینت MDF

MDF یک نوع ورق ارزان‌تر از چوب است که با استفاده از رزین مخصوص و خرده چوب ساخته می‌شود. این ورق بافت نسبتا یکدست و همواری دارد و از نظر دوام، خیلی بهتر از نئوپان و تخته سه‌لایی است. قیمت ارزان، برش آسان و سریع و انعطاف‌پذیری بالا از مزایای عمده این ورق‌ها محسوب می‌شوند. این در حالی است که اگر از روکش مناسب برای آن استفاده نشود؛ با قرارگیری در معرض رطوبت به سادگی تاب برمی‌دارد. از طرفی MDF متراکم و سنگین بوده و نگه داشتن آن با پیچ کمی سخت است.

کابینت های گلاس

کابینت های گلاس از نظر میزان مقاومت یک پله بهتر از کابینت MDF است. در تولید این محصول از ورق‌های ام‌دی‌اف فشرده و مرغوبی استفاده می‌شود که با روکشی براق و پلاستیکی پوشانده شده‌اند. ظاهر براق کابینت هایگلاس باعث می‌شود که فضای آشپزخانه کمی بزرگ‌تر نشان داده شود. علاوه بر این برای افرادی که به دنبال آشپزخانه‌ای طراحی شده به سبک مینیمال هستند گزینه خوبی محسوب می‌شود. تنوع طرح و رنگ در این مدل روکش مقاوم در برابر رطوبت و گرد و خاک نیز بالاست. سطح براق، صاف و شیشه‌ای کابینت های گلاس این محصول را در برابر خط و خش بسیار آسیب‌پذیر ساخته است. ضمن اینکه لبه‌های این مدل کابینت معمولا تیز است و مغزی آن تاب‌آوری بالای در برابر رطوبت ندارد.

کابینت ممبران

ممبران به نوعی خاصی از روکش PVC گفته می‌شود که به صورت وکیوم قابلیت اجرا روی جنس‌های مختلفی از کابینت مانند چوب یا MDF را دارد. با این وجود مغزی آنچه که در بازار به عنوان کابینت ممبران می‌شناسند همان MDF است. برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه ساخت کابینت ممبران، فقط قسمت بیرونی درب‌ها را با این مدل روکش می‌پوشانند و بخش درونی با PVC سفید رنگ پوشانده می‌شود. این محصول بهترین مدل کابینت برای چیدمان آشپزخانه به سبک کلاسیک است؛ قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر کابینت‌ها دارد؛ تنوع طرح و رنگش بالاست و در مقابل رطوبت و نفوذ آب مقاوم است. در عوض دوام بالایی در برابر حرارت زیاد و نور مستقیم آفتاب ندارد؛ در صورت استفاده از ممبران بی‌کیفیت ممکن است بعد از مدتی روکشش کنده شود و امکان تورم این روکش وجود دارد.

کابینت فلزی

در گذشته به کابینت‌هایی که بدنه آنها از ورق گالوانیزه بود؛ کابینت فلزی گفته می‌شد. اما امروزه برای تولید این محصول از مواد اولیه مرغوب‌تری به نام فولاد ضدزنگ یا همان ورق استیل استفاده می‌شود. این مدل کابینت‌ها بیشتر مناسب نصب در آشپزخانه‌های صنعتی هستند؛ زیرا استیل فلزی ضدمیکروب است و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد. کابینت‌های استیل جدید از نظر ظاهری بسیار لوکس و زیبا هستند ولی قیمت‌شان نیز به همین نسبت بالاست. اما اگر برای ساخت آنها از مواد اولیه ارزان‌تری مانند آلومینیوم استفاده شود؛ هزینه تولید ارزان‌تر تمام می‌شود. به طور کلی کابینت فلزی خیلی آسان و راحت تمیز می‌شود؛ بادوام و انعطاف‌پذیر است و قابلیت بازیافت و استفاده مجددا را دارد.

روش تشخیص کیفیت کابینت

کابینتی باکیفیت است که در ساخت آن نکات زیر لحاظ شده باشد:

  • اندازه و ابعادش استاندارد باشد. استفاده از اندازه‌های غیراستاندارد بعد از مدتی باعث می‌شود که کابینت آسیب ببیند.
  • در طراحی آن نیازهای مشتری لحاظ شده باشد. هر مشتری بسته به نیازهای خود یک مدل کابینت با طراحی خاص را می‌پسند. به عنوان مثال برای مشتریانی که می‌خواهند فضای بیشتری برای طبخ غذا و کانتری شبیه به میز ناهارخوری داشته باشند باید جزیره طراحی شود.
  • مقاومت اتصالات آن باید به حدی باشد که بعد از مدتی از کابینت جدا نشود. برخی از تولیدکنندگان برای نگه داشتن طبقات از پین‌های پلاستیکی کوچکی استفاده می‌کنند که مرغوب نیستند و با کوچک‌ترین فشار از جا کنده می‌شوند. اتصال فیتینگ دیواری ضعیف نیز می‌تواند همین مشکل را برای شما ایجاد کند.
  • ورق ام‌دی‌افی که کابینت از آن ساخته شده است مرغوب باشد. برای اینکه از مرغوبیت این ورق اطمینان حاصل کنید کافیست که به سطح مقطع آن یعنی دقیقا جایی که لبه کابینت است و روکش ندارد نگاه کنید. بافت داخلی این مغزی باید کاملا متراکم باشد و خرده چوب‌ها به حدی به هم فشرده باشند که تشخیص‌شان با چشم دشوار باشد.
  • مراحل ساخت آن در کارگاه طی شده و نصب توسط یک نصاب ماهر انجام شود. متاسفانه برخی از کابینت‌سازها به دلیل کمبود جا در کارگاه خود، بیشتر مراحل ساخت و نصب اتصالات را در منزل مشتری انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود که وسط هرج و مرج بازسازی، دردسر ساخت و نصب کابینت را نیز داشته باشید.