چند حقیقت جالب و مرموز درباره واکنش های طبیعی بدن

سیخ شدن مو‌ها به دنبال احساس ترس یا سرما رخ می‌دهد. در انتهای پیاز هر تار موی بدن و زیر پوست، یک ماهیچه بسیار ریز و ظریف قرار دارد.

کد خبر : ۱۸۶۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح به نقل از بهداشت نیوز،‌ اگر قسمتی از بدن خواب برود حالتی شبیه سوزش‌های ریز ریز حس می‌شود انگار کسی دارد به آن عضو سوزن می‌زند؛ این حس ناگهان چنان شدید می‌شود که فرد نمی‌تواند آن عضو را حرکت دهد.

اگر کسی کوچک‌ترین ضربه یا تکانی به آن بدهد، اوج سوزش و ناراحتی را حس می‌کند. اما کسانی که بدنشان خواب می‌رود اگر علت این پدیده را بدانند دیگر با تکان داد عضو خواب رفته مقابله نمی‌کنند.

اعضای بدن زمانی خواب می‌روند که به مدتی طولانی در وضعیت نامناسب یا فشاری ثابت قرار گرفته باشند. در این صورت سلول‌های آن قسمت به‌خصوص نمی‌توانند با مغز تبادل اطلاعات داشته باشند.

این بار که دچار خواب رفتگی شدید کافی است تنها کمی عضو خواب رفته را تکان دهید. اما اگر بدنتان مرتب خواب می‌رود ممکن است مشکل جدی‌تر داشته باشید.

پس به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا بیماری‌هایی از قبیل رماتیسم مفصلی، نقص جریان خون، ام اس، دیابت، سندرم تول کاپال (بیماری اعصاب مچ دست) یا حتی سکته مغزی قریب الوقوع هم می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.

سکسکه

سکسکه واکنشی پر سروصداست که در اثر حرکت غیر ارادی ماهیچه دیافراگم آغاز می‌شود. دیافراگم ماهیچه‌ای تنفسی در زیر شش‌هاست و با هر عمل دم و بازدم به افزایش حجم قفسه سینه کمک می‌کند.

دانشمندان هنوز نفهمیده‌اند چرا بدن واکنش سکسکه را از خود نشان می‌دهد و به فایده این مکانیسم پی نبرده‌اند. به هر حال اگر فردی تند غذا بخورد یا ناگهان حجم هوای زیادی را ببلعد سکسکه‌اش می‌گیرد.

تحریکات عصبی، خوردن یا آشامیدن مواد داغ، بیماری پرده جنب ریه، ذات‌الریه، نارسایی کلیه، اختلالات مری و معده و پانکراس، بارداری و خنده شدید هم می‌توانند سکسکه ایجاد کنند.

خیالتان راحت باشد سکسکه یک علامت است نه بیماری و معمولا خودش با روش‌های تجربی (مثلا نگاه داشتن نفس، خوردن سریع آب یا تنفس در کیسه) رفع می‌شود. اما اگر این واکنش دست از سر شما بر نداشت باید نزد پزشک بروید.

جالب است بدانید همه انسان‌ها در طول زندگیشان دچار سکسکه می‌شوند؛ حتی جنینی که هنوز به دنیا نیامده است. به علاوه اگر کسی دچار بی‌هوشی شود (مثلا به دنبال ضربه مغزی) باز هم امکان دارد سکسکه کند.

چرا وقتی یخ می‌کنیم مو‌های تنمان سیخ می‌شوند

سیخ شدن مو‌ها به دنبال احساس ترس یا سرما رخ می‌دهد. در انتهای پیاز هر تار موی بدن و زیر پوست، یک ماهیچه بسیار ریز و ظریف قرار دارد.

انسان‌های اولیه که بدنی پر از مو داشتند با مکانیسم سیخ شدن مو‌ها گرم می‌شدند؛ درست مانند گربه‌ها! در شرایط سرما ماهیچه‌ها منقبض شده و مو‌ها سیخ می‌شوند و هوا بین آن‌ها محبوس شده، لایه عایق حرارتی را برای بدن به وجود می‌آورد.

از طرفی همین واکنش در شرایط مهیب هم برای انسان‌های اولیه رخ می‌داد؛ حالتی را که گربه‌ها با هم می‌جنگند به خاطر بیاورید!

اما با تکامل انسان‌ها دیگر این واکنش‌ها خیلی کمرنگ شده‌اند، ولی به هرحال هنوز اثراتی از آن‌ها در بدن ما وجود دارند.

خنده در حد اشک!

گریه و خنده واکنش‌های روانی مشابهی هستند که هر دو در اثر تحریک‌های احساسی شدید رخ می‌دهند.

انسان‌ها در مواقعی گریه می‌کنند که خیلی ناراحت باشند، اما واکنش اشک ریزی بدن پیچیده‌تر از آن است؛ به عبارتی اشک در اثر پاسخ به محرک‌های عاطفی متعددی جاری می‌شود، از جمله درد، ناراحتی و حتی خوشی بیش از حد.

اما سعی نکنید جلوی احساستتان را بگیرید و اشک نریزید، زیرا جاری شدن اشک به تحمل و گذراندن شرایط پر استرس بدن کمک می‌کند. البته هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین هم در پدیده جاری شدن اشک دخالت دارند.

پس به طور کلی اگر آن‌قدر می‌خندید که گریه‌تان می‌گیرد خودتان را خوش شانس و سالم بدانید.