ویدئو/ نیم قرن پیش کنکور این شکلی برگزار می‌شد!

بیش از نیم قرن است که کنکور بخشی از حافظه جمعی ایرانیان است.

کد خبر : ۱۸۵۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح ، کمتر کسی را سراغ داریم که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم با کنکور دست و پنجه نرم نکرده باشد.

حال ویدئویی از کنکور سال ۱۳۵۴ دانشگاه تهران را در ادامه ببینید.

اولین کنکور در ایران!

ایسنا: در واقع داستان کنکور در ایران از وقتی شروع شد که همه می‌خواستند دکتر شوند! رقابت برای ورود به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پایه‌گذار امتحانی سراسری در ایران شد.

در آن زمان صرفا چند دانشگاه داشتیم که شامل دانشگاه تهران، دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر فعلی)، دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی)، فردوسی مشهد، جندی شاپور اهواز (شهید چمران فعلی) و دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) می‌شد. و همین تعداد کم هم معمولا ظرفیت‌هایشان تکمیل نمی‌شد. تا اینکه به تدریج تقاضای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط تغییر کرد.

با بیشتر شدن تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها کنکور سراسری هم از راه رسید؛ بزرگ‌ترین رویداد علمی کشور رقابتی که تلاش دارد استعدادها را در دورافتاده‌ترین نقاط ایران شناسایی کند. و شاید مزیت مهم و دلیل ماندگاری‌اش همین باشد.

در این روزها که فارغ التحصیلان دوره دبیرستان منتظر برگزاری کنکور سراسری ۹۹ هستند بهتر دیدیم که نگاهی داشته باشیم به تاریخچه این آزمون مهم.

نخستین بار در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به دلیل تعداد زیاد متقاضیان امتحانی هماهنگ برگزار شد. بعد دانشکده‌های حقوق و فنی نیز امتحان ورودی برگزار کردند.

شرایط چنین بود که اغلب متقاضیان ورود به دانشگاه ابتدا در امتحان دانشکده پزشکی شرکت می‌کردند. و اگر قبول نمی‌شدند، می‌رفتند سر وقت باقی رشته‌ها و دانشکده‌ها.

تغییر شرایط

سال‌ها وضعیت بر همین منوال بود تا این‌که در سال ۱۳۴۱ قرار شد امتحانی سراسری برای دانشگاه‌ها برگزار شود.

مشکل این بود که متقاضیان باید بارها از سراسر ایران به تهران و سایر شهرها سفر می‌کردند تا در امتحانات دانشکده‌های مختلف شرکت کنند.

برای رفع این مشکل و با ایده برگزاری امتحانی باکیفیت بالاتر برای تعیین دقیق‌تر سطح علمی افراد، نخستین امتحان سراسری دانشگاه‌ها در سال ۱۳۴۲ برگزار شد.

نخستین کنکور ایرانی. این کنکور را هیات مسابقات ورودی دانشگاه‌ها که هیاتی تازه تأسیس و متشکل از اساتید و مسئولان دانشگاه‌های ایران بود، برگزار می‌کردند.

تا این که شیوه برگزاری کنکور و مشکلاتی که برای هماهنگی‌ها پیش آمد با انتقاد جامعه علمی مواجه شد و مجدد وضعیت به روال سابق بازگشت.