کنسرت خانم خواننده تورم را در سوئد بالا برد!

کارشناسان اقتصادی از اینکه می‌بینند تور جهانی یک هنرمند به‌طور مستقیم بر اقتصاد کشوری تاثیر گذاشته، شگفت‌زده شده‌اند!

کد خبر : ۱۸۲۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح- «مایکل گرن»، اقتصاددان ارشد به وب‌سایت پولیتیکو گفت که دلیل افزایش تورم در ماه مه در سوئد احتمالا آغاز تور جهانی بیانسه، خواننده مشهور آمریکایی از این کشور است.

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح،آخرین آمار بانک مرکزی سوئد نشان می‌دهد که این کشور بین ماه آوریل تا مه با تورمی ۰.۳ درصدی روبه‌رو شده است.

به گفته اقتصاددان ارشد دانسکه بانک، سرچشمه اصلی تورم در ماه مه افزایش قیمت هتل‌ها و استراحتگاه‌های تفریحی در سوئد در پی حضور بیانسه در این کشور است.

گرن می‌گوید: «به نظر می‌رسد شروع تور جهانی بیانسه در سوئد، تورم ماه مه را رقم زده است. در واقع با حضور بیانسه افزایش ۰.۳ درصدی قیمت هتل‌ها و رستوران‌ها را شاهد بودیم و احتمالا این افزایش قیمت به دیگر بخش‌های اقتصادی جامعه تسری پیدا کرده است.»

این کارشناس اقتصادی دانسکه بانک می‌گوید انتظار دارد در پایان ماه ژوئن دوباره قیمت‌ها در این کشور اسکاندیناوی کاهش پیدا کند و به حالت عادی بازگردد.

مایکل گرن در گفت‌وگو با روزنامه فایننشنال تایمز تصریح کرد که برای اولین بار در تاریخ کاری‌اش با چنین پدیده «غیرعادی» روبرو می‌شود.

به گفته او، تاکنون اجرای کنسرت هیچ هنرمندی نتوانسته بود این چنین بر اقتصاد تاثیر مستقیم بگذارد.

البته معمولا اقتصاد کشورها تحت تاثیر رویدادهای ورزشی چون جام‌جهانی، رقابت‌های المپیک و مسابقات آزاد یا گرانداسلم‌های تنیس با تورم‌هایی از این دست مواجه می‌شوند.

به عنوان نمونه ،برگزاری رقابت‌های تنیس آزاد رولان گاروس پاریس در ماه مه قیمت هتل‌ها و رستوران‌های پایتخت فرانسه را تا چهار درصد افزایش داد.

این پدیده‌ برای اقتصاددانان همیشه قابل پیش‌بینی بوده است، اما اینکه برگزاری کنسرت یک هنرمند تا هفته‌ها بر اقتصاد کشوری تاثیر بگذارد، پدیده‌ای نادر است.