درمان پروستات توسط برترین تیم پزشکی کشور!

یکی از مشکلات شایعی که اغلب مردان را نگران می‌کند، بیماری‌های مربوط به پروستات است.

کد خبر : ۱۷۵۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
0

پروستات یک عضو مهم در اندام تولید مثل آقایان است که ممکن است دچار مشکلاتی شود و عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد. پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه قرار گرفته است و از نظر اندازه کمی از گردو بزرگ‌تر می‌باشد. این غده وظایف مختلفی را برعهده دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حفاظت از اسپرم اشاره کرد. به‌علاوه پروستات وظیفه تولید مایعی را برعهده دارد که بخشی از مایع منی را تشکیل می‌دهد. غده پروستات ممکن است با گذر سن و به دلایل مختلف بزرگ شود.

پروستات چیست و چه وظایفی دارد؟

پروستات یک غده برون‌ریز است که در زیر مثانه و جلوی راست‌روده قرار دارد. این غده که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید مثلی آقایان است در دوران کودکی اندازه کوچکی دارد؛ ولی در سن بلوغ تا چندبرابر بزرگ می‌شود. پروستات همچنین از هزاران غده کوچک‌تر تشکیل شده است که این غدد نقش تولید مایع منی را برعهده دارند.

این غده دارای سه لوب است و دارای برخی ترشحات شیری‌رنگ می‌باشد که بخش مهمی از مایع منی را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که پروستات در دفع ادرار نیز نقش مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا مجرای ادرار از آن عبور می‌کند که نقش خروج ادرار از مثانه را دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف پروستات آن است که مایعی تولید کند که به انتقال اسپرم کمک کند. مایع پروستات به تغذیه و حفاظت اسپرم نیز کمک می‌کند. بدین ترتیب می‌توان درک کرد که این غده در حفظ باروری نیز نقش دارد.

مایع پروستات آنزیمی به نام آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA دارد که اغلب در آزمایشگاه‌ها سطح آن را می‌سنجند. سطح این آنزیم می‌تواند معیاری برای تشخیص بیماری‌های پروستات و سرطان آن باشد. البته لازم به ذکر است که نتیجه این آزمایش ممکن است مثبت کاذب باشد و بهتر است میزان تغییر این آنزیم بررسی شود. این آنزیم در حفاظت از اسپرم و زنده ماندن آن‌ها در واژن نقش دارد و دارای ماهیت اسیدی است.

بیماری‌های پروستات

این غده ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود و بیماری‌های مختلف را ایجاد کند. از بیماری‌های پروستات می‌توان به سرطان پروستات، التهاب پروستات، مشکلات در رابطه جنسی، سنگ مثانه، بزرگ ‌شدن پروستات و هیپرپلازی خوش‌خیم آن اشاره کرد. سرطان پروستات خطری برای تمامی مردان است و می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن پخش شود.

هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) نیز یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای مردان بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. بزرگ‌ شدن غده پروستات یک روندی است که اغلب با افزایش سن بروز می‌کند و در این حالت ممکن است مجاری ادراری را با مشکلاتی مواجه کند.

علائم پروستات چیست؟

بیماری پروستات دارای علائمی است که بهتر است در صورت مواجهه با آن، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه و درمان خود را آغاز کنید.که پیشنهاد میشود در صورت مشاهده چنین علائمی به کلنیک اورولوژی بیمارستان خصوصی و فوق تخصصی پاستورنو تهران که برترین پزشکان اورولوژی کشور را دارد مراجعه کنید.از جمله این علائم می‌توان به عدم کنترل ادرار و بی‌اختیاری، تکرر ادرار، درد طولانی در پروستات و مثانه، درد شکم، آلت تناسلی، بیضه و مقعد و خروج آهسته ادرار اشاره کرد.

درصورتی‌که با علائمی نظیر تب و لرز مواجه شدید، بهتر است فوراً اقدامات درمانی را انجام دهید؛ زیرا ممکن است این علائم از پروستاتیت باکتریایی باشند که نسبتاً نادر است و به علت عفونت میکروبی ایجاد می‌شود.

درمان‌های پروستات

بر اساس نوع بیماری که پروستات را درگیر کرده است، درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد. به‌علاوه انتخاب بهترین درمان به عواملی همچون سن بیمار، اندازه پروستات، میزان علائم و شدت آن‌ها و شرایط عمومی سلامت فرد بستگی دارد. به‌طورکلی اولین گام برای تشخیص مشکلات پروستات و پیگیری راه‌های درمانی آن مراجعه به برترین بیمارستان اورولوژی است.

1. درمان‌های BPH

BPH مشکل بزرگ‌ شدن پروستات، بدون سرطانی شدن آن است. به همین جهت در برخی از افراد علائم آن بدون هیچ درمانی کاهش می‌یابد. بدین ترتیب شاید اولین راه‌ حل درمانی، آن است که تحت‌ نظر پزشک باشید تا روند بیماری بررسی شود. پزشک ممکن است با تجویز داروهایی مثل مسدودکننده‌های آلفا (آلفاسوزین و دوکسازوسین) سبب کوچک‌ شدن پروستات شود یا به شل کردن عضلات نزدیک پروستات کمک کند تا علائم بیماری را کاهش دهد.

علاوه بر این، تجویز داروهای مهارکننده ۵ آلفا ردوکتاز (فیناستراید و دوتاستراید) سبب کوچک ‌شدن پروستات و جلوگیری از تغییرات هورمونی می‌شود که سبب رشد بیشتر پروستات خواهند شد. در برخی از موارد نیز پزشک ممکن است ترکیبی از مسدودکننده‌های آلفا و مهارکننده‌های ۵ آلفا ردوکتاز را برای بیمار تجویز کند. اگر این راه درمانی مؤثر نباشد، جراحی برای تسهیل جریان ادرار پیشنهاد می‌شود که ممکن است با عوارضی همراه باشد.

روش‌های دیگری نیز وجود دارند که از گرما برای کاهش بافت اضافی پروستات و درمان مشکلات ادراری استفاده می‌کنند. این روش‌ها شامل استفاده از لیزر و امواج رادیویی هستند. خوب است بدانید که لیزردرمانی نسبت به جراحی عوارض کمتری دارد و طی آن، پرتوی پرانرژی لیزر، بافت پروستاتی که بیش از حد رشد کرده است را از بین می‌برد. این روش می‌تواند برای افرادی که بنا به دلایل مختلف مثل مصرف داروهای رقیق‌کننده خون نمی‌توانند جراحی پروستات انجام دهند نیز استفاده شود.

2. درمان‌های پروستاتیت باکتریایی

ازآنجایی‌که این بیماری با یک عفونت ناگهانی باکتریایی شروع می‌شود، نخستین گام مصرف آنتی ‌بیوتیک برای کاهش علائم عفونت است. اگر این عفونت بارها و بارها عود کند، به آن پروستاتیت مزمن باکتریایی می‌گویند که به علت نادر بودن آن، درمانش با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود. با وجود آنکه گاهی اوقات مصرف طولانی‌مدت آنتی‌ بیوتیک‌ها می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند، پزشک باید عوارض احتمالی ناشی از مصرف آن‌ها را نیز برای بیمار شرح دهد.

3. درمان‌های پروستاتیت مزمن

این بیماری که به سندرم درد لگن نیز شناخته می‌شود، با ترکیبی از داروها، جراحی و تغییر سبک زندگی قابل‌ درمان است. البته بهتر است درباره عوارض احتمالی درمان، با پزشک صحبت کنید. تغییر سبک زندگی شامل نوشیدن کمتر مایعات در شب‌ها، مصرف کمتر کافئین و الکل و کاهش مصرف چاشنی در غذاها که سبب تحریک مثانه برای تولید بیشتر ادرار می‌شوند و علائم را بدتر می‌کنند به بهبودی نسبی سندرم درد لگن کمک می‌کنند.

از طرفی ورزش ‌کردن می‌تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ‌ شدن پروستات کمک کند. همچنین ازآنجایی‌که چاقی با بزرگ‌ شدن پروستات مرتبط است، کنترل وزن باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

4. درمان‌های سرطان پروستات

بیمارستان اورولوژی

درمان سرطان پروستات بستگی به این دارد که به سایر بخش‌های بدن متاستاز داده است یا خیر. علاوه بر این، به سن بیمار و شرایط عمومی سلامتی بدن او نیز وابسته است. ممکن است در ماه‌های اولیه تشخیص سرطان، پزشک فقط شما را تحت ‌نظر بگیرد و درمان‌های آن با شروع رشد سرطان، آغاز می‌شود. عمل جراحی نخستین گام برای درمان سرطان پروستات است که طی آن کل پروستات و بخش‌های مجاور آن برداشته می‌شوند.

پرتودرمانی قدم بعدی است که کمک می‌کند سلول‌های سرطانی باقی‌مانده از بین بروند و بافت تومور کوچکتر شود. درصورتی‌که سرطان پروستات به سایر اندام‌ها گسترش‌یافته باشد یا احتمال عود مجدد آن وجود داشته باشد، هورمون‌درمانی برای بیمار تجویز می‌شود تا از تولید تستوسترون در بدن جلوگیری شود.

به‌طورکلی با تشخیص بیماری و مشورت با پزشک بهترین راه درمانی متناسب با شرایط بیمار انتخاب و عوارض احتمالی آن به بیمار اطلاع داده می‌شود. بدین ترتیب توصیه می‌شود که علائم بیماری را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن‌ها حتماً به بیمارستان خصوصی پاستورنو که جز بهترین مراکز درمانی در ایران است و مجهز به بروز ترین دستگاهای درمانی و برترین تیم اورولوژی کشور را در تیم پزشکی خود دارد مراجعه کنید.

منبع: pastornohospital.com