عکس/ نخستین استیکر تاریخ که سابقه 1000 ساله دارد!

در یک کتاب تاریخی تصاویری بسیار شبیه استیکرهای امروزی شبکه های اجتماعی به خصوص واتس اپ دیده شده است.

کد خبر : ۱۲۹۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح به نقل از فرادید، محققان خطوط ناخوانا و طراحی‌های جالبی را کشف کرده‌اند که ۱۲۰۰ سال پیش احتمالاً توسط زنی از طبقه‌ی اشراف روی یک نسخه‌ی خطیِ قرون‌وسطایی ثبت شده است.

این علامت‌گذاری‌های پنهان که بدون جوهر حک شده‌اند، در برگه‌های یک کتاب قرون وسطایی در کتابخانه‌ی دانشگاه آکسفورد در انگلستان پیدا شده‌اند.

محققان عقیده دارند این نقوش اثر یک زن تحصیلکرده از طبقه بالای جامعه و متعلق به زمانی است که تنها طبقه‌ی اشراف سوادِ خواندن و نوشتن داشتند.

بسیاری از این خطوط شامل نام زنانه‌ی قدیمی ایدبِرگ (Eadburg) می‌شود که محققان تصور می‌کنند هویت فردی است که خطوط و طرح‌ها را کشیده است.

استیکری که دستش را دراز کرده است

معنای طرح‌هایِ تقریباً نامعلومِ صفحات مشخص نیست، اما در یک مورد، این طرح‌ها فردی را به تصویر کشیده‌اند که دستانش را به سمت فرد دیگری که یک دستش را بالا برده، دراز می‌کند طوری که انگار می‌خواهد جلوی او را بگیرد.

به عقیده‌ی محققان، ایدبِرگ نامش را به این دلیل نوشته است که بر عبارات خاصی از متنِ کتاب (نسخه‌ی لاتینِ «اعمال رسولان» که در جنوب انگلستان بین ۷۰۰ و ۷۵۰ پس از میلاد تهیه شد) تاکید کند.

محققان راز واژگان و طرح‌های اسرارآمیز روی این نسخه‌ی دست‌نویس کمیاب را با استفاده از روشی به نام ضبط فوتومِتریک استریو فاش کردند.

در این روش، نسخه‌ی دست‌نویس تحت شرایط نوری مختلف بررسی شد تا یک مدل ۳ بعدی از سطح آن ساخته شود.

این روش می‌تواند علامت‌گذاری‌هایی را هویدا کند که عمق‌شان یک-پنجمِ عرض یک تاری موی انسان است.

این تحلیل، پرده از راز طرح‌های سنجیده‌ای برداشت که ایدبِرگِ مرموز از خود به جای گذاشته است.

روی صفحه‌ای نزدیک به پشتِ کتاب، یک دعایِ دست‌نویس از نقطه‌نظر یک زن نوشته شده: «معنایش این است که این کتاب مدت کوتاهی پس از اتمام، توسط یک زن یا گروهی از زنان استفاده می‌شده است.