جایزه نوبل ادبیات زودتر از موعد اهدا شد!

جایزه نوبل ادبیات که یکی از پنج جایزه نوبل است هر ساله توسط آکادمی سوئد به یک نویسنده اهدا می‌شود.

کد خبر : ۱۲۹۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد
0

وقت صبح - آنی ارنو اولین زن فرانسوی خواهد بود که مهم‌ترین جایزه ادبی را دریافت خواهد کرد.

به گزارش گروه ترجمه وقت صبح، با این وجود که فرانسه بیشترین تعداد جایزه نوبل را به خود اختصاص داده تا به حال هیچ نویسنده زنی تا به حال برنده این جایزه نبوده است.

آنی ارنو سال های اخیر به یکی از محبوب‌ و موفق‌ترین نویسندگان فرانسه تبدیل شده است.

به گفته کمیته جایزه نوبل، آنی ارنو به دلیل "شجاعت و بینش خود در کشف ریشه ها، بیگانگی و محدودیت های جمعی خاطرات شخصی" این جایزه را دریافت کرد.

آنی ارنو خود را به عنوان یک «انسان‌شناس خود» معرفی می‌کند.

او در کتاب‌هایش به بررسی گذشته خود و نقش زنان در جامعه فرانسه میپردازد. یکی از شناخته شده ترین آثار او رمان «سال‌ها» ست.

او در روایتی تخیلی بلوغ خود را به عنوان یک روایت رهایی با دیدگاهی جامعه‌شناختی در نیمه دوم قرن بیستم بیان می‌کند.

خاطرات یک زن، از دوران کودکی اش در فرانسه: صحنه هایی از بازی در حیاط مدرسه، گردهمایی های خانوادگی، مد، مصرف گرایی و رویدادهای سیاسی.

مسیر سخت نویسندگی

ارنو در دهکده‌ای کوچک با شرایط مالی متوسط بزرگ شد. او به دبیرستان رفت، درس خواند، دکترای خود را گرفت، به عنوان معلم و بعد به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به کار شد. آکادمی سوئد راه او برای نویسنده شدن را طولانی و دشوار دانست.

قبل از معرفی رسمی این نویسنده به عنوان برنده امسال جایزه نوبل، آکادمی سوئد موفق به تماس با این نوسنده نشد. آکادمی برنده جایزه را هر سال به شدت مخفی نگه می‌دارد و خود نویسنده کمی قبل از اعلام رسمی خبردار می‌شود.

با این حال آنی ارنو کمی بعد از معرفی رسمی از بردن جایزه باخبر شد. در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه خبری سوئدی SVT این نویسنده گفت: «بردن این جایزه را افتخاری بزرگ می‌دانم. تلاش نه تنها در ادبیات بلکه برای عدالت و درستی در جهان را مسئولیتی بزرگ برای خودم میدانم.»

در سال های اخیر، کمیته جایزه نوبل باعث شگفتی شده است. در سال 2021 از نویسنده نسبتاً ناشناخته تانزانیایی عبدالرزاق گورناه تقدیر شد. در سال 2020، لوئیز گلوک شاعر آمریکایی این جایزه را دریافت کرد. مدت‌ها بود انتظار می‌رفت این نویسنده برنده احتمالی جایزه نوبل ادبیات باشد.