سریال جومونگ محصول کشور کره جنوبی در ایران طرفداران زیادی دارد و تقریبا 80 درصد ایرانی ها آن را تماشا کرده اند؛ اما راز این محبوبیت چیست؟

رمزگشایی از راز عجیب جذابیت “جومونگ” برای ایرانی ها
کد خبر : ۱۰۵۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح به نقل از برترین‌ها؛ بدون شک یکی از بهترین سریال های کره‌ای که در ژانر حماسی رزمی ساخته شده سریال دیدنی جومونگ با بازی سونگ ایل گوک است.

جومونگ پرطرفدارترین سریال در کره جنوبی در مدت زمان پخشش ( 81 قسمت ) بود.

این سریال در ایران هم به شدت محبوب شد و حالا بازپخشش پس از حدود بیش از یک دهه یک رکورد عجیب را به جا گذاشته!

بازپخش مجموعه افسانه جومونگ در تلوبیون به ۴۱ میلیون بازدید رسیده و قسمت ۷۹ این سریال در تلوبیون حدود ۱.۸ میلیون بازدید داشت؛ که از مجموع بازدید کل قسمت های سریال‌های جدید تلویزیون بیشتر بوده است.

بیشتر بخوانید: 2 سریال کمدی نمایش خانگی که در بی نمکی رکورد زدند!

داستان سریال جومونگ

در این سریال ما با شاهزاده جومونگ آشنا می‌شویم که با وجود اختلافاتی با برادرانش در کنار آنان زندگ می کند. در اصل آن ها هیچ نسبتی با هم ندارند ولی به دلیلی خاص به عنوان برادر تا زمان پرده برداری از حقیقت در کنار هم هستند.

هنگامی که جومونگ فاصله زیادی با ولیعهد شدن ندارد، حقیقت فاش می‌شود و زندگی وی و یک کشور به کلی تغییر پیدا می‌کند.

جومونگ می‌فهمد که پسر شاه نیست و پدر اصلیش ژنرال سپاهی بوده که بر ضد قوم مخالف، هان قیام کرده و بعدا کشته شده است. وی از تمام عناوینش چشم‌پوشی می‌کند تا بتواند راه پدر خویش را ادامه دهد.

وی در این راه سختی های زیادی را تحمل و بسیاری از عزیزانش را از دست می دهد ولی در نهایت به آرزوی پدرش تحقق می‌بخشد و کشوری جدید به نام گوگوریو تاسیس می‌کند.

همچنین در کنار تمام این درگیری‌ها داستانی عاشقانه نیز نهفته است که کمی کمرنگ‌تر ولی موازی با داستان حرکت می‌کند و با بازی سرنوشت درگیری زیادی بین شخصیت‌های اصلی سریال پیدا می‌شود.

در حال حاضر کشور کره قسمتی از گوگوریو عظیمی است که ژنرال جومونگ از خود بجا گذاشته است.

محبوبیت در ایران

تا به حال سریال‌های زیادی از کره جنوبی در رسانه ملی پخش شده؛ اما در این بین جومونگ یکی از سریال‌های پرطرفدار سال‌های اخیر است که توسط چشم بادامی‌های شرق آسیا در کشور کره ساخته شد. و مخاطبان بی شماری در بسیاری از کشورهای آسیا از جمله ایران پیدا کرد.

موفقیت سریال جومونگ که در ایران با نام افسانه جومونگ پخش شد به حدی بود، که در اولین مرحله پخش این سریال، شبکه سه سیما به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در بهترین ساعات شبانه روز به پخش آن اختصاص یافت.

در زمان پخش آن شاید بتوان گفت، چند میلیون نفر از مردم ایران برای مشاهده این سریال کره‌ای، در مقابل تلویزیون میخکوب می‌شدند.

چرا مردم ایران عاشقانه جومونگ را دوست دارند؟

محبوبیت سریال‌هایی نظیر جومونگ در میان مخاطبان ایرانی حرف و حدیث‌های زیادی را درمیان کارشناسان ، منتقدان و دلسوزان فرهنگی و اجتماعی کشور برانگیخت.

برخی از صاحب نظران با دیده مثبت به پخش این گونه سریال های خارجی در ایران نگاه کردند و بعضی دیگر انتقادات متعددی را به این رویکرد صدا و سیمای ایران در پخش سریال های خارجی وارد آوردند.

محبوبیت این مجموعه در ایران تا حدی بود که پس از پایان آن مجموعه امپراتوری بادها که دنباله معنوی جومونگ محسوب شده و به روایت کردن زندگی نوه جومونگ می‌پرداخت، بلافاصله از صدا و سیمای ایران پخش شد و به جومونگ 2 شهرت یافت.

این مجموعه در کره نیز جوایز متعددی مانند بهترین سریال، بهترین بازیگر، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردان را از جشنواره جوایز درام ام‌بی‌سی دریافت کرده است.

جومونگ بیشتر از آن که سریال خوب با کیفیتی باشد یک پدیده فرهنگی بود، پدیده‌ای که به گفته روزنامه کره‌ای کوریاهرالد، توسط تقریباً ‌80 درصد مردم ایران تماشا شده است.

جومونگ بخاطر کیفیت‌های اسطوره‌ای که دارد و همینطور شباهت‌هایی که با اساطیر باستانی ایرانی دارد و پرداختن به مضامین ملودراماتیک عاشقانه و خانوادگی که همیشه در ایران محبوب بودند به سرعت محبوب شد. و راه را برای پذیرش موج کره‌ای در ایران هموار کرد، موجی که پس از پخش سریال جومونگ فراگیرتر شد.